Aviseringar
Rensa alla

Tråden för bristande språkbruk i media


Ämnesstartare

Tittade på svenska Project Runway och började störa mig på att ingen kunde tala snyggt och korrekt. Exempel:
- användande av engelska fraser trots att det finns motsvarande ord på svenska
- ord som "konfundersam"
- allmänna osnyggheter som "har vi kommit fram till ett beslut" i stället för "har vi fattat ett beslut"

Temat är alltså språkliga oskick på medial nivå. Go!

ÄNDRAT 2012-10-01 22:47

ÄNDRAT 2012-10-01 22:51
Ps. Tråden är inte till för att konstatera att språkpoliser är småaktiga besserwissers, då vi alla redan är medvetna om detta. Ni som saknar osmickrande personlighetsdrag är såklart välkomna att förbise den regeln och gå loss ordentligt. Puss.


   
Citera
Ämnesstartare

äntligen +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Meh, bidra då

Tickstart:

+

[cute]


   
SvaraCitera
höna

palla bry sig säger jag[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ne precis, orka, sån språkpolis du är[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

palla bry sig säger jag

jomen, jag tänker att det är bättre att ventilera sin språkfascism här än att mitt i allt ställa sig upp i nån föreläsningssal och vråla "DET HETER INTER-VJU DIN JÄVEL, INTE INTERJUV"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

jomen

annoyed:

nån

*Ventilerar min språkfascism.*


   
SvaraCitera
höna

annoyed:

jomen, jag tänker att det är bättre att ventilera sin språkfascism här än att mitt i allt ställa sig upp i nån föreläsningssal och vråla "DET HETER INTER-VJU DIN JÄVEL, INTE INTERJUV"

ofta folk ens gör så[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

*Ventilerar min språkfascism.*

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller om nån säjer "besikta" ist för "besiktiga"


   
SvaraCitera

Tjena vgd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

"DET HETER INTER-VJU DIN JÄVEL, INTE INTERJUV"

Det är inget konstigt med att uttala det så, skriftspråket är inte avsett som ett föredöme som vissa har fått för sig utan är bara ett komplement till talspråket. Att klaga på hur folk uttalar intervju visar mest hur språkligt fel ute man är själv. Mer eller mindre alla uttalar intervju med ett v på slutet bara att det uttalas så svagt att man inte tänker på det i och med att man blir "döv" av stavningen. Exempelvis barn som inte kan stava skulle stava intervju med ett v eftersom det finns med i talspråket men inte i skriftspråket. När barnet sedan lär sig stava hör det inte v:et längre även om det fortfarande uttalar det. Därav tror man att folk uttalar "fel" när de i själva verket bara lägger mer betoning på den sista stavelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

konfundersam

men det var ett fantastiskt ord [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Att klaga på hur folk uttalar intervju visar mest hur språkligt fel ute man är själv.

Min värld kollapsar. Hur kan "interjuv" vara rätt? Vem säger detta?


   
SvaraCitera