Aviseringar
Rensa alla

Torrents dödar min uppkoppling?


Ämnesstartare

Av någon anledning så kan jag inte använda mig av torrents och göra något annat som kräver uppkoppling samtidigt (Ex. webläsare eller im) utan att det (det jag ägnar mig åt förutom torrent) totalt dör eller blir löjligt segt. Jag har testat med tre olika klienter (bittorent, bittornado & µtorrent) och det blir samma resultat oavsett vilken.

Nedladdningshastigheten (uppladdningen verkar fungera normalt) på torrents uppför sig också märkligt, efter att den varit igång i 5-10 minuter så faller hastigheten som en sten går sedan inte över en viss gräns (Bittorent och Bittornado 60kpbs, µtorrent 3kbps).

Jag har 8mb och använder inte router eller brandvägg eller liknande påhitt.
Varför blir det så?

Dold text: Ad_hoc tar inte ansvar för eventuellet missbruk eller felaktig använding av vissa termer och formuleringar


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Jag har 8mb och använder inte router eller brandvägg eller liknande påhitt.
Varför blir det så?

Du kanske laddar upp i för hög hastighet, det tar död på nerhastigheten.


   
SvaraCitera

Bittorrent har en förmåga att täppa till anslutningen något. Du kan kolla brandväggsinställningar för att se om något är blockerat som inte borde vara det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när dylikt hänt för mig så har det oftast berott på för många anslutningar. ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du kanske laddar upp i för hög hastighet, det tar död på nerhastigheten.

Nej, laddar inte upp i särskilt hög hastighet

Holger Meins:

Du kan kolla brandväggsinställningar för att se om något är blockerat som inte borde vara det.

Använder ingen brandvägg

mörknäs:

när dylikt hänt för mig så har det oftast berott på för många anslutningar. ungefär.

Inte heller det är problemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Nej, laddar inte upp i särskilt hög hastighet

Jadu, då vet jag inte riktigt.. Hmm..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser ingen logik i problemet, även om jag testar med en helt död torrent utan seeds eller peers så dör det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Jag ser ingen logik i problemet, även om jag testar med en helt död torrent utan seeds eller peers så dör det

Mystiskt. Det är långsökt, men du kan ju prova att köra en live-cd och funkar det där så kan man ju veta hurvida det beror på ditt operativ eller ditt nätverk.[y]


   
SvaraCitera
Issen

Ad_Hoc:

Nej, laddar inte upp i särskilt hög hastighet

Asså min upload ligger på max 10-20kb/s... har du DSL så delar download och upload samma lina... har du kabel är de separat om jag inte tar helt fel.

Går jag över den uploaden iaf så ryker all kraft neråt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är långsökt, men du kan ju prova att köra en live-cd och funkar det där så kan man ju veta hurvida det beror på ditt operativ eller ditt nätverk.[y]

Ska testa när jag skaffat skivor


   
SvaraCitera
Issen

Som sagt, testa ställ din upload på max 10kb eller nåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Asså min upload ligger på max 10-20kb/s... har du DSL så delar download och upload samma lina... har du kabel är de separat om jag inte tar helt fel.

Går jag över den uploaden iaf så ryker all kraft neråt.

Även om jag inte har någon upload (eller ner) alls så kvarstår problemet


   
SvaraCitera
Issen

Ad_Hoc:

Även om jag inte har någon upload (eller ner) alls så kvarstår problemet

Ja asså, att torrents iofs går ner i hastighet är inte heller helt ovanligt i sig pga dåliga trackers men de borde inte påverka resten av din uppkoppling.

Imo kanske du skulle testa att just skaffa en router som kan fördela uppkopplingen lite bättre... har hänt att en router ibland löser problemen även om de generellt ska vara smidigare utan.

Sen kan ju också ditt modem vara riktiga epa och gammalt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Jag ser ingen logik i problemet, även om jag testar med en helt död torrent utan seeds eller peers så dör det

Det låter väldigt konstigt, det enda problemet jag kan tänka mig (även om det är lite långsökt) är att din klient använder DHT/Peer exchange på något felaktigt sätt, testa att stänga av det och se om det funkar bättre.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag har upplevt exakt samma problem på min mors lina. Jag använde då Deluge.

Sitter jag på något annat nätverk (som nu t.ex.) så blir det inte så, utan det är endast när jag är på det nätverket. [shake]


   
SvaraCitera