Aviseringar
Rensa alla

Tja vänsterlovers, skryt med er kunskap tack!


Ämnesstartare

ceka92:

Fel människosyn enligt mig att se mindre betalda som en grupp som har något personligt gemensamt.

[rolleyes]

Läs om, läs rätt; förstå.

För att svara dig, Dan: Ingen jag kan komma på så här på rak arm, i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det är bara att kolla på alla kravaller och revolutioner för att se att de oftast genomförts av en grupp vars största gemensamma nämnare är deras levnadsförhållanden.

Herregud, jag förstår allt det och är en working class hero([cute]) just nu själv men jag ser det inte som att en revolution behöver göras mot rika längre. Däremot måste staten ta tu i problem.

Man ska göra sin röst hörd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Man ska göra sin röst hörd.

tyst[blush] spela dataspel memey! +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

) just nu själv men jag ser det inte som att en revolution behöver göras mot rika längre.

Det betyder ju inte att hans idéer inte går att applicera framgångsrikt på andra länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det betyder ju inte att hans idéer inte går att applicera framgångsrikt på andra länder.

Tycker att det i de fallen ska handla om en revolution mot institutiuoner som är orättvisa och dåliga, eller regeringen.
Inte hat mot andra för att andra tjänar mer, det är bara löjligt enligt mig. Det är det det är för mig(avund) med undantaget för de få som bara har ärvt rikedomar men det är inte deras fel heller egentligen, samt att inga problem blir lösta genom att försöka krossa dem.

Alla måste får leva sina liv som de vill, under en rättvis lag.

Alla kommer alltid att tjäna olika.
Det ska handla om att människor ska få rättvisa och drägliga liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

institutiuoner som är orättvisa och dåliga

Så att löneslava för kapitalet är rättvist och bra?

ceka92:

Inte hat mot andra för att andra tjänar mer, det är bara löjligt enligt mig.

Det är inte personerna man sätter sig emot, utan systemet att en del äger produktionsmedel och att andra sliter utan en skälig kompensation.

ceka92:

samt att inga problem blir lösta genom att försöka krossa dem.

som sagt, man vill inte krossa individer utan den makt- och fördelningsstruktur som finns i vårt samhälle.

ceka92:

Det ska handla om att människor ska få rättvisa och drägliga liv.

precis.

ceka92:

Alla måste får leva sina liv som de vill, under en rättvis lag.

Vad är då en rättvis lag? Definiera det på ett sätt som inte har hål och jag kommer vara din slav i resten av mitt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marx var rasist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just saying


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burrr:

Marx var rasist

Churchill likaså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Churchill likaså.

Ok[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Churchill likaså.

Ok[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

För att svara dig, Dan: Ingen jag kan komma på så här på rak arm, i alla fall.

Ok, hittade en föreläsning som var jävligt bra iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Alla kommer alltid att tjäna olika.

målet är att ingen ska tjäna någon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Men med andra ord tror han ändå att det är proletariatet som kommer genomföra revolutionen?

Det tror jag nog han menade. Det ligger i marxistisk - dialektisk diskurs att revolutionära krafter uppstår pga klassamhället, och att de alltid är den förtryckta klassens intressen som är anledningen till revolution. Sen kan man självklart diskutera revolutionens struktur, utförning, och resultat. Gramsci verkade mena att revolutionen skulle vara "kulturellt sofistikerad" för att verkligen vara funktionell, och det handlar väl om vikten av bryta hegemonin. Typ att arbetarklassen måste skapa sig en konkret kulturell sfär utanför borgarskapets rådande strukturer. Han står därför som antites mot både Lenins avant-garde parti, samt "moderna" vänstermänniskor som tycker de är radikala för de har Che Guevara T-shirt, 99:- på H&M.. typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jag utgår ifrån det kommunistiska manifestet, det jag söker är folk som hävdar att revolutionen inte nödvändigtvis kommer vara arbetarnas revolution, ex James Burnham.

Jaha ok. Då är jag med. Det känner jag inte till någon som skrivit något vettigt om, annat än folk som t.ex. menat att ett specifikt skikt av arbetarklassen snarare än arbetarklassen som helhet kommer att göra revolution. I den här vet jag att de är lite inne på att det är prekariatet som kommer att göra revolution:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_stundande_upproret

Men det är ju mer ett slags politiskt manifest än något avancerat teoretiskt verk.

Hela boken finns här på engelska:

http://tarnac9.wordpress.com/texts/the-coming-insurrection/


   
SvaraCitera