Aviseringar
Rensa alla

Tråden för bristande språkbruk i media


Ämnesstartare

annoyed:

Min värld kollapsar. Hur kan "interjuv" vara rätt? Vem säger detta?

Lyssna på det själv, om jag inte hör fel är så fallet. I vilket fall så är det rätt även om majoriteten inte uttalar det så, på samma sätt som att "intervju" är rätt även det. Antingen är du för ett helt homogent språk utan dialekter eller förändring eller så måste du godta att det helt enkelt inte finns något korrekt sätt att prata eller uttala ord. Att skriva är dock en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

men det var ett fantastiskt ord

bästa ordet: förbryllad [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

måste du godta att det helt enkelt inte finns något korrekt sätt att prata eller uttala ord.

Come again?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Antingen är du för ett helt homogent språk utan dialekter eller förändring eller så måste du godta att det helt enkelt inte finns något korrekt sätt att prata eller uttala ord.

Okej, jag förstår vart du vill komma. Får alltså
a) fortsätta punktknulla mig genom livet
b) försöka rikta mina tvångsmässiga drag någon annanstans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

bästa ordet: förbryllad [love]

ja [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

konfundersam

Wat is porblem? Det ordet finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Come again?

Det finns inget korrekt sätt att uttala ord på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Come again?

det enda "korrekta" uttalet är det som bäst förmedlar budskapet. vilket förstås inte är samma hela tiden heller(dialektala variationer t.ex.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Det ordet finns.

Visa mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

VAD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

dialektala variationer

Detta är det enda jag inte förstår med ditt resonemang. Dialektala variationer är en sak, men är uttalet av intervju en sådan? Jag har mer uppfattat det som ett språkligt "slarv" som förekommer i alla dialekter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Visa mig.

Det används av massvis med människor och de allra flesta vet vad det betyder. Hur kan du säga att ordet inte finns?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Come again?

ja

annoyed:

fortsätta punktknulla mig genom livet

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Jag har mer uppfattat det som ett språkligt "slarv" som förekommer i alla dialekter.

dialekter bygger på språkligt slarv. språk bygger jävligt mycket på språkligt slarv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Dialektala variationer är en sak, men är uttalet av intervju en sådan? Jag har mer uppfattat det som ett språkligt "slarv" som förekommer i alla dialekter.

nej, det är inte en dialektal variation. men det är en annan typ av variation (som du väljer att kalla "slarv").

förstår inte vikten av att försöka låtsas att det finns någon form av objektivitet i språk när det uppenbarligen är någonting som skapas intersubjektivt och ständigt ändras.


   
SvaraCitera