Aviseringar
Rensa alla

Tokig i Margit Sandemo


Ämnesstartare

Är det någon mer än jag som är totalt besatt av Margit Sandemos böcker? Så som Isfolket, Häxmästaren och Ljusets rike? Helt sjukt va bra hon skriver


   
Citera
Ämnesstartare

Jag älskar Sagan om isfolket! Håller på med hela serien för andra gången nu 🙂


   
SvaraCitera
Hail
 Hail

Bra tips antar jag, ska läsa någon gång.


   
SvaraCitera

Ja, nu har jag äntligen funnit dig [smile] Jag älskar också Margits böcker, läser varje kväll innan jag släcker.

TheresJ:

Isfolket

Det är den bästa boken jag någonsin läst. Vad tyckte du om den mer detaljerat?


   
SvaraCitera

det är bra böcker, har nog läst dom 5 gånger [y]


   
SvaraCitera

Haha aldrig förstått detta. Har en kompis som har läst hela serien sagan om isfolket fem gånger eller nåt... vad är det som är så bra??


   
SvaraCitera

Sagan om Isfolket är awesome. Min mor har hela serien och jag har velat läsa om den hur länge som helst nu, men tyvärr har hon lånat ut den. [sad]
Har själv Häxmästaren, också en väldigt bra serie.
Legenden om Ljuset Rike är dock... Halvdan. Jag har bara läst de 10 första böckerna än så länge, men jag tycker verkligen att de är ganska sega. Tycker bara det är för mycket, det är överdrivet, det är bara en massa upprepelser och det är... Nej, jag är inte helt förtjust i den serien. Tyvärr måste jag säga.

Matilda1988:

Haha aldrig förstått detta. Har en kompis som har läst hela serien sagan om isfolket fem gånger eller nåt... vad är det som är så bra??

Den är rörande. Den är fin och man lever sig verkligen in i böckerna på ett sätt som man inte ofta gör, man sitter verkligen och håller tummarna för karaktärerna och man gråter när de dör och man blir helt glad när det går bra för dem.
Det låter säkert jättetöntigt, men jag tycker att de böckerna påverkar en väldigt mycket, när jag läst ut serien så kände jag mig liksom som en lite bättre människa. [blush]
För att vara en så lång serie så är den sällan tråkig, det finns inte speciellt mycket långdragna och uttråkande delar i den, vilket det ju ofta finns i serier.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

mycket, när jag läst ut serien så kände jag mig liksom som en lite bättre människa.
För att vara en så lång serie så är den sällan tråkig, det finns inte speciellt mycket långdragna och uttråkande delar i den, vilket det ju ofta finns i serier.

Ok får väl läsa första boken och se om det är nåt att ha 😛


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Ok får väl läsa första boken och se om det är nåt att ha 😛

Det tycker jag du ska göra! Om jag inte minns helt fel (vilket det är mycket möjligt att jag gör) så är de två första böckerna de allra bästa. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Autumnchild:

Jag älskar Sagan om isfolket! Håller på med hela serien för andra gången nu 🙂

Jaaa, jag måste också läsa dem en andra gång men när jag fick nys om att det fanns en fortsättnings serie på serien så fick jag ju lov att läsa den och sen kom det en tredje serie så jag har inte hunnit med. Men jag ska absolut göra det inom en snar framtid! 🙂

Kajin:

det är bra böcker, har nog läst dom 5 gånger

Wow, ja det är synd att det tar så lång tid bara. Men det är det värt!

Matilda1988:

Haha aldrig förstått detta. Har en kompis som har läst hela serien sagan om isfolket fem gånger eller nåt... vad är det som är så bra??

Ja man blir så berörd och fänglas, dels p.g.a. Margits underbara sätt att skriva och sen att karaktärerna blir så verkliga. Jag som har en otrolig fantasi dessutom blir alldeles upprymd och ja, det känns som man är en av dem. Man blir fäst vid dem, det värsta är att när det tar slut så blir allt så tomt. Men jag tycker verkligen att du ska läsa dem. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

steffi:

Det är den bästa boken jag någonsin läst. Vad tyckte du om den mer detaljerat?

Ja, det är så svårt att beskriva men man blir så berörd och fängslad på nå vis. Det känns som att man är en av dem och när telefonen ringer eller något annat händer som för en tillbaka till verkligheten så blir man så besviken för att man kommer på att 'ja just ja, jag är inte en av dem och det är inte 1700 talet och jag kan verkligen inte trolla'. Ja, jag blev då alldeles besatt av böckerna och satt och läste timmar i sträck så det tar ungefär 4 timmar för mig att läsa ut en bok har jag räknat ut. Men jag tror att jag tycker om dem så mycket för att man lixom flyr till en annan värld där man inte behöver bry sig om sina egna bekymmer utan oroar sig och blir glad över de andras motgångar och lycka. Det är speciellt i alla fall. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Sagan om Isfolket är awesome. Min mor har hela serien och jag har velat läsa om den hur länge som helst nu, men tyvärr har hon lånat ut den.

Sagan om Isfolket är helt klart bäst av dem men när jag fick reda på att det fanns lixom en "bi-serier" vid sidan om så kunde jag bara inte låta bli. Och jag måste säga att jag blev nästan lika besatt av häxmästaren, visst blev man besviken när det inte var isfolket men så lärde man känna dem istället och när sen de fick besök av dem ur isfolket så blev jag så lycklig. Så Ljusets rike är för mig den stora sammanslagningen, men fick träffa iprincip alla igen och ja, jag älskar dem allihopa. Särskilt när man fick lära känna Sol lite mer och ja, gud, jag älskar't. [smile]


   
SvaraCitera

Hejs, håller på med serien, men jag tycker att det är själva huvudhandlingen som är bra, levnadsödena är ofta väldigt mycket likadana, och de flesta är förutsägbara.

Varför är jagden enda killen här btw?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Hejs, håller på med serien, men jag tycker att det är själva huvudhandlingen som är bra, levnadsödena är ofta väldigt mycket likadana, och de flesta är förutsägbara.

Varför är jagden enda killen här btw?

Jo det är sant, men man blir så besatt av personerna i sig också. Men ja, storyn är naturligtvis en del av grejjen. Att man lixom får följa dem generation efter generation är också det som gör serien tycker jag, det är något nytt som jag inte varit med om förut och om jag inte tyckte storyn var bra så skulle jag naturligtvis inte läst dem heller. [wink]

Det är nog bara du som tagit dit förnuft till fånga och börjat läst dem, ingen annan som vågar erkänna att de vill. [smile]


   
SvaraCitera

TheresJ:

Så Ljusets rike är för mig den stora sammanslagningen, men fick träffa iprincip alla igen och ja, jag älskar dem allihopa. Särskilt när man fick lära känna Sol lite mer och ja, gud, jag älskar't. [smile]

Häxmästaren är bra, jag gillade den väldigt mycket. Men Ljuset Rike är ju bara... Fånig. Den har väl sina ljuspunkter och den är ju fullt läsbar, men jämfört med Isfolket så är den ju inte mycket att skryta med.


   
SvaraCitera