Aviseringar
Rensa alla

Torrt underliv


Ämnesstartare

Hejsan!

De senaste dagarna har jag haft sveda och torrhet runt klitoris och övre delar av blygdläpparna som leder till svårigheter vid toabesök eftersom det gör ont då kiss kommer i kontakt med huden.

Jag är ganska paranoid och bara måste ha underlivet rent och stinkfritt så jag använder mig av en parfymerad body wash, och då tar jag rikligt med tvål i ungefär 3-5 min och skrubbar in det. Det svider inte alls under duschen men efteråt stör det mig väldigt mycket och jag vill gärna få ett slut på det 🙁

Mina frågor är då:

1) Kan det bero på tiden det tar att göra rent och tvålen jag använder?
2) Om inte, är det någon sorts sjukdom jag har? Jag har sex då jag träffar min pojkvän var tredje vecka och har inga problem alls före/under/efter sexet. Sist vi möttes var över 2 veckor sedan och mitt lilla "problem" hände nyligen.
3) Finns det något receptfritt medel jag kan använda mig av så att det försvinner/gör mindre ont eller vad som helst!?

Tacksam för all svar!


   
Citera

om du slutar torka ut och irritera ditt underliv lär besvären upphöra, ja.


   
SvaraCitera

klart d blir irriterat om du använder sånt. .. det finns ju fitttvål o köpa i butiken som man kan använda hur mkt som helst utan o irritera


   
SvaraCitera

Använd en mildare tvål. Och smörj med lite återfuktande salva.


   
SvaraCitera

amesaleyne:

Tacksam för all svar!

​Tvål


   
SvaraCitera

Ja, du har med största sannolikhet torkat ut de känsliga slemhinnorna i ditt underliv och det lär vara detta som orsakar smärta och irritation.

Om möjligt borde du istället börja använda en olja när du tvättar dig i underlivet. Gå till apoteket och fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amesaleyne:

1) Kan det bero på tiden det tar att göra rent och tvålen jag använder?

Ja, det är sannolikt.

amesaleyne:

2) Om inte, är det någon sorts sjukdom jag har?

Du kan ju testa dig ang KS, men risken är nog större att du pga din kliniska rengöring kan ha fått svamp eller urinvägsinfektion.

amesaleyne:

3) Finns det något receptfritt medel jag kan använda mig av så att det försvinner/gör mindre ont eller vad som helst!?

Lactacydtvålarna är milda, finns massor av olika andra tvålar på apoteket också för intimtvätt, men själv tycker jag att RFSLs intimserie är det allra bästa, luktar fräscht, man känner sig fräsch och ren och blir inte torr så att det kliar. Tror inte att du ska tillföra fett, utan låta kroppen själv återskapa den naturliga balansen. Tänk på att använda tvålar med lågt pH!

Det kommer förmodligen att ta ett tag innan det försvinner eftersom du så frekvent torkat ut slemhinnorna och skadat dem.


   
SvaraCitera

Angelize:

fitttvål

[love]


   
SvaraCitera

Det finns underlivsolja, extra fett.


   
SvaraCitera

Som sagt:

1. Ja du är uttorkad för att du använder tvål och skit.

2. Köp intimtvål på apoteket. För att slippa besvären desto fortare, smörj med barnolja efteråt.

3. När det är okej igen ska du antingen använda intimtvålen eller inte tvåla in dig där alls. Allt annat är bara dåligt.

Jag trodde att detta var allmänbildning.


   
SvaraCitera

amesaleyne:

1) Kan det bero på tiden det tar att göra rent och tvålen jag använder?

ja

amesaleyne:

3) Finns det något receptfritt medel jag kan använda mig av så att det försvinner/gör mindre ont eller vad som helst!?

olivolja, rapsolja, babyolja.


   
SvaraCitera

amesaleyne:

De senaste dagarna har jag haft sveda och torrhet runt klitoris och övre delar av blygdläpparna som leder till svårigheter vid toabesök eftersom det gör ont då kiss kommer i kontakt med huden.

alltså om du är så paranoid så förstår inte jag varför du inte använder tvål som är till för underlivet? Rfsu har en skitbra tvål som jag använder, finns att köpa på apoteket! Voila! http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Intimvard/Daily-Fresh/

och sen vet inte jag om du har akutont, men du kanske borde köpa ngt sånt här för a tt lindra? http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Lappbalsam-Carmex/Carmex/


   
SvaraCitera

Skämtar du? [cry]


   
SvaraCitera

[shake][shake][shake][shake] stackars underliv
använd endast intimtvål och smörj in med vitt vaselin, olivolja eller speciellt kräm anpassad för underliv efteråt.


   
SvaraCitera