Aviseringar
Rensa alla

Tips på öronproppar/öronpluggar


Ämnesstartare

Självklart har jag bosatt mig i en lya där det sker stambyte och idag börjar de inne hos mig.[mad]

Finns där någonmusik och festivalfanatiker som har några öronpluggar att rekommendera? Vart köper man dessa? Apotekets lär ju inte vara så hajjpade.


   
Citera
smisk

Marmoth:

Apotekets lär ju inte vara så hajjpade.

Tycker faktiskt om apotekets! Eller vet inte om det är deras egna, men de är i sån där gummi med små snören i och är liksom räfflade och skit. Fast jag har så himla trånga gångar att det typ är de enda som passar mig, som är billiga och bra [blush] har alltid såna på konserter och liknande [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill du lägga ut mycket pengar rekommenderar jag formgjutna. Jag vet inte säkert på vad dom kostar eftersom jobbet betalat för dom, men runt tusenlappen tror jag, är underbara, fullt möjligt att sova med dom även om dom är hårda[y]

Förutom dom finns det två andra kända sorter. En typ som är lite mer konisk och mjuk, och en mer standardtyp, den är fortfarande mjuk, dock inte lika mjuk som den förstnämnda.

Förstnämnda, lite mer koniska, tycker jag passar bäst i iallafall i mina öron:
Image
Klassiska varianten, inte fullt lika mjuk som förstnämnda:
Image​​
Dom jag har:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Tycker faktiskt om apotekets! Eller vet inte om det är deras egna, men de är i sån där gummi med små snören i och är liksom räfflade och skit. Fast jag har så himla trånga gångar att det typ är de enda som passar mig, som är billiga och bra [blush] har alltid såna på konserter och liknande [y]

Får väl ta en kik på de, har inte varit i behov av såna innan så jag har noll koll egentligen. Har inte heller speciellt "stora" hörselgångar så de kommer nog passa mig också! Tack [smile]

Storchen84:

Vill du lägga ut mycket pengar rekommenderar jag formgjutna. Jag vet inte säkert på vad dom kostar eftersom jobbet betalat för dom, men runt tusenlappen tror jag, är underbara, fullt möjligt att sova med dom även om dom är hårda[y]

Nog för att renoveringen tar 4-5 veckor, men tusen spänn känns lite overkill för ett par öronpluggar[bigsmile] Har du stort behov av de eftersom du lagt så mycket cash?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Har du stort behov av de eftersom du lagt så mycket cash?

Storchen84:

jobbet betalat för dom

[wink]

OnT: Rekommenderar samma som smisk. Hade sådana när jag var ihop med en musiker, de dödade ljudet av den hemska musiken som hans band skapade när de repade, så att mina öron överlevde utan kroniska men [party][party]


   
SvaraCitera

Formgjutna kostar oftast runt 2000-2500 kr och har ett mycket jämnt dämpningfilter, vilket betyder att man hör vanlig konversation utan problem och kan lyssna på musik utan märkbar kvalitetsförändring.
Om man är mycket på konserter eller är musiker så är de nästan ett måste, kan jag tycka!

http://www.bellman.se/web/page.php?catid=175

Finns att köpa på de flesta hörselcentraler, och lista på återförsäljare finns på deras hemsida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aksustik:

dämpningfilter

aksustik:

man hör vanlig konversation utan problem

Precis, jag har fått mina med nåt standardfilter, men fick samtidigt veta att om det inte dög så kunde jag byta ut dom utan kostnad (arbetsgivaren betalar[love]), men dom duger alldeles utmärkt[y]

aksustik:

Om man är mycket på konserter eller är musiker så är de nästan ett måste, kan jag tycka!

Precis, det var det jag tänkte på, att du kanske har mer användning för dom än bara renoveringen, Marmoth

Marmoth:

Har du stort behov av de eftersom du lagt så mycket cash?

Nintendo:

[wink]

Som Nintendo sa att jag sa ^^ Men - hade inte jobbet stått för dom så hade jag inte skaffat formgjutna. Dom första koniska jag nämnde är också suveräna, men iom. att jag har formgjutna så är det klart att jag använder dom, för det finns inget som slår dom tycker jag[y] Fick av det lära mig att öronkanaler är som fingeravtryck - unika för varje människa - så om du skaffar formgjutna kan du inte sälja eller låna ut dom sen. Vänster är heller inte samma som höger... du kan inte stoppa in dom fel, men det blir smidigare om man kan skilja på dom - därav den röda pricken på den nedersta av mina bilder - den röda pricken längst ner på proppen betyder att det är höger öronpropp. Det röda i mitten är det utbytbara filtret.


   
SvaraCitera

Precis. Det finns olika mycket dämpning i de olika filtren, beroende på vad man behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är 1 lättstörligsovare.. har swedsafe gula engångs och jag tycker de funkar bra. nu på senare tider har de dock börjat ploppa ur ibland men oftast håller de sig vart de ska hela natten.. sedan köpte jag något formbart vax men det tyckte jag inte kändes skönt att sova med men kanske om man får till det

swedsafe dämpar ju ljuden bra men jag vet inte om det dämpar ett stambyte [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

är 1 lättstörligsovare

Jag också, o jag sover med mina formgjutna... har fått frågan flera gånger hur jag kan det eftersom dom inte är det minsta mjuka, inte ens lite, men dom är hur behagliga som helst att sova med. Dom behöver ju inte vara mjuka, för dom är redan formade exakt efter mina öronkanaler[y]

En sak som är behaglig dock... om jag är utomhus och jag tar ut dom tillfälligt, o låter dom hänga utanpå jackan... och vinter som det är nu... ska jag stoppa in dom igen känns det som att stoppa istappar i öronen[cry]inte för att jag någonsin stoppat istappar i öronen, men kan tänka mig att det skulle kännas ungefär typ så.

Lounge fact:

sedan köpte jag något formbart vax

Lol det låter som det där man fick stoppat i öronen för vad propparna skulle formas efter. Fan vad man inte hörde ett smack med det. Hörde inte ens mina egna tankar längre. Eller nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

formgjutna

vart har du skaffat sådana?

Storchen84:

utomhus

varför har du de utomhus?

Storchen84:

Hörde inte ens mina egna tankar längre. Eller nåt.

tyckte det var obehagligt.. och hårt.. och det där vaxet kan ju gå av på mitten om det känner för det.. och det pep


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

vart har du skaffat sådana?

Det finns flera olika märken. Min arbetsgivare har betalat sådana för mig och alla mina arbetskamrater. Just dom vi har är av märket earfoon (ja, det stavas så), men det finns andra märken.

Lounge fact:

varför har du de utomhus?

För att min arbetsmiljö utomhus är bullrig. Men det är fine så länge dom sitter i örat, eller så länge man stoppar dom innanför jackan/tröjan om man tar ur dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

e

okaj.. vad jobbar du med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

okaj.. vad jobbar du med?

Hemlis[smile]Eller nej ok, det är inte hemligt... det är bara jag som är hemlig av mig när det gäller detaljer om mig själv så som jobb, bild och andra detaljer om mig[crazy]

Tror dock att jag skrivit det i nån tråd nånstans... så den som verkligen brinner för o veta vad jag jobbar med får leta lite[ops]

Ångrade mig lite för jag trodde att det skulle fastna men nä, blir lika lättad varje gång nån frågar vad jag jobbar med[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Ångrade mig lite för jag trodde att det skulle fastna men nä, blir lika lättad varje gång nån frågar vad jag jobbar med[y]

kej [crazy]


   
SvaraCitera