Aviseringar
Rensa alla

Tråden för diskussion rörande nätmobbning


Ämnesstartare

Det har talats mycket om nätmobbning nu och det är bra om det finns en tråd om just detta. Det här är en generell tråd för hur det kan hanteras på ett bra sätt.

Med inspiration från wbc.


   
Citera
Ämnesstartare

Tar väl och kopierar in en sammanfattning, vinklad från mig såklart. Men många kan nog hålla med, och om inte är det början på en diskussion.

Poängen med hela diskussionen om nätmobbing är att ge människor här åtminstone en tankeställare om vad internetmobbning är. Det så länge en enda användare tänker efter lite extra varje gång är den här tråden något av det värdefullaste som skrivits på UM enligt mig.

Tråden och diskussionen är en lösning/förbättring i sig oavsett vad.

Jag har själv ovanan att uttrycka mig fult ibland vilket såklart är negativt. Det behöver jag liksom säkert många andra arbeta på. Grejen är att veta när det är okej och inte okej att uttrycka sig fult. Om hela UM skrev till en användare första dagen att den var en idiot skulle det inte ens vara i närheten av lika allvarligt som i det här fallet folk skriver att x antastar.

Detta eftersom att x är en UMare, har antagligen hängt här länge och känner antagligen många och många känner honom. Alltså existerar en del (stor eller liten) av h*ns självbild på detta forum.

Här är tråden så att man får lite inblick i vad det hela handlar om och vad man bör tänka lite extra på om man vill bidra till en trivsam miljö: ------------------------- blev ingen länk

Försöker förklara lite istället. På UM finns det personer som är mer hackkycklingar än andra, där blir det lätt att en mängd människor skriver "roliga och sarkastiska" kommentarer. alltså roliga för alla utom den utsatte. Det hela resulterade nu i att en användare blivit rejält ledsen. Alla fungerande människor håller nog med mig om att det är beklagligt och bör undvikas. alltså finns denna tråd enbart för att just du ska reflektera själv över hur du beter dig på internet. I alla fall inom denna comunity.

Diskussionen är i stort sett redan klar men mer skadar inte.

Tack ari [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking_BC:

Jag har själv ovanan att uttrycka mig fult ibland vilket såklart är negativt.

Jag vet inte om detta hänger ihop på något sett, eller om det fortfarande är aktuellt idag, men här är uppfattningar och åsikter jag fått när jag vistades mycket på forum förr.

När det gäller internet så har dom flesta ovanan att "inte bry sig" så att säga. Man bryr sig inte (och därför tänker man inte) så mycket om det man skriver. Exempelvis bryr sig många inte om att använda korrekt svenska... eller engelska för den delen, och då tänker jag på ett exempel som gr8 (great) och andra motsvarigheter oavsett språk.

Det känns som att denna "whatever-attityd" i många fall även kan tillämpas på det som kan uppfattas som mobbning - även om det inte är menat som det. Man tänker inte på att det man skriver faktiskt kan tas illa upp av någon, utan man har helt enkelt "kul" så att säga.

Du är inte ensam om att ha ovanan du skriver om, men min åsikt baserad på erfarenheterna jag haft är att det är internet som framkallar denna ovana hos dom allra flesta. Nu vet jag ju inte, men jag tror inte att dom som skriver i stil "aså shit lixåm" etc. skriver så i skolan eller i verkligheten, utan jag tror (eller snarare hoppas) på att detta är ett "internetspråk". Jag hoppas helt enkelt att man har ett "internetspråk" så att säga. Precis som att det verkar finnas ett "internetbeteende" som skiljer sig från det "verkliga", alltså som skiljer sig från hur man beter sig IRL.

Detta är iafl. en erfarenhet som jag för flera år sedan tagit med mig vad gäller internetbeteende/språk vs. IRL vid just forumträffar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska man moralpanika över sådant så ska man själv antingen vara helt exemplarisk eller erkänna att man har fel.

Så ska man heller inte trampa ner på andra när man moralpanikar [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nätmobbare förstör internet.

MVH, person som förhoppningsvis skriver ett längre inlägg senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här stod det egentligen massa onödig text som visade sig vara... fullkomligt onödig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Um är nätmobbing, eller nätretning, har varit sedan jag reggade för ett och ett halvt år sedan. Att säga att man ej varit elak på um är att ljuga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bögjenn:

Um är nätmobbing

Inte bara UM, utan vad som helst där man kan uttrycka sina åsikter isåfall. Titta bara på... ja, kommentarer på dom flesta youtubeklipp är ett exempel. Hur bra ett klipp än är finns det alltid haters.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta inte åt sig, blocka människan.[confused] Svårare än så? neee


   
SvaraCitera
KSENIA

bögjenn:

Att säga att man ej varit elak på um är att ljuga.

Mobbning handlar visserligen inte om att vara elak, utan att någon systematiskt blir utsatt för elakheter.


   
SvaraCitera

jag är elak


   
SvaraCitera

internet:

jag är elak

akta dig för internetmobbning


   
SvaraCitera

honolulu:

akta dig för internetmobbning

f*ck


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

Mobbning handlar visserligen inte om att vara elak, utan att någon systematiskt blir utsatt för elakheter.

bögjenn:

eller nätretning


   
SvaraCitera

Wanking_BC:

Wanking_BC

Bra sagt. (Att säga mera är överflödigt)


   
SvaraCitera