Aviseringar
Rensa alla

Tjejer, vad betyder ert utseende för er och varför är det viktigt?


Ämnesstartare

Jag efterfrågar personliga svar, inte allmänna analyser av samhället.


   
Citera
reben

jättemkt
vill va snygg det är en bra sak o va


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben: jättemktvill va snygg det är en bra sak o va

Vad får du ut av det personligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man måste ju ändå dra en samhällsparallell här då tjejers utseende _alltid_ varit i fokus då det var det enda vi hade att tillgå och män ville ha den som såg bäst ut pga kuttersmycke etc. Och detta hänger ju kvar, vi ska fixa och trixa med våra utseenden och ha oss.
Herregud, det finns ju leksakssmink, småmini sminkbord etc.


   
SvaraCitera
reben

Razor:

Vad får du ut av det personligen?

folk gillar väl en då
bättre självförtroende ibland
att känna sig ful är ju en vedervärdig och hemsk känsla den vill man ju inte va med om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill precis som alla andra se bra ut och jag kan gilla att hålla på med ansiktsmasker och grejer. Förr om åren sminkade jag mig varje dag och kunde lägga ca två timmar på det. Numera känns det inte riktigt lika viktigt. Mycket för att jag har bättre hy nu men också för att jag kanske är säkrare i mig själv på ngt sätt. I kombination med dysterhet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Man måste ju ändå dra en samhällsparallell här då tjejers utseende _alltid_ varit i fokus då det var det enda vi hade att tillgå och män ville ha den som såg bäst ut pga kuttersmycke etc. Och detta hänger ju kvar, vi ska fixa och trixa med våra utseenden och ha oss.
Herregud, det finns ju leksakssmink, småmini sminkbord etc.

Ja men det var ju inte det han frågade efter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

Ja men det var ju inte det han frågade efter

ne det var lite bonus


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Jag vill precis som alla andra se bra ut och jag kan gilla att hålla på med ansiktsmasker och grejer. Förr om åren sminkade jag mig varje dag och kunde lägga ca två timmar på det. Numera känns det inte riktigt lika viktigt. Mycket för att jag har bättre hy nu men också för att jag kanske är säkrare i mig själv på ngt sätt. I kombination med dysterhet.

Hade du gjort allt detta även om samhället vore jämlikt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben: folk gillar väl en dåbättre självförtroende iblandatt känna sig ful är ju en vedervärdig och hemsk känsla den vill man ju inte va med om

Okej, men om du vore säg medelfin, vore det okej eller är det bättre att vara snyggare än de flesta? Varför tror du att människor gillar en mer om man ser bra ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Hade du gjort allt detta även om samhället vore jämlikt?

det är svårt att säga men antagligen inte lika mkt


   
SvaraCitera

Viktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

019linnea: Viktigt

Vad är det som gör det viktigt för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: det är svårt att säga men antagligen inte lika mkt

Så om vi ska vara helt ärliga beror det inte på samhället lika mycket som det beror på personliga anledningar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner att mitt utseende hänger ihop med min självkänsla/självsäkerhet. Om jag känner själv att jag ser bra ut så utstrålar jag mer självsäkerhet än när jag känner mig ful. Saker som kan få mig att känna mig snygg är smink, snygga kläder, bra hy och helt vanliga träningspass. Även kommentarer om mitt hår eller mina kläder kan få mig att känna mig snygg.

Om Jag känner mig snygg mår jag bra och är glad, om jag däremot känner mig ful, fet eller äcklig (ofräsch) så brukar jag bli lite nedstämd eller sur (på dåligt humör). Så för mig är mitt utseende superviktigt och att vårda det är verkligen inte en börda, tvärtemot gör det mig glad och självsäker 🙂

Hoppas det svaret var tillräckligt personligt ^
För att sammanfatta betyder mitt utseende väldigt mycket för mig. 


   
SvaraCitera