Forumet - Tråden för pepp under omläggning av livsstil

Tråden för pepp under omläggning av livsstil

2124 0 41
Vem vill berätta för mig vad jag ska äta och hur jag ska träna? Fasar ut socker ur min kost succesivt och jobbar på min kondition som tydligen... Är långt borta. Är dålig på det här, är uppvuxen med att kunna leva på godis, nudlar och halv/helfabrikat och ändå se bra ut men nu börjar min tonårsämnesomsättning ersättas av något betydligt långsammare. Tar vårdcentralens dietist emot vem som helst, eller hur får man remiss dit? Är dålig på att äta. och träna. Går antingen all in och dör av träningsvärk varje dag eller ser springturen till tåget morgon och kväll som fullgod motion...

Är inte sugen på att se utmärglad ut, vill mest bara ha en hälsosam kropp utan en jäsande muffintop ovanför jeanslinningen. (och har två klänningar i strl 38 jag måste komma i till studenten pga snål)

Hur gör jag detta? Tkr inte strl 38 som mål inom ett halvår känns äsigt men är öppen om ni tycker det
elverpigen:

Jag har ju gjort det. Äter några bitar nån gång ibland, istället för över ett kilo varje vecka


Det är bra, jag äter aldrig lösgodis längre typ. Kunde köpa 1 kg ibland förut när det kostade 39:90, när jag kom hem med det inser jag varje gång hur äckligt och smaklöst det är men åt det iaf.

Spana också in:

mrman:

Det är bra, jag äter aldrig lösgodis längre typ. Kunde köpa 1 kg ibland förut när det kostade 39:90, när jag kom hem med det inser jag varje gång hur äckligt och smaklöst det är men åt det iaf.


Jag med. Blir lätt över ett kilo. Så ah. Köper inte hem godis längre, lättare att begränsa intaget om man måste baka själv för att äta gott, då tar latheten emot liksom
Jag slutade med läsk och började dricka mineralvatten, limevatten osv. Unnar mig godis ibland.


ÄT MYCKET FRUKT!!
Man får äta så mycket man vill, för det är bättre än allt annat du hade tänkt stoppa i dig annars.

Äta ofta, flera mellanmål. Men ät aldrig riktigt mycket. Ha protein i varje kost och ät inte mycket pasta, potatis etc. Du får kolhydrater genom sallad osv.


Träning:

DET SKA VA KUL! Blanda både kondition och styrka.

Frågor?
davvelito:

Jag slutade med läsk och började dricka mineralvatten, limevatten osv. Unnar mig godis ibland. ÄT MYCKET FRUKT!!Man får äta så mycket man vill, för det är bättre än allt annat du hade tänkt stoppa i dig annars. Äta ofta, flera mellanmål. Men ät aldrig riktigt mycket. Ha protein i varje kost och ät inte mycket pasta, potatis etc. Du får kolhydrater genom sallad osv.Träning:DET SKA VA KUL! Blanda både kondition och styrka. Frågor?


Äter frukt och knäckebröd när jag är sugen på "nåt" eller mat om det är dags för det. Försöker dricka minst en liter rent vatten. Går/springer intervaller varannan dag om inte mer. Är nog själva styrkegrejen jag har jobbigt med, vad kan jag göra hemma?
elverpigen:

Är nog själva styrkegrejen jag har jobbigt med, vad kan jag göra hemma?


Jag är med det, men jag har börjat hemma nu.

Jag kör dessa övningar.

Armhävningar 3x8
Situps raka 3x8
Situps sneda 3x16
Rygglyft raka 3x8
Rygglyft sneda 3x16
Dips 3x8
Plankan 3x50 sek


Du kan även köra upphopp med


Jag har tagit detta från sånt man gjorde på idrotten i skolan osv. När jag kört detta ett tag kommer jag öka antalet.
davvelito:

Jag är med det, men jag har börjat hemma nu.Jag kör dessa övningar.Armhävningar 3x8Situps raka 3x8Situps sneda 3x16Rygglyft raka 3x8Rygglyft sneda 3x16Dips 3x8Plankan 3x50 sekDu kan även köra upphopp medJag har tagit detta från sånt man gjorde på idrotten i skolan osv. När jag kört detta ett tag kommer jag öka antalet.


Snett rygglyft?!
Träna själv på gymmet. Hitta ett bra program (finns massa bra där ute, Stronglifts och Starting Strength brukar vara bra för nybörjare) och sätt upp mål. Målen är viktiga, annars utvecklas man inte.

Gällande kosten så gäller det att sluta se mat som något du äter för att det är gott och istället se det som bränsle för kroppen. Kolla upp ungefär hur mycket du behöver av olika näringsämnena och ät utifrån det.

Jag rekommenderar även att du för en träningsjournal någonstans, kanske går med i någon träningscommunity och följer lite bloggar. Då får du både tips och motivation. Kan bland annat rekommendera följande:
https://www.fitocracy.com/
http://fortheloveofcookies.wordpress.com/
http://www.liftbigeatbig.com/
http://www.gymjunkies.com/
http://www.70sbig.com
elverpigen:

Vem vill berätta för mig vad jag ska äta och hur jag ska träna?


Ifall du inte siktar på att bygga mycket muskler så behöver du nog inga redskap. Vet inte varför sil3m påstår att hemträning inte funkar, går bra för mig iaf.

Denna Youtube-kanal bjuder på många tips och övningar främst för kvinnor.
http://www.youtube.com/user/insanehomefatloss?feature=results_main

Frukt, grönsaker och protein är bra som käk.
En period i våras åt jag kvarg istället för godis och yoghurt för att få i mig protein (som jag åt för lite av då) men jag blev knubbigare av det? Alla byxor började sitta för tight, om jag ens fick på mig dem (ni som var på sthlmsträffen i juni kanske kommer ihåg att jag gnällde om att alla mina byxor var trasiga och this is why)

Kan kroppen reagera så på protein eller var det annat jag åt som ställde till det?
elverpigen:

Kan kroppen reagera så på protein eller var det annat jag åt som ställde till det?


Alltså, protein ger dig cirka 4 kcal/gram, alltså ungefär samma som kolhydrater. Dessutom är det ett måste för att bygga muskler. Så antingen fick du större rövmuskler eller så var det kalorierna. Eller något annat.