Forumet - Tips till 13åring

Tips till 13åring

1332 0 27
Om du bara tränar mage och armar kommer du tillslut se ganska cp ut. Träna rygg och ben också. Framförallt ryggen, det är en bra investering att ha vältränad rygg.

Du ska inte träna varje dag heller. När du tränar bryts musklerna ner en aning, de växer sedan och blir starkare under vila.
Du bör inte träna en muskelgrupp mer än 2-3 gånger i veckan.

Spana också in:

mjl123:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/traning/article98243.ab
träning 5.
Värkar de bra ?:P


Ja, om du vill träna hela ryggen så kan du lyfta både överkropp och ben samtidigt, eller en del i taget.
Men om andra sagt så ska du inte heller träna så hårt när du är 13 år, framförallt ska du undvika tunga vikter. När du inte växt färdigt så bryts skelettet ner av att träna med vikter, om du gör det så använd väldigt lätta sådana.
Men när du bara använder din egen kropp när du trännar, som denna ryggträning, tror jag är totalt ofarlig.
mjl123:

Ja vene biffig men ruter har ja:)


Det betyder inte ett skit, utom att du inte har särskilt mycket fett på kroppen. Hur som helst, gör lite knäböjningar och någon ryggövning så blir det nog bra. Och ta det lite lugnt med träningen. Du lär ändå inte kunna bygga särskilt mycket muskler vid din ålder.
Träna hela kroppen som de har skrivit här tidigare, gör ett träningsschema där du delar in vilka muskelgrupper du kör vissa dagar, ät hälsosamt och sov mkt.
Du kan även skriva ner hur många reps du gjorde under setten och hur många setts du körde. På så vis kan man gå tillbaka och kolla hur många reps man gjorde förra veckan på bänk tex och öka lite.. antingen genom att göra fler reps eller kanske höja vikterna något, det ger jättebra resultat.
Ett tips är att köra helkroppsövningar så som knäböj, marklyft och bänkpress. Dessa aktiverar fler muskelgrupper när du kör. T.ex när du kör bänkpress så aktiveras förutom bröstmusklerna, även triceps. Hellkroppsövningar är att föredra framför isolerande övningar, d.v.s övningar som bara tränar en enda muskel, t.ex. bicepscurl.

Isolerande övningar kan man köra när man har byggt upp en bra grund.