Aviseringar
Rensa alla

Tonårssex i Kambodja


Ämnesstartare

Hahah gillade "talking"-biten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undrar om d rakar sina kön och sådär.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaja:
Visst får de syssla med sådant om de vill. Dålig "dokumentär" dock, trodde vi var färdiga med att exotifiera främmande folkslag och kulturer för länge sedan.

What? Ingen kan väl påstå att de inte skiljer sig extremt mycket från den västerländska kulturen?

Till er andra, OK, det visste jag faktiskt inte. Tack för upplysningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol vhfaj, det var längesenMycket glad

Hjärta


   
SvaraCitera
reben

gillade inte den där forskaren lr va d va


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Greken:

Va? De är ju exotiska i relation till vår kultur? På samma sätt som vår kultur är exotisk för dom.

rbb: Ingen kan väl påstå att de inte skiljer sig extremt mycket från den västerländska kulturen?

Självklart kan kulturer skilja sig från varandra men framställningen av andra kulturer  kan närmas på att annat sätt än "höhö, kolla vad fan vildarna håller på med lol". Något som t.ex. postkolonial teori kritiserar:

"Den postkoloniala teorin är heterogen och svår att sammanfatta, men en tidig idé handlade i grova drag om att undersöka hur bilden av västerlandet som upplyst och rationellt aktivt skapa(t)s genom att beskriva österlandet (vars placering har skiftat genom historien) som irrationellt och mystiskt. När väst utmålar Den Andre - en främmande kontinent eller ett folk - som starkt annorlunda genom en dikotomi (motsatspar) förknippas väst enligt postkolonialister med den mer positivt laddade delen av dikotomin. Väst kan till exempel stå för kultur medan öst står för natur; väst stå för det rationella medan öst står för det (påstått) irrationella."
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Postkolonialism


   
SvaraCitera

Det är mycket dåligt tänk på alla sjukdomar som sprider sig. Dock är det bra för deras ekonomi om flera barn födds.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sexualiteten på Trobriandöarna finner jag än mer intressant. Matriarkat samhälle. Våldtäkter på ensamma män av en grupp kvinnor är inte något ovanligt tydligen. Allmänt så uppmuntras unga till sexuell aktivitet med varandra. Även hört att mammor onanerar sina söner i ung ålder, inte helt säker på hur sant det är dock.

https://www.newgon.com/prd/ethno/malinowski.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RobertHeinlein: Dock är det bra för deras ekonomi om flera barn födds.

Hur tänker du nu?


   
SvaraCitera

kebu12:

Hur tänker du nu?

I Sverige har vi ekonomiska åtgärder som ska stimulera att befolkningen ska ökar som barnbidrag, skollunch etc. Det finns andra länder som Ryssland som delar ut pengar till de som födder barn samt förbjuder homosexualiet.

Med en gammal befolkning medför mycket problem som att de är i högre grad är handikappade. Om ett land ska ha ett fungerade pension system krävs det att det ständigt födds nya barn.

Med dagens pension system är det de unga som betalar de äldre, ändå bara de äldre klagar på hur lata de unga är hehe. I den riktiga världen har de unga aldrig varit så produktiva som idag de är mest välutbildade generationen någonsin.

I Kambolja har de nog inget pensions system men det är samma princip att de unga betalar för de äldre.

Många tror att kina kommer att bli en stormakt på grund utav deras unga befolkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RobertHeinlein: Kambolja

Du gör det väldigt enkelt för dig om du säger att ett lands utveckling är parallell med barnafödseln i landet. Som du kan se så föds det redan många barn i Kambodja(Befolkningsökningen ifjol tror jag låg runt 200 000) och skillnaden mellan personer i åldersgrupperna 35-65(Pyramiden är 10 år gammal) och 14-34 är för ojämn för landets bästa. En jämnare kumulativ tillväxt är att föredra för ett land, annars så riskerar landet på sikt att bli likt Sverige eller Japan idag, när kurvan i framtiden vänder.Pyramide_Cambodge.PNG

Det finns två ovärderliga punkter för ett land som vill utvecklas. Kvinnans rätt över sin egen kropp, vilket ger en jämnare befolkningstillväxt, och en allmän sekulär utbildning.


