Forumet - Tips på god vegetarisk mat?

Tips på god vegetarisk mat?

2734 0 30
Jag och min pojkvän blev spunk på att äta kött och tog ett gemensamt beslut att försöka oss på någon sorts veggodiet ett tag.

Jag undrar om ni kan tipsa om några goda vegetariska rätter som gärna får vara relativt lättlagade då jag inte direkt är någon mästerkock. Dold text: Jag kan inte ens koka pasta [ops]
Skulle gärna vilja ha tips på lite festligare måltider också för de dagar man känner för att fira av nån random anledning.

Kan tillägga att vi bara är fuskvegetarianer, det vill säga vi äter fågel, fisk och skaldjur. [blush]
Run Riot:

fuskvegetarianer, det vill säga vi äter fågel, fisk och skaldjur. [blush]

Ni är inte vegetarianer alltså.

Men angående vegetarisk mat:

1, grytor är gott och lättlagat, bara lök + linser/bönor + tomatgrejs + random grönsaker
2, Falafel, går i alla väder, med god sallad till, godare blir det inte, speciellt inte om man stoppar det i liba bröd
3, Om man vill ha något mer högtidsmatigt kan man göra tofu-"sill".
4, Vegetarisk lasagne är det absolut godaste och mest festmåltidigaste.
Hemmagjorda soppor. Min favorit är nog tomatsoppa.

2 kg tomater
Upp till 0,5DL grädde (beror på hur lyxigt man vill ha det)
1-2 buljongtärningar.
Ca 1 DL vatten, (för att lösa upp buljongen)

Blanda vatten och buljong. Langa i tomaterna och värm på, mixa allt med mixerstav (annars får ni la lösa de i en vanlig mixer) och sen i med grädden när det kokat ihop. Klart.

Nomnom.

Samma procedur går att göra med i princip vilka grönsaker som helst.

Spana också in:

Run Riot:

Kan tillägga att vi bara är fuskvegetarianer, det vill säga vi äter fågel, fisk och skaldjur. [blush]

Läste detta nu. Då är det väl inte alls svårt? [shake] Bara att byta ut de maträtter som innehåller kött mot någon som innehåller detta?
Rekommenderar:
Färsk ugnsgrillad lax marinerad i citron, dill och flingsalt, serveras med pressad potatis och sallad.
Panerad torsk med ris och remouladsås.
Kyckling och kalkon är ju alltid supergott. Speciellt med potatis och gräddsås. Kalkon är gott som pålägg, som substitut för skinka.
Skaldjur kan man låta bli, för det är inte gott.
sötnos:

Tycker inte om sånt som skrivits tidigare, typ falafel, nej.

Fast att inte gilla falafel är inte samma sak som att säga att god vegetarisk mat inte finns. Jag är rätt säker på att de allra flesta inte gillar någon form av mat som inte är eller innehåller kött. Om du nu råkar hata alla andra former av näring så får du väl göra det, men att påpeka det i den här tråden är ungefär lika hjälpsamt som att säga åt en jordnötsallergiker att de kommer vara tvugna att äta äcklig mat för alltid, eftersom jordnötter är det enda som gör mat god.