Aviseringar
Rensa alla

Tjej- och killnamn


Då jag själv gått i både dagis och skola i en invandrartät ort där man varje dag springer in i någon med ett namn man aldrig hört förut håller jag inte alls med dig.
Ett sådant namn tror jag också är lättare för folk att acceptera än om man hade hetat ett typiskt tjejnamn.

Och precis som du säger.

Rödingajävel:

för att ni fått lära er att det inte ska vara så.

Tror du vi är dem enda? Väldigt naivt sätt att se på det hela.


   
SvaraCitera

Kablash__:

Juste, glömde att världen är svart och vit.

Men ja, det namnet inom parantesen är även något jag anser inte bör ges till ett barn.

Som sagt, att bryta sig ut från normen är det inget fel på, men att tvinga att barn att göra det utan samtycke är lite fel, tycker jag.

Okej, så det ska alltså finnas nån form av lista på vilka namn som är ok att ge ett barn? Hur normativt ska ett namn vara för att man ska få döpa sitt barn till det? Fattar du inte själv hur jävla tramsigt det blir?


   
SvaraCitera
smisk

Jag skulle vilja döpa mina barn till helknasiga namn. Men som det ser ut nu måste alla namn vara "passande", för barn kan vara himlans elaka. Till och med jag blev retad för mitt supersvenska namn i skolan, och kallades Malle-Balle.
No one's safe.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Okej, så det ska alltså finnas nån form av lista på vilka namn som är ok att ge ett barn? Hur normativt ska ett namn vara för att man ska få döpa sitt barn till det? Fattar du inte själv hur jävla tramsigt det blir?

Nej det har jag inte sagt. [rolleyes]

Allt jag sagt är att jag inte tycker sånna namn bör ges till barn. Inget om att det ska vara olagligt eller inte tillåtet. Endast att man inte bör göra det för barnets skull.


   
SvaraCitera

smisk:

och kallades Malle-Balle.

[bigsmile][sad][love]


   
SvaraCitera

Det är inte tillåtet att ge sina barn namn som kan upplevas som stötande för barnet. Huruvida det inkluderar typiska pojknamn på flicor och vice versa vet jag inte säkert, men tror att det snarare handlar om att man inte får döpa sin unge till Bajs-Jens eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mhm, intressant. Har en känsla av att på grund av de "rådande" samhällsidealen idag leder till att typiska pojknamn och vice versa (perfekt ordval btw)inte skulle tillåtas i någon vidare utsträckning. Det finns väl ingen direkt existerande trend för att ge sina barn sådana namn - men det kanske blir mer av det i framtiden! Då vi inte lever 😀

Kablash__:

Nej det har jag inte sagt. [rolleyes]

Allt jag sagt är att jag inte tycker sånna namn bör ges till barn. Inget om att det ska vara olagligt eller inte tillåtet. Endast att man inte bör göra det för barnets skull.

Medan ett barn kanske riskerar att bli retad i skolan just för sitt namn så blir många andra barn retade idag av helt olika orsaker. Kanske om vi som är lite äldre och många av oss som kommer ha barn i framtiden, visar en mer positiv attityd mot fler unisex-namn samt mer intolerant attityd mot mobbning, kanske våra barn rentav tar efter oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har för mig att det var ett fall i högsta domstolen för ett tag sedan där en man ville döpa om sig till något kvinnonamn. Jag hittar ingen länk, men jag har för man att till slut fick sitt flicknamn.


   
SvaraCitera

Selkath:

Könet bestämmer inte personligheten, anser jag.

Jag har ett sådant namn.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Lethuc:

Själv ser jag inte vitsen med det hela. Udda människor blir ju behandlade där efter. Är det värt att kalla sin pojk för stina för den goda politiska kampens skull?

Håller med om detta.

Harru ingen anledning förutom att du vill krossa normen känns det lite väl sick. Men gör du det av någon annan anledning ser jag inget problem med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Detta är ju naturligtvis en stor fråga för alla dom perversa HBT-vurmarna där ute som vill avskaffa alla normer som finns i samhället för att anpassa den efter en själv.

HBT-personer, som du respektlöst kallar perversa HBT-vurmare, vill ha samma rättigheter och friheter som heterosexuella redan åtnjuter. Varför ska jag motsätta mig dem enkla kraven? Varför ska jag suga ut fattiga människor på deras möjlighet till bättre livskvalitet?

Lethuc:

Själv ser jag inte vitsen med det hela. Udda människor blir ju behandlade där efter. Är det värt att kalla sin pojk för stina för den goda politiska kampens skull?

Det är klart att man verkligen ska vela heta ha sitt namn, oavsett om det hör till normerna eller inte. Angående udda människor, läs mitt senaste inlägg innan detta; Det är vi som lär våra barn om de ska göra skillnad på Stina och Lars. Eller för all del muslimer, kristna och ateister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejer ska ha tjejnamn och killar killnamn [cheers]
Lite skillnad ska det vara mellan två olika kön [mad]


   
SvaraCitera

Något jag stört mig på ett tag på tal om pojk- och flicknamn är att så många flicknamn ter sig som derivat av pojknamn. T.ex. Alex och Alexandra, Emil och Emilia etc.

Man kan ju säga att ord bara är ord och att uppfattningen om vilket som är primärt bara sitter i huvudet på en men faktumet att killnamnen är kortare och att tjejnamnen består av dem + tillägg gör det väl ändå till en giltig tanke.


   
SvaraCitera

Selkath:

HBT-personer, som du respektlöst kallar perversa HBT-vurmare, vill ha samma rättigheter och friheter som heterosexuella redan åtnjuter. Varför ska jag motsätta mig dem enkla kraven?

Du är uppenbarligen inte insatt. HBT-lobbyn vill så mycket mer än att ha "lika rättigheter". Dom vill avskaffa samhällets normer för att dom i sin tur ska kunna känna sig mer hemma i det. För ett par år sedan under Pride så tog man just upp kampen mot "Heteronormativet", den sexuella läggning som den överväldigande delen av mänskligheten är lagd åt och som är den enda möjliga till reproduktion. Vissa har även gått så långt som att dom vill avskaffa "Hon" och "Han" och benämna alla människor som "Hen".

Dom vill inte att det ska finnas några män eller kvinnor, eller ett heteronormativ för att dom känner sig utanför i detta samhälle. Dom vill omvälva samhället till deras fördel men inte för majoriteten av mänskligheten som faktiskt känner av och är stolta över att vara en man resp kvinna.

Selkath:

Angående udda människor, läs mitt senaste inlägg innan detta; Det är vi som lär våra barn om de ska göra skillnad på Stina och Lars.

Ja, vi har normer. exempelvis döper vi killar och tjejer efter olika namn. I detta ser jag inget fel i alls. Vissa normer kan även jag tycka att man borde luckra upp i, men denna frågan är inget utav dom.


   
SvaraCitera

Selkath:

Får jag som till könet är kille heta Elisabeth?

Då jag just skrivit ett skolarbete om just namn så vet jag faktiskt svaret på detta! Svaret är nej. Det är inte tillåtet att ge sina barn namn som kan upplevas som stötande för barnet, och Skatteverket har valt att tolka detta som att man inte får ge sina barn namn som egentligen anses tillhöra det motsatta könet.


   
SvaraCitera