Aviseringar
Rensa alla

Tjänar 200kr i timmen svart


Fingerprints:

men nä? Vad jobbar du med? Tror inte ens det är en laglig summa.

Trodde 75 kr var på Mcdonalds :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:

Finns ingen lagstadgad minimilön vad jag vet. När jag jobbade som telefonförsäljare hade jag 50 kr/h. Sen kunde den öka ju mer jag sålde /dag.

Beror på om arbetsgivaren tecknat kollektivavtal tror jag.. Det kan man kanske försöka ta reda på om man tjänar så lite.

Krossan:

Trodde 75 kr var på Mcdonalds :O

Men hon är ju 23, det är om du är under 17 som du kan tjäna så lite. Mcdonalds går under restaurangavtalet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: men nä? Vad jobbar du med? Tror inte ens det är en laglig summa.

Det är helt lagligt. Många callcenters eller företag som har kundtjänst fular ju sig och kör kollektivavtalet för telefonförsäljare. Då är grundlönen superlåg eftersom den egentligen förutsätter att man får provision utöver den. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är facken och arbetsgivarna som bestämmer vad som de anställda ska tjäna som minst. Det kan lika väl vara 35 kr i timmen som 110 kr i timmen.. Dåligt tycker jag men så är det.

ehdtror typ 80 är minimumlön 😮 men 92 är ju inte så mycket mer.. jobbar på kundtjänst

92 kr i timmen är juh inte alls mycket Förvånad På mitt förra arbete så tjänade jag 116 kr i timmen och jag var arton år då Förvirrad
Vet dock såna som tjänar 30 kr i timmen... Förstår inte varför man jobbar för det. Tiden är knappast värt betalningen.

getloose9Jag vill alltså höra om 200kr/h är bra, dåligt eller medel för en 18 åring?  Och om ni får era studiebidrag varje månad?

200 kr i timmen är juh kalasbra dock så är ju ditt arbete ett jobb där man knegar hela tiden. Kanske 400 kr för 2 timmars barnvakt, sen så kanske du har ett till barnvakts jobb samma dag för 600 kr 3 timmar. Sedan kanske det kan ta upp till 3 dagar tills du får en ny "beställning". Det kan också vara svårt att planera in tider om det är flera under en dag då det är "bästa sändning" under diverse timmar.. Men javisst! 200 kr är helt klart helt OK.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har aldrig fattat varför folk håller på och skattefuskar och jobbar svart...   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:
Jag har aldrig fattat varför folk håller på och skattefuskar och jobbar svart...   

Man kanske inte tycker staten är förtjänta av ens skattepengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haft jobb när jag vill genom bygg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:

Man kanske inte tycker staten är förtjänta av ens skattepengar.

Bor man och lever i Sverige tycker jag att det är ganska märkligt att man inte följer de regler som vi har beslutat för vårt samhälle. Jag tillhör endå den klassiska sidan av liberalismen.      


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable: Bor man och lever i Sverige tycker jag att det är ganska märkligt att man inte följer de regler som vi har beslutat för vårt samhälle. Jag tillhör endå den klassiska sidan av liberalismen.

Vilka "vi"? Som om vanliga medborgare har något att säga till om öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:

Vilka "vi"? Som om vanliga medborgare har något att säga till om öht.

Syftar på folk som bor och arbetar i Sverige med "vi", behöver inte bara vara medborgare. I vilket fall är Sverige en representativ demokrati även om jag själv inte heller är nöjd med allt och skulle vilja se omfattande förändringar. I slutändan är det upp till en själv att påverka, man kan inte förvänta sig att någon annan ska fixa allt åt en.      


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable: Syftar på folk som bor och arbetar i Sverige med "vi", behöver inte bara vara medborgare. I vilket fall är Sverige en representativ demokrati även om jag själv inte heller är nöjd med allt och skulle vilja se omfattande förändringar. I slutändan är det upp till en själv att påverka, man kan inte förvänta sig att någon annan ska fixa allt åt en.

Vi har ju inget att säga till om, mer än att vart 4e år rösta på två block som är som pest eller kolera som sedan kan styra hur de vill under den mandatperioden. En riktig demokrati är en direkt demokrati som Schweiz som har folkomröstningar i allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:

Vi har ju inget att säga till om, mer än att vart 4e år rösta på två block som är som pest eller kolera som sedan kan styra hur de vill under den mandatperioden. En riktig demokrati är en direkt demokrati som Schweiz som har folkomröstningar i allt.

Jag tycker att en riktig demokrati är en demokrati där man inte styr över varandra. Ser ingen poäng med att stifta lagar som begränsar andra människors liv, ser dock vissa poänger med regleringar som typ systembolaget och trafikregler.

Dock är Sverige en representativ demokrati och vill man gå emot det så visst kan man slåss med staten men då är det polisen man slåss mot och det låter lagom attraktivt tycker jag milt uttryckt, för att inte säga poänglöst.


   
SvaraCitera

Att vara barnvakt kommer ju knappast bli ett yrke hon(han?) kommer på pensionen med.

Även om jag förstår till oron så är det ju tydligt att det här är bara ett tillfälligt jobb, så skatten kommer ändå så till momsen från produkterna denne köper 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjänar typ 100kr om året kanske.

köper typ aldrig kläder

de jag har börjar spricka pga blir tjockare o tjockare, d sitter jättetajt 

hur kan pengar vara ett problem? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

Bor man och lever i Sverige tycker jag att det är ganska märkligt att man inte följer de regler som vi har beslutat för vårt samhälle. Jag tillhör endå den klassiska sidan av liberalismen.      

lol e du hundra procent laglydig?!!!


   
SvaraCitera