Aviseringar
Rensa alla

Tondöv eller inte?


respons:

Har svårt att tänka mig att alla uppskattar precis samma form av ljud och musik.

Inte alla. Men tror det finns få som uppskattar något ostämt.


   
SvaraCitera

Buddah:

Inte alla. Men tror det finns få som uppskattar något ostämt.

Åsiktsfråga. [no-no]


   
SvaraCitera

respons:

Åsiktsfråga.

Öronen är inte byggda att uppskatta sådana ljud, sen om hipsters vill intala sig själva att de gillar sådant är en annan sak.


   
SvaraCitera

Buddah:

Öronen är inte byggda att uppskatta sådana ljud

Källa? Senast jag kollade var öronen i sig inte kapabla att uppskatta eller ogilla saker alls. [zzz]


   
SvaraCitera

Fast om någon kan sjunga på det sätt TS antagligen syftar på är ju objektivt. Att få en ren ton och kunna träffa rätt toner när man sjunger.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Fast om någon kan sjunga på det sätt TS antagligen syftar på är ju objektivt. Att få en ren ton och kunna träffa rätt toner när man sjunger.

Är mest dryg mot Buddah för sakens skull. [blush]


   
SvaraCitera

respons:

Är mest dryg mot Buddah för sakens skull.

Tänkte väl det!


   
SvaraCitera

Buddah:

Det är ingen åsiktsfråga. Så länge man inte skall sjunga typ noise så behöver du kunna ta/hålla toner för att det skall låta bra.

Du stoltserar verkligen med dina bullshit-utlägg.

Vad tror du folk helst höra?

En sångare med rätt teknik men som sjunger falskt
En sångare som sjunger bra men utan rätt teknik.

Vilken sångare tror du lyckas bäst? Tror du själv på att bra teknik är viktigare än en bra röst?


   
SvaraCitera

tevepro:

Tror du själv på att bra teknik är viktigare än en bra röst?

Nej, men teknik är grundläggande för att det skall låta bra. Du kan ta vilket instrument som helst (och ja, sång är ett instrument), det låter inte bra om man inte kan spela på det. Skräckexempel är ju folk som inte kan spela fiol ordentligt då det hörs väldigt tydligt.

Men bara för att man har bra teknik behöver det inte låta superawesome, vi kan ta Pierce Brosnan i Mamma Mia som exempel (obs. min åsikt). Man hör tydligt att han har övat på sin teknik och kan ta och hålla toner ganska hyffsat. Däremot passar hans sångröst inget vidare till det han gör.

Men utan teknik låter det kiss oavsett om man har bra sångröst eller ej ;p

Sen behöver man inte vara medveten om vilka alla toner man tar är för att vara teknisk, utan man kan vara helt självlärd. Jimi Hendrix hade exempelvis inte en jefla susning om vad skalor och dylikt var.


   
SvaraCitera

Buddah:

låter det kiss

Åsiktsfråga. [no-no]


   
SvaraCitera

Buddah:

Men utan teknik låter det kiss oavsett om man har bra sångröst eller ej ;p

Det är omöjligt att svara seriöst på dina argument när du bygger dem på empiri som "det låter kiss".


   
SvaraCitera

Är tondöv. Nej, du kan inte själv avgöra det. Önskaaaaar att någon berättat det för mig innan jag pah [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Det är omöjligt att svara seriöst på dina argument när du bygger dem på empiri som "det låter kiss".

Jag har svårt att tro att någon skulle uppskatta ett framförande där tonarten sjunker ett halvt steg varje vers utan att sångaren ens är medveten om det, eller där alla intervall är en smula för korta. Jag vill faktiskt påstå att i princip alla människor föredrar att höra en sångare som träffar de toner han/hon försöker träffa.


   
SvaraCitera

EmperorNero:

Jag vill faktiskt påstå att i princip alla människor föredrar att höra en sångare som träffar de toner han/hon försöker träffa.

Tomdövhet är ju en helt annan sak än teknik.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera