Aviseringar
Rensa alla

Tjej- och killnamn


Ämnesstartare

Är det tillåtet/lagligt att ha vad som enligt kulturen/kulturer anses vara ett flicknamn om man till könet är kille eller att ha ett pojknamn om man till könet är tjej? Vet ni om det finns några restriktioner enligt lag? Får jag som till könet är kille heta Elisabeth?

Bör det vara lagligt? Jag vill kasta in att jag ser det som en självklarhet att man själv ska få bestämma vilket namn man vill ha, oavsett kön. Könet bestämmer inte personligheten, anser jag.


   
Citera

Selkath:

Könet bestämmer inte personligheten, anser jag.

Vem har sagt det?
Blir man en sorts personlighet beroende på namnet eller hur menar du?


   
SvaraCitera

Selkath:

Bör det vara lagligt?

Ja, definitivt.


   
SvaraCitera

Selkath:

jag ser det som en självklarhet att man själv ska få bestämma vilket namn man vill ha, oavsett kön. Könet bestämmer inte personligheten, anser jag.

Håller med. Eller så borde det vara. Idag bestämmer ju kön till viss del personligheten eftersom du behandlas på ett visst sätt beroende på ditt kön, och hur du behandlas av andra bidrar ju såklart till vilka personlighetsdrag du utvecklas. Man blir som man behandlas.


   
SvaraCitera

Tycker inte tjejer ska få heta Thomas eller Göran å små pojkar ska inte få heta Josefin heller[no-no]


   
SvaraCitera

Har aldrig hört om att det skulle finnas några restriktioner för det.

Detta är ju naturligtvis en stor fråga för alla dom perversa HBT-vurmarna där ute som vill avskaffa alla normer som finns i samhället för att anpassa den efter en själv.

Själv ser jag inte vitsen med det hela. Udda människor blir ju behandlade där efter. Är det värt att kalla sin pojk för stina för den goda politiska kampens skull?


   
SvaraCitera

Panda:

Tycker inte tjejer ska få heta Thomas eller Göran å små pojkar ska inte få heta Josefin heller[no-no]

Varför inte? Påverkar det dig på något sätt vad nån annan heter? [confused] Låter ju helt efterblivet att lägga sig i.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Varför inte? Påverkar det dig på något sätt vad nån annan heter? Låter ju helt efterblivet att lägga sig i.

Tänker då mest på de stackars barnen. Vore väldigt oansvarigt att utsätta dem för något sådant.

Dock samhällets fel.


   
SvaraCitera

Panda:

Dock samhällets fel.

För att vi har normer eller vadå?


   
SvaraCitera

Panda:

Tänker då mest på de stackars barnen. Vore väldigt oansvarigt att utsätta dem för något sådant.

Skitlöjligt argument. Då borde man ju hindra föräldrar från att döpa barn till alla ovanliga namn de kan bli retade för. [zzz] En kille som heter ett "tjejnamn" är ju enbart konstigt för att det behandlas som något onomalt, precis som med annat som avviker från normen. Resonerar man som du måste man i konsekvensens namn vara emot allt som avviker från de normer som finns.


   
SvaraCitera

Mjo, Men det är ju viss skillnad på att heta Heidofilous och på att heta Greta som kille... Tycker inte man ska utsätta barn för mer än vad man redan tvingas gå igenom som ung.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

.

Men det är ju inte så att barnet själv får bestämma sitt namn. Är ju ändå lite konstigt att döpa en pojke till josefin, även om det är lagligt bör det inte vara folk som gör det med tanke på barnet. Hur kul kan det vara att växa upp som pojke med ett tjejnamn sådär.

Sen finns det ju skillnader på vissa namn. Vissa namn är ju "unisex" så att säga.

Men visst, vill man döpa säg till josefin när man blivit 18 och är kille så visst. Men att döpa ett barn till det känns bara elakt.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Resonerar man som du måste man i konsekvensens namn vara emot allt som avviker från de normer som finns.

Och ja. Sen finns det såklart gränser. Men funderar man som nybliven förälder och kommer fram till "Ja, Det här kommer ge mitt barn ett helvete i skolåren och kommer skapa förvirring och en allmänt snurrig vardag för honom i det vuxna livet" så inte fan kan du tycka det är rätt att man ska utsätta dem för det?[confused]


   
SvaraCitera

Panda:

Mjo, Men det är ju viss skillnad på att heta Heidofilous och på att heta Greta som kille... Tycker inte man ska utsätta barn för mer än vad man redan tvingas gå igenom som ung.

Kablash__:

Men det är ju inte så att barnet själv får bestämma sitt namn. Är ju ändå lite konstigt att döpa en pojke till josefin, även om det är lagligt bör det inte vara folk som gör det med tanke på barnet. Hur kul kan det vara att växa upp som pojke med ett tjejnamn sådär.

Det är inte ett dugg värre än att växa upp med något annat ovanligt namn (ovanstående Heidofilus t.ex.). Antingen är man mot namn som avviker från normen generellt med argument att barnet kan bli retat, eller så får man fritt ge barnen vilket namn man vill. Ni argumenterar väldigt inkonsekvent och ologiskt. Jag tror ni skiter fullständigt i om barnet blir retat eller inte, ni tycker bara instinktivt att det är fel att ge en kille ett s.k. "tjejnamn" och vice versa för att ni fått lära er att det inte ska vara så. Att påstå att nån som heter Heidofilus inte kommer bli retad för det är ju bara löjligt och det inser ni förhoppningsvis själva.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Det är inte ett dugg värre än att växa upp med något annat ovanligt namn (ovanstående Heidofilus t.ex.). Antingen är man mot namn som avviker från normen generellt med argument att barnet kan bli retat, eller så får man fritt ge barnen vilket namn man vill.

Juste, glömde att världen är svart och vit.

Men ja, det namnet inom parantesen är även något jag anser inte bör ges till ett barn.

Som sagt, att bryta sig ut från normen är det inget fel på, men att tvinga att barn att göra det utan samtycke är lite fel, tycker jag.


   
SvaraCitera