Aviseringar
Rensa alla

Tråden där ni tipsar Nubbie om bra böcker


läs yarden av kristian lundberg 100 sidor bäcksvart socialrealism o livshat från ett prekariatets malmö, otroligt vackert skriven dessutom. bland det bästa jag har läst, och det går på tre timmar


   
SvaraCitera

Mycket glad

amsi:
the game


   
SvaraCitera

hellre mill pga han e faktiskt intressant...

Biologen:
och wealth of nations för att kompensera åt andra hållet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet: hellre mill pga han e faktiskt intressant...

det är en avvägning lixom. tänkte att alla liberaler runkar över smith så det kan vara bra att ha läst honom.


   
SvaraCitera

hatar dom mill för han pratar om nåt som påminner om ett systembolag

Biologen:

det är en avvägning lixom. tänkte att alla liberaler runkar över smith så det kan vara bra att ha läst honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet: hatar dom mill för han pratar om nåt som påminner om ett systembolag

vet inte har inte så bra koll på vad liberaler håller på med Galen
jag tyckte "on liberty" var helt okej intressant - även om boken hade kunnat vara hälften så lång.


   
SvaraCitera

mm det e den jag läst o lite ur hans bok om kvinnofrågan som heter typ nåt.. om kvinnor minns inte

Biologen:

vet inte har inte så bra koll på vad liberaler håller på med Galen
jag tyckte "on liberty" var helt okej intressant - även om boken hade kunnat vara hälften så lång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra hörrni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åååh! Finns ju massvis av bra böcker. Jag har en del tips, men beror lite på vad du är intresserad av. 

Alltså, det är inte riktigt facklitteratur egentligen, men jag ÄLSKAR Henrik Fexeus böcker. Handlar mycket om psykologi, tankar osv, så om det intresserar dig är det ett starkt tips från mig. Det är skrivet på ett ganska underhållande sätt och är ganska basic, inga krångliga ord eller så. Här kan du se hans böcker:  http://www.henrikfexeus.se/bocker/ Jag har läst "Konsten att läsa tankar", "När du gör som jag vill" och "Konsten att få mentala superkrafter" och alla har varit givande att läsa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie: Böcker som tankeverksamheten kickas igång av och gör att man själv kommer in på det där analyserande/reflekterande spåret. De ska vara utmanande och stimulerande och får handla om vad som helst.

Nina Björk - Lyckliga i alla sina dagar

Lättillgänglig då den tar avstamp i konkreta, vardagliga fenomen ex. Disney-filmer, livsstilsmagasin, Arbetsförmedlingen, Valet 2010, Victoria och Daniels brölopp osv. men därifrån resonerar utifrån diverse teorier (marxistiska, feministiska, andra filosofiska och sociologiska) och personliga erfarenheter för att därigenom formulera en rätt långtgående och substantiell politisk och existentiell kritik av hela det nuvarande kapitalistiska konsumtionssamhället. Hon är väldigt duktig på att få läsaren att följa med i hennes tankegångar.


   
SvaraCitera