Aviseringar
Rensa alla

tråden för ekonomisk brottslighet


skall en köpa sig in i gaming corps idag på 13,35 eller är det för sent? talas mkt gott om dem. de påbörjar preorders av ngt VR-spel idag. :)) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: gaming corps

jag kan ta mig en titt på det bolaget, men brukar inte bry mig om bolag som inte är listade på riktigt. men first north är väl bättre än aktietorget, i alla fall. spontant skulle jag väl anta att det är långt till vinst i och med försvinnande liten marknad för stunden och förmodligen kommande året, i alla fall. så det beror helt på vad de har för utgifter. jag skulle nog spontant säga att det är rimligt att vänta tills nästa kvartalsrapport om förhandsbokningar är något som folk hajpar. tror inte att det kommer bringa in några relevanta summor. men kan kolla närmare om jag har tid och ork.


   
SvaraCitera

player one: all-in

Hur mycket är all-in om man får vara ohyffsad nog att fråga?


   
SvaraCitera

Intressant i sammanhanget är att jag "tjänar" mer på aktier och aktiefonder vad beträffar aktieutdelningar och värdestegran är vad jag gör på mitt vanliga 8 - 5 jobb. Det som retar mig mest är att jag får betala avsevärt mycket mer i inkomstskatt på mitt vanliga jobb som sliter mig ur sängvärmen fem mornar i veckan än vad jag lagligt behöver göra för mina aktier och aktefonder.  Gråter   Tumme ned

En sann story ur verkligheten.
För många år sedan närmare bestämt på 1990-talet så skulle svenska staten sälja ut Pharmacia till svenska folket. Försäljningen gick lysande och blev en kursraket. Vad inte svenska staten hade räknat med var att ett av världens största läkemedels- och kemiföretag var intresserade av att köpa upp hela Pharmacia. Vilket också blev en realitet. Monsanto köper upp Pharmacia och de svenska aktieägarna nästan dubblar sitt insatta kapital på bara ett par år. Dessutom får alla aktieägare ett gäng aktier i moderbolaget Monsanto. Men svenskarna har ju alltid varit kritiska till att äga aktier i ett amerikanskt läkemedelsföretag så 99,9% av alla svenskar säljer nästan omgående sina "gratisaktier" de fått i Monsanto.

Vad har då hänt med Monsanto och aktien? Jo, Monsanto har blivit en kursraket och aktieutdelningen åriligen ligger ungefär på samma summa som vi en gång köpte Pharmacia för. Dvs vi har fått aktier värda flera hundra tusen kronor och som årligen ger en aktieutdelning på drygt 10% av aktiens värde. Själv har jag fått samtliga Monsantoaktier av pappa.

Snart kan man dra sig tillbaka och ge fan i jobb och allt och kalla sig investerare på heltid.  Cool  Vem fan vill knega bort sitt liv? Barbados, Tobago och karnevalen i Trinidad nästa...   Hjärta


   
SvaraCitera

det grämer mig att jag måste sälja av en hel del snart. men tänker dra ut på det ett tag till.


   
SvaraCitera

stoner: Dvs vi har fått aktier värda flera hundra tusen kronor och som årligen ger en aktieutdelning på drygt 10% av aktiens värde.

Det låter ju inte som någon man kan dra sig tillbaka på dock?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det låter ju inte som någon man kan dra sig tillbaka på dock?

Du e bra på matematik du!


   
SvaraCitera

aristoteles:

Hur mycket är all-in om man får vara ohyffsad nog att fråga?

De tillgångar en sitter på? 


   
SvaraCitera

S3ON:

De tillgångar en sitter på? 

Ja naturligtvis, det är en ganska självförklarande term. Men det förtäljer inte summan.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Ja naturligtvis, det är en ganska självförklarande term. Men det förtäljer inte summan.

Man ska inte jämföra sig med andra. Rodnar 


   
SvaraCitera

S3ON:

Man ska inte jämföra sig med andra. Rodnar 

Jag själv sysslar inte mycket med aktier alls så det finns inte så mycket att jämföra. Det är bara intressant att se hur mycket folk är villiga att satsa på något de tror på.


   
SvaraCitera

aristoteles: Jag själv sysslar inte mycket med aktier alls så det finns inte så mycket att jämföra.

Men innehav överlag.

aristoteles: Det är bara intressant att se hur mycket folk är villiga att satsa på något de tror på.

Summan har väl ingen direkt betydelse här, allt är alltid allt.. Riskerna är lika. Enda skillnaderna är hur stor den potentiella vinsten kan bli i valuta. 


   
SvaraCitera

S3ON: Summan har väl ingen direkt betydelse här, allt är alltid allt.. Riskerna är lika. Enda skillnaderna är hur stor den potentiella vinsten kan bli i valuta.

Jag är beredd att inte hålla med.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

gått en procent åt rätt håll den här veckan nice. 


   
SvaraCitera

aristoteles: Det låter ju inte som någon man kan dra sig tillbaka på dock?

Självklart har jag fler aktier än bara MONSANTO. Men MONSANTO är den aktie jag fått mig gratis till skänks.


   
SvaraCitera