Aviseringar
Rensa alla

Tjockleken på isen


Ämnesstartare

Jag vet inte riktigt om detta är rätt forum, men what ever.. Jag gör ett försök.
Jag undrar om det är någon som har koll på hur tjock isen är runt Ljusterö, om det ens är någon is. Hittar ingenstans på internet där man kan kolla det.
Och så undrar jag hur tjock den bör vara för att man säkert ska kunna gå på den? 🙂

Tacksam för svar.


   
Citera

elliinors:

Tjockleken på isen

haha jag läste tjockleken på issen [crazy]


   
SvaraCitera

qazedctgb:

haha jag läste tjockleken på issen

Jag med. Haha.


   
SvaraCitera

Allmänt brukar man säga att isen ska vara minst 5cm för att bära en person på 100kg, dock specificeras inte vilken istyp det är. Och skillnaden är väldigt stor på olika typer

Men då isarna är lika tillförlitliga som havet vanligtvis är så åtminstone 10cm kärnis.

Fast personligen så... ska det va bottenfruset för att vara säkert.


   
SvaraCitera

ge dig ut med ett spett eller borr och testa? [smile]


   
SvaraCitera

vart ligger det, är nog bärande is typ i alla insjöar nu men det kanske är i skärgården eller vid havet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i havet bär inte isen, men folk har ju börjat pimpla(isfiska) så det borde ju gå ... 🙂


   
SvaraCitera

ställ dej på den å hoppa! å håller den för dej så ären nog hyggligt tjock ialf där du står[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

vart ligger det, är nog bärande is typ i alla insjöar nu men det kanske är i skärgården eller vid havet?

Det ligger ute vid skärgården.


   
SvaraCitera

Jag har varit ure och flummat på isen ,länge!...men är isen tjockare än 5 cm är det vanligvis säkert...ta med ispikar och en "långpinne" som jag kallar det så märker du ju tillförlitligheten på isen!


   
SvaraCitera

Borra ett hål och kör ner ett måttband.
Försöker dra mig till minnes om jag någonsin åkt skridskor eller så på uterink. Det känns bekant, men minns det inte.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

haha jag läste tjockleken på issen [crazy]


   
SvaraCitera