Aviseringar
Rensa alla

Tips på god vegetarisk mat?


Ämnesstartare

Jag och min pojkvän blev spunk på att äta kött och tog ett gemensamt beslut att försöka oss på någon sorts veggodiet ett tag.

Jag undrar om ni kan tipsa om några goda vegetariska rätter som gärna får vara relativt lättlagade då jag inte direkt är någon mästerkock. Dold text: Jag kan inte ens koka pasta [ops]
Skulle gärna vilja ha tips på lite festligare måltider också för de dagar man känner för att fira av nån random anledning.

Kan tillägga att vi bara är fuskvegetarianer, det vill säga vi äter fågel, fisk och skaldjur. [blush]


   
Citera

Run Riot:

fuskvegetarianer, det vill säga vi äter fågel, fisk och skaldjur. [blush]

Ni är inte vegetarianer alltså.

Men angående vegetarisk mat:

1, grytor är gott och lättlagat, bara lök + linser/bönor + tomatgrejs + random grönsaker
2, Falafel, går i alla väder, med god sallad till, godare blir det inte, speciellt inte om man stoppar det i liba bröd
3, Om man vill ha något mer högtidsmatigt kan man göra tofu-"sill".
4, Vegetarisk lasagne är det absolut godaste och mest festmåltidigaste.


   
SvaraCitera
Issen

Hemmagjorda soppor. Min favorit är nog tomatsoppa.

2 kg tomater
Upp till 0,5DL grädde (beror på hur lyxigt man vill ha det)
1-2 buljongtärningar.
Ca 1 DL vatten, (för att lösa upp buljongen)

Blanda vatten och buljong. Langa i tomaterna och värm på, mixa allt med mixerstav (annars får ni la lösa de i en vanlig mixer) och sen i med grädden när det kokat ihop. Klart.

Nomnom.

Samma procedur går att göra med i princip vilka grönsaker som helst.


   
SvaraCitera

http://www.vegetariskt.com/ <--- bra sida

Annars älskar jag jasmineris med tofu, ärtor, rödlök, rädisor och vitlöksdressing. Man kan ta en annan dressing om man vill.

Kidneybönsbiffar är gott med. Man tar en burk kidneybönor och mixrar de med ägg och ströbröd. Kryddar med spiskummin, salt, peppar och lite chili och formar till biffar och steker.


   
SvaraCitera

jätte gott o jöjra sopper o tomat svamper


   
SvaraCitera

sojakorv[blush]

indiska maträtter. sök på google. vegetarisk indisk gryta, kommer bli näääis.


   
SvaraCitera

hannnah:

sojakorv[blush]

eew


   
SvaraCitera

ennie:

ew

me lägg av det är fan GÖTT![blush]


   
SvaraCitera

ska ni vara "vegetarianer" och be om recept för detta så kan ni ju i alla fall vara vegetarianer, i stället för att bara sluta äta rött kött och stå handfallna inför matlagning som om ni aldrig ätit något utan just rött kött i.

samt, lär dig laga mat.


   
SvaraCitera

falafel![love]


   
SvaraCitera

Finns inte. Utom möjligtvis quorntacos men det bleknar i jämförelse med tacos gjord på köttfärs.
Men det är ju bara jag.


   
SvaraCitera

Lägg pastan i vatten och salta lite. [cute]


   
SvaraCitera

sötnos:

Finns inte. Utom möjligtvis quorntacos men det bleknar i jämförelse med tacos gjord på köttfärs. Men det är ju bara jag.

Så du gillar alltså ingen mat som inte innehåller kött? Låter hälsosamt.


   
SvaraCitera

sötnos:

Finns inte. Utom möjligtvis quorntacos men det bleknar i jämförelse med tacos gjord på köttfärs.
Men det är ju bara jag.

[shake]

isola:

Lägg pastan i vatten och salta lite

brukar köra på dett + ketchup och citronpeppar. pasta rouge, med ett finare ord[cute]


   
SvaraCitera

hannnah:

brukar köra på dett + ketchup och citronpeppar. pasta rouge, med ett finare ord[cute]

Med ingenting till?


   
SvaraCitera