Aviseringar
Rensa alla

Tondöv eller inte?


Ämnesstartare

Tjatja!
Hur vet man om man sjunger hyffsat bra, att det går och lyssna på?
Räcker med att man spelar in och om man tycker ''jo, rätt okej låter det'' eller är det bästa sättet att få lite ''backup'' hur dom tycker det låter?

För jag har märkt att min röst blir som mjukare om jag har gått runt och sjungit i kanske 30 min då känns det lättare att få fram allt, eller är bara jag som är allmänt borta?

Tack för tips! 😀


   
Citera
Ämnesetiketter

tindraaa:

Hur vet man om man sjunger hyffsat bra, att det går och lyssna på?

Det är subjektivt.

tindraaa:

Räcker med att man spelar in och om man tycker ''jo, rätt okej låter det'' eller är det bästa sättet att få lite ''backup'' hur dom tycker det låter?

Vad menar du?

tindraaa:

För jag har märkt att min röst blir som mjukare om jag har gått runt och sjungit i kanske 30 min då känns det lättare att få fram allt, eller är bara jag som är allmänt borta?

Stämbanden är muskler som går att öva upp, precis som t.ex magmuskler.


   
SvaraCitera

tindraaa:

Hur vet man om man sjunger hyffsat bra, att det går och lyssna på?

Fråga någon och be denne vara riktigt ärlig. Alternativt spela in din röst. Dock med ordentlig utrustning, mikrofonen i din webbkamera lär inte få din röst att låta som den faktiskt gör. Om ni har en musiksal på skolan brukar det finnas ordentliga mikrofoner där. Då behöver du ju bara koppla in mikrofonen i en högtalare så hör du direkt när du sjunger hur det låter.

tindraaa:

För jag har märkt att min röst blir som mjukare om jag har gått runt och sjungit i kanske 30 min då känns det lättare att få fram allt, eller är bara jag som är allmänt borta?

Som tevepro skrev är även stämbanden muskler, man bör alltså värma upp även dem innan man använder dem. Du bör alltid sjunga upp och värma upp rösten innan du börjar sjunga ordentligt. Finns en hel drös med instruktionsvideor på Youtube.


   
SvaraCitera

bäst är att låta helt okända höra det. då riskerar du inte att någon ska försöka vara snäll

och att sjunga kasst har inget med att vara tondöv att göra


   
SvaraCitera

tevepro:

Det är subjektivt.

Teknik är ju inte subjektivt. Man hör ganska tydligt om någon kan använda sin röst ordentligt, sen om rösten faller i smaken eller inte är däremot subjektivt.

tindraaa:

Räcker med att man spelar in

Det är nästan ett måste att lyssna på en inspelning av sig själv för att veta hur man egentligen låter. Det är också en bra utgångspunkt för att fila på förbättringar.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Har alltid velat prata med en person som är helt tondöv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

förbättringar.

Tack alla! Ska ta åt mig vad ni säger [bigsmile]


   
SvaraCitera

Buddah:

Teknik är ju inte subjektivt.

Hon nämnde aldrig något om teknik.


   
SvaraCitera

Buddah:

Teknik är ju inte subjektivt.

Tänkte mer: En tjej som sjunger i ett crustband låter ashärlig i mina öron, men min väninna, som själv sjunger metal och diverse nightwish-låtar, tycker att hon är tondöv. Typ.


   
SvaraCitera

tevepro:

Hon nämnde aldrig något om teknik.

Men det är ju en del i att vara "bra" på att sjunga. Saknar du helt teknik så är du inte bra på att sjunga ;p


   
SvaraCitera

Buddah:

Men det är ju en del i att vara "bra" på att sjunga. Saknar du helt teknik så är du inte bra på att sjunga ;p

Åsiktsfråga.


   
SvaraCitera

tevepro:

Åsiktsfråga.

Det är ingen åsiktsfråga. Så länge man inte skall sjunga typ noise så behöver du kunna ta/hålla toner för att det skall låta bra.


   
SvaraCitera

Buddah:

för att det skall låta bra.

För att det ska låta bra för vem? Alla? Bara dig?


   
SvaraCitera

respons:

För att det ska låta bra för vem? Alla? Bara dig?

För alla. Folk som helt saknar teknik och inte kan hålla/ta toner alls låter falskt. Och det låter inte bra i någons öron (möjligen med något enstaka undantag ;p).


   
SvaraCitera

Buddah:

För alla. Folk som helt saknar teknik och inte kan hålla/ta toner alls låter falskt. Och det låter inte bra i någons öron (möjligen med något enstaka undantag ;p).

Har svårt att tänka mig att alla uppskattar precis samma form av ljud och musik. [no-no]


   
SvaraCitera