   
SvaraCitera

kebu12:

Du gör det väldigt enkelt för dig om du säger att ett lands utveckling är parallell med barnafödseln i landet. Som du kan se så föds det redan många barn i Kambodja(Befolkningsökningen ifjol tror jag låg runt 200 000) och skillnaden mellan personer i åldersgrupperna 35-65(Pyramiden är 10 år gammal) och 14-34 är för ojämn för landets bästa. En jämnare kumulativ tillväxt är att föredra för ett land, annars så riskerar landet på sikt att bli likt Sverige eller Japan idag, när kurvan i framtiden vänder.Pyramide_Cambodge.PNG

Det finns två ovärderliga punkter för ett land som vill utvecklas. Kvinnans rätt över sin egen kropp, vilket ger en jämnare befolkningstillväxt, och en allmän sekulär utbildning.

Problemet i Sverige eller Japan är att det födds för lite barn? Varför vet jag inte men åtgärder som Sverige hade stor effekt.

Jag har inget problem med privat skolor per se som katolska skolan. Varför är det dåligt med exponential tillväxt? Det är en förutsättning för att dagens pensionsystem skall fungerar.

Japen under 30-talet var ett av världens främsta industril länder, Jag har ser inga problem med Japan.

Visst ser jag att skolplikt är något väldigt bra och att T:ex gravition och naturliga urvalet lärs ut, Jag har inget emot hemskolning eller privatskolor heller så länge de lär ut naturvetenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaja: Självklart kan kulturer skilja sig från varandra men framställningen av andra kulturer  kan närmas på att annat sätt än "höhö, kolla vad fan vildarna håller på med lol". Något som t.ex. postkolonial teori kritiserar:

Du menar på att människorna i videon framställdes på det sättet? Sedan är de "vildar", eller det beror på hur man definierar vildar. Jag definierar vildar som människor som lever i mindre utvecklade kulturer, där man lever enklare och närmare naturen. Dessa människor saknar utbildningssystem, forskning, vetenskap och kan på ett sätt ses som "vildar".

Det antika Grekland var mer utvecklat än samhällena som dessa "djungelfolk" lever i.


   
SvaraCitera

Greken:

Du menar på att människorna i videon framställdes på det sättet? Sedan är de "vildar", eller det beror på hur man definierar vildar. Jag definierar vildar som människor som lever i mindre utvecklade kulturer, där man lever enklare och närmare naturen. Dessa människor saknar utbildningssystem, forskning, vetenskap och kan på ett sätt ses som "vildar".

Det antika Grekland var mer utvecklat än samhällena som dessa "djungelfolk" lever i.

Det är inte Khmer utan en liten stam på landet, många dokumentärer ljuger för att få det låta mer exotiks.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RobertHeinlein: Problemet i Sverige eller Japan är att det födds för lite barn? Varför vet jag inte men åtgärder som Sverige hade stor effekt. Varför är det dåligt med exponential tillväxt? Det är en förutsättning för att dagens pensionsystem skall fungerar.

Problemet i länder som Sverige och Japan är att det föddes för mycket barn efter andra världskriget, så som det ofta gör efter ett krig. Kolla upp båda ländernas demografer på Wikipedia om du inte tror mig. Självklart vill ett land som Sverige ha en större yngre befolkning när det nu är så många fyrtio- och femtiotalister som når pensionsåldern, men det är knappast en massiv ökning av barnafödslar som önskas. Det skulle bara betyda att samma sak kommer att ske om 60-70 år igen.

RobertHeinlein: Japen under 30-talet var ett av världens främsta industril länder, Jag har ser inga problem med Japan.

Japan själva skulle nog säga något annat.

RobertHeinlein: Visst ser jag att skolplikt är något väldigt bra och att T:ex gravition och naturliga urvalet lärs ut, Jag har inget emot hemskolning eller privatskolor heller så länge de lär ut naturvetenskap.

Skolplikt går att diskutera. Men ja, allmän sekulär utbildning, som sagt.


   
SvaraCitera