Aviseringar
Rensa alla

Tips på saker att göra i budapest


Ämnesstartare

ska till budapest om typ två veckor så vill gärna ha lite tips på restauranger/värda sevärdigheter etc. framförallt från er som redan varit där, eller har vänner som varit, googla kan jag göra själv liksom.


   
Citera
Exner

Fiskarbastionen och varma bad.


   
SvaraCitera
Exner

Det här såg trevligt ut, men vet tyvärr inget om det mer än vad som står:

http://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_Island


   
SvaraCitera

DU MÅSTE till hjältarnas torg, varmbad, och ner till donau. Om du har tid och ork så tycker jag att du ska ta taxi, eller en riverboat upp till Esztergom där en av Europas största och vakraste kyrkor,basilikan, finns. Kyrkor överhuvudtaget är otroligt vackra i Ungern, så kyrkor är alltid fina att gå in i. 

Parlamentet är en otroligt vacker byggnad och nått du måste se! Kolla också in frihetsstatyn och skräckhuset(the terror house), ett "museum " som berättar om 1956. Det är ett måste! 

Óboda, och Margareta ön är också intressant.

Hör av dig om du vill ha fler tips.

Mvh, halv ungersk.


   
SvaraCitera
mynona

Du bör se - jag vet inte vad du vill se, men om jag skulle dit hade jag velat se kungliga palatset, men det gör ni väl ändå. Om jag minns rätt är det byggt ovanpå ruinerna av det medeltida kungaslottet av Marie Antoinettes mamma kejsarinnan Maria Theresia av Österrike (även drottning av Ungern) under 1700-talet och var säte för Österrikes vicekungar fram till 1918. Margaretaön är ju självklar givetvis, berömd parkö och namngiven efter en medeltida ungersk helgonprinsessa med det namnet som blev abbedissa på sitt eget kloster där, sedan dess en förtjusande parklandskapsö med jag tror ruiner kvar av Margaretas kloster (?). Ungern är en plats jag skulle vilja resa till någon gång, synd att det nu börjar bli ett fascistiskt land men surrealistiskt intressant på sitt vis även det. 


   
SvaraCitera
mynona

Ja till Esztergom förstås, de ungerska monarkernas ursprungliga huvudstad och kröningstad, jag tror att den staden har kvar mycket mer gamla byggnader: Budapests gamla byggnader är nästan alla kopior av de ursprungliga uppförda efter andra världskriget, eftersom Budapest förstördes nästan fullständigt av striden mellan nazister och sovjeter i slutet av kriget. jag tror att det bör vara just i Esztergom det där berömda renässansslottet uppfört av Ungerns italienska drottning Isabella på 1400-talet bör finnas - hon var gift med två ungerska kungar på rad och är berömd för att hon omvandlade det ungerska hovet från medeltida till renässansens elegans


   
SvaraCitera

Lotus Elise: Parlamentet är en otroligt vacker byggnad och nått du måste se!

Tumme upp


   
SvaraCitera

Läste bara Budapest och tips, så här kommer ett tips: Håll hårt i plånboken och lita inte på främlingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla tips!

Stekarn: Läste bara Budapest och tips, så här kommer ett tips: Håll hårt i plånboken och lita inte på främlingar.

precis som i alla andra länder med andra ord!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lotus Elise: Hör av dig om du vill ha fler tips.

tack för tipsen! du råkar inte ha några bra tps på restauranger/caféer också? har läst en del om new york café, har du varit där någon gång?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

tack för tipsen! du råkar inte ha några bra tps på restauranger/caféer också? har läst en del om new york café, har du varit där någon gång?

Det beror ju på vad du är ute efter för mat. Vill du ha typisk ungersk mat är det egentligen bara att gå ut på en stor gata, och ta första bästa restaurang.
Inget jag känner igen men finns ett som liknar Starbucks lite gran, fast med, enligt mig, godare saker. Kommet dock inte ihåg namnet. Men jag kan höra lite med min låtsas mamma, om tips på bra restauranger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lotus Elise:

Det beror ju på vad du är ute efter för mat. Vill du ha typisk ungersk mat är det egentligen bara att gå ut på en stor gata, och ta första bästa restaurang.
Inget jag känner igen men finns ett som liknar Starbucks lite gran, fast med, enligt mig, godare saker. Kommet dock inte ihåg namnet. Men jag kan höra lite med min låtsas mamma, om tips på bra restauranger.

går man på stora turistgator är dock risken stor att man råkar ut för någon turistfälla med höga priser och dålig mat!

vore schysst!


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

går man på stora turistgator är dock risken stor att man råkar ut för någon turistfälla med höga priser och dålig mat!

vore schysst!

Det är klart att det är så, men Ska höra med henne i helgen om hon har nån restaurang hon rekommenderar 
Ett tips till, kom ihåg att taxis är otroligt billigt, när vi är där kostar det tiotusen forint för att åka till tatábanya från Budapest, det är 15 mil ungefär, och i svenska kronor blir det ca 330 kr. 
Mat och sprit är också billigt, en bra måltid tre rätters på en restaurang kostar ungefär 2000 forint, beroende på vad du väljer och hur mycket man dricker...


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
tack för alla tips!precis som i alla andra länder med andra ord!

Så sant. Känner dock en som åkte till just Budapest och blev drogad eller nåt av främlingar. Blev av med både bilnycklar, plånbok och jag vet inte vad. Så jag skulle inte lita på nån därnere som frågar om de får bjuda på nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stekarn:

Så sant. Känner dock en som åkte till just Budapest och blev drogad eller nåt av främlingar. Blev av med både bilnycklar, plånbok och jag vet inte vad. Så jag skulle inte lita på nån därnere som frågar om de får bjuda på nåt.

känner spontant att jag typ aldrig litar på någon okänd som vill bjuda på något


   
SvaraCitera