Aviseringar
Rensa alla

Tjutande dator


Ämnesstartare

Hallo!

För närvarande har jag ett problem med min dator.
Den tjuter.

När jag kör vissa program, bland annat Heroes of Newerth, Warcraft 3 och ett antal andra program så låter (antagligen fläkten, men benämner det som datorn) datorn otroligt mycket, samtidigt kan jag köra mer krävande program (som Crysis) utan att den låter alls.

Har funderat på att bl.a köpa ny fläkt, men vet inte säkert om det är det det beror på och har därmed skjutit lite på det.

Tacksam för svar. 🙂


   
Citera

Finnen:

Tacksam för svar. 🙂

Det kan vara så att dina fläktar är temperartur-korrigerande och därför drivs på olika hastigheter beroende på belastning. Det skulle förklara varför crysis inte låter lika som mindre belastningar, för att en högra rotationshastighet i vissa fall skapar mindre resonans.

Men ja, summa summarum är det troligen en fläkt som låter, antingen cpu eller grafikkortets fläkt skulle jag tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnen:

Tacksam för svar. 🙂

Kan vara något som kommit in i fläkten och skaver mot den, denna nånting kanske blåses ut vid högre varvtal och åker in i fläkten på lägre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren, ska kolla fläkten nu, Om inte annat, har ni någon rekommendation på en någorlunda billig - dock (någorlunda) tyst fläkt?


   
SvaraCitera

Finnen:

Tack för svaren, ska kolla fläkten nu, Om inte annat, har ni någon rekommendation på en någorlunda billig - dock (någorlunda) tyst fläkt?

Jag rekommenderar att du blåser ut damm från alla dina fläktar först. Minskar värme och ljud från fläktarna 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Jag rekommenderar att du blåser ut damm från alla dina fläktar först. Minskar värme och ljud från fläktarna 😛

Gjorde jag senast för kanske 3-4 veckor sen. Hur ofta bör man göra om det?

Tack i varje fall. 🙂


   
SvaraCitera

damm in the fläkt [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan återkomma med att datorn nu är helt fri från damm - Trots det kvarstår problemet. :<


   
SvaraCitera

Finnen:

Kan återkomma med att datorn nu är helt fri från damm - Trots det kvarstår problemet. :<

Hah!


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det skulle förklara varför crysis inte låter lika som mindre belastningar, för att en högra rotationshastighet i vissa fall skapar mindre resonans.

Damn! XD


   
SvaraCitera

Jag har en drastisk metod för att fixa mina fläktar: jag plockar ut dem ur datorn och spolar av dem i duschen eller handfatet. Sedan skakar jag ut så mycket vatten som möjligt och låter dem ligga på tork i minst ett dygn. Därefter tar jag någon lättflytande olja och sprutar in i fläktens lager. Hittills har ingen fläkt avlidit av denna metod och ca. 90-95% av fläktarna har blivit som nya igen.

Dock tar jag inget ansvar för att just din fläkt överlever behandlingen. Men metoden är mycket billigare och miljövänligare än att köpa en ny fläkt.

Jag förutsätter förstås att tjutandet har uppstått på senare tid och att det från början inte fanns några sådana tendenser. Om det fanns redan från början så är en tystare/bättre fläkt en bra idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har nu fastställt att det är grafikkortets fläkt, som då inte går att ta av eller så. Har rengjort den så grundligt som möjligt, men finns det något kvarstående alternativ?


   
SvaraCitera

Finnen:

Har nu fastställt att det är grafikkortets fläkt

Vad är det du har för grafikkort?
Och har du kollat deras hemsida/forum om det är något som har tagits upp sen tidigare. Kanske inte bara är du som har det problemet.


   
SvaraCitera

Är det ett sånt där tjut som låter som värsta tinnitusen? Man har lust att banka sönder datorn för att man inte står ut? Isåfall, det har jag också varje gång jag spelar diablo 2 [rolleyes]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera