Aviseringar
Rensa alla

Tråden där man utbildar Paseo


Jag Har läste svåraste men det vare jättte lätte (p)


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

mrman:

Aaa kanske

mrman du vet att jag ba lööööövvvv jo egentligen va


   
SvaraCitera

[no-no]


   
SvaraCitera

Hur kan man fatta det där? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Paseo:

grundskolematte o matte A haha [ops]

Åh. [sad] Vet ej om jag är klarar att lära dig så mycket. [sad] Kan lära dig asgod maträtt istället:

ta 1 paprik, 1 näve svamp, 1 burk kikärtor och vitlök.

Strimla paprika, skiva svamp. Stek i olja med vitlök tills det blir mjukt. Krydda med svartpeppar och salt. Släng i kikärtor och stek lite till så att dom blir varma. Ät med pasta. Är asgott. [love]


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Är asgott.

ååhh vegetariskt o gott, tack!!!!


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

1 paprik

ett av mina syskon sa paprik istället för patrik när hen var liten[love]


   
SvaraCitera

Paseo:

ååhh vegetariskt o gott, tack!!!!

Vegan och gott. [blush]

amsi:

ett av mina syskon sa paprik istället för patrik när hen var liten[love]

[love]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Vegan

Image


   
SvaraCitera

Jag pluggar till logoped, extraknäcker på förskola och har praktik från och med innan sommaren fram tills det att min 4-åriga utbildning är slut. Två dagar i veckan med några månaders uppehåll då och då. Nu är det barnpraktiken, då behandlar jag och utreder barn med eventuella språkstörningar, språkförseningar eller dylikt. Det är ganska nervöst att ta emot barnen med deras föräldrar och så måste man tänka på att detta är seriöst och inte bara vikariat på förskola osv. Men det är ändå okej eftersom man bara är student under utbildning. De har överseende. Det är kul. Då får man traggla språkljud som ssss och tt och göra barn medvetna om att det tex är korta(b)/långa ljud(v), främre (t)/bakre ljud(k) (tungans position) så att de inte pratar fel osvosv. Eller öva på ordförståelse och ordförråd så att de inte säger fågel till uggla, anka och papegoja. Eller sked till gaffel, kniv och sked. Spännande.

Nästa praktikblock är läs- och skrivsvårigheter. Tex dyslexi. Neuro- och psykolingvistik; hur hjärnan processar språk på nerv- och tankenivå. Ska bli kul det med. Man måste hjälpa barn tidigt med problem för annars kommer det att påverka resten av deras skolgång och deras uppfattning om sig själva men även omgivningens uppfattning. Kommande block under utbildningen är röstterapi, habilitering (hjälpa multidysfunktionella barn med typ downs syndrom eller andra funktionshinder) samt neuro (typ strokepatienter, afasi lr whatever som förlorat svälj- och talförmågan). Oftast äldre patienter.

Jag måste jobba på äldreboende också någon gång, det ökar förståelse och tålamod. Det märker jag från när jag fick erfarenhet från förskola, ser ju på barn på ett annat sätt idag än jag gjorde för ett år sen. Trots att jag hade många syskonbarn.

Jag vill plugga ett utbytesår (eller göra examensjobb) i USA. Men min utbildning är språkbunden så borde bli lite svårare även om min engelska inte är dålig. Alls.
Vill läsa mer psykologi utöver det som redan ingår i utbildningen pga sjukt spännande. Vi lever i bubblor och skapar våra egna verkligheter. Min utbildning är ju tvärvetenskaplig där lingvistik, fonologi, psykologi, logopedi och medicin ingår så aldrig fel att läsa vidare inom dessa områden.

Jag fotograferar. Kan väldigt lite teori och gör det mesta på känn. I lördags fick jag testa att fota med studioblixtar, då sattes det en radiosändare till min kamera som vid ett tryck sände iväg en signal till några blixtar som gick igång och gav finare ljus till bilden. Det stod en stor "lampvägg" på kanske 50x100 cm som var riktad mot och gav ljus på modellen från sidan. Sen fanns det andra blixtar som gav annat fyllnadsljus som reflekteras på vita dukar som hängde i tak och vägg. Läs mer om porträttfotografering (jag vet att jag borde, iaf).
Jag gör det för att det är sjukt kul, jag suger på att måla/rita så det är kul att uttrycka sig konstnärligt på ett sätt iaf. Och så är jag duktig på det. Jag har skrivit en del förut, men slutat med det nu. Jag har inte engagerat mig i någon klubbverksamhet för just fotografering, men borde det också. Tar det inte så seriöst vilket är dumt. Finns nog ingen speciell typ som fotograferar, idag är det ju en hobby som är ganska lättåtkomlig för allihopa. Du kan fota med allt från en digital kamera för 500 kr till en systemkamera på 5000 kr till en hel uppsättning av blixtar, objektiv och massa annat till en kostnad långt över 50 000 kr.

Nu måste jag tvätta. Dödade en halvtimme på detta. Thx.


   
SvaraCitera

Fråga om något speciellt istället, är typ allvetande


   
SvaraCitera

Kan du inte bara googla allt som ploppar upp?


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

honolulu:

Nu måste jag tvätta. Dödade en halvtimme på detta. Thx.

ååhhhhh löv jo to [love]


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Isotop:

Kan du inte bara googla allt som ploppar upp?

Va?? Nej?? Vet ju inte ens vad jag vill eller kan lära mig om juuu

Karen Eliot:

Fråga om något speciellt istället, är typ allvetande

Läs ovan annars; andra världskriget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera

amsi:

kukhora

Jag hatarey kukamsi! [mad]


   
SvaraCitera