Aviseringar
Rensa alla

Tråden för råd vid datorrelaterade inköp


IceFalk:

Btw! Vad tycker ni om den här datorn?

Den är ju helt okej om man inte skall spela. För 5,5k är den prisvärd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IceFalk:

Jag har hittat en, Zepto, bärbar dator som jag fick customiza själv, gick på sju tusen, känns lite för mycket för en dator men det kanske det inte är? Hur länge håller en bärbar dator?

IceFalk:

Den kostar 5.500 kr. Är 15" en liten skärm? Vad är standard?

15 tums skärm låter konstigt, är du säker på att det inte är 14.4? 15.4 kan väl anses vara standard(tror det är det vanligaste) men enligt mig är det alldeles för stort. hur större skärm du har desto större blir datorn. och då den ändå är bärbar sitter du ganska nära skärmen.

men det är ju en smaksak testa att gå in i en affär som säljer så kan du ju kolla vad du tycker känns mäst prisvärt.

har du kollat på asus eee pc http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC
om jag själv gick i tankarna att köpa en laptop skulle den vara ett självklart alternativ(behöver man mer kraft kan man kompletera med en stationär, då den bärbara ändå ska vara just bärbar)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IceFalk:

Åh, föressten, hur skaffar man op-system?

Ah, fan. Såg precis att den datorn inte har en sån..typ rullgrej.. och det är viktigt för mig. Nåväl, får väl fortsätta leta..

operativsytem köper man (windows) eller ladar ner gratis(linux). ska du köpa ditt exemplar försök att köpa det med datorn, det blir mycket biligare på det viset..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IceFalk:

Hm, om jag skulle vilja spela lite Wc3 eller WoW, funkar det?

Wc3 fungerar så vitt jag vet, till och med på en dator med samma pris för 3 år sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slaktmästaren:

Ska du köpa ny dator? Funderar du över vilken dator som passar dina behov eller skillnader mellan hårdvara? Då är det i den här tråden du ska posta

Nej, då frågar man i ett forum där fler kan något om datorer och inte bara tror att de kan det (det finns ett fåtal här).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sarcasm Ahead:

Nej, då frågar man i ett forum där fler kan något om datorer och inte bara tror att de kan det (det finns ett fåtal här).

inte vara så negativ nu :S


   
SvaraCitera

Slaktmästaren:

råd

Hej jag har några frågor

Tänkte köpa ett uppgraderingspaket (har inte råd med ny dator)
1 Moderkort http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-73pvm-s2h-s775-matx-hd...
1 Quad-core processor
http://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-2-quad-q6600-2-4ghz-1...
2 RAM-minnen 2 gb 800 mhz
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=3022&prod_id=37820
pris 3000 kr.

Min först fråga är: När jag sökte på google hur man skulle byta moderkort var det massa guider på hur man skulle byta moderkort, så jag undrade om det finns någon lätt guide för dem som inte har gjort det än?

Andra frågan är Moderkortet som ingår i paketet har ett inbyggt grafikkort, den är väl okej (Nvidia Geforce 7 Series), men skulle vilja ha en bättre, så jag undrade om man kunda istallera en till på moderkortet?

Tredje frågan är är det viktigt att veta vilket ström nätaggregatet har när man ska installera ett nytt moderkort? (vet inte hur mycket den har)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Min först fråga är: När jag sökte på google hur man skulle byta moderkort var det massa guider på hur man skulle byta moderkort, så jag undrade om det finns någon lätt guide för dem som inte har gjort det än?

Vet ingen på rak arm, men det brukar inte vara så svårt att byta moderkort. Någon annan kanske vet, annars kan du ju köra på de som du googlade fram.

Bajwa:

Andra frågan är Moderkortet som ingår i paketet har ett inbyggt grafikkort, den är väl okej (Nvidia Geforce 7 Series), men skulle vilja ha en bättre, så jag undrade om man kunda istallera en till på moderkortet?

Japp. Tänk på att det moderkortet är i formatet mATX, alltså lite mindre än vanliga moderkort. Har du ett vanligt miditower-chassi så ska det funka att fästa ett mATX-kort där ändå. Tänk också på att du bara har 2 PCI-kortplatser och ett grafikkort ska vara PCI-express.

Bajwa:

Tredje frågan är är det viktigt att veta vilket ström nätaggregatet har när man ska installera ett nytt moderkort? (vet inte hur mycket den har)

Va? "Vilket ström"? \o
Men jag tror jag fattar, om du menar effekten hos nätaggregatet? Det beror ju på hur mycket strömkrävande komponenter du har i din dator. Men 400W+ tror jag skulle kunna funka ganska bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska köpa ny ! 😀 har hittat en. tycker den duger till mej iaf 😛

2.0 Ghz
2.0 i RAM minne
250 gb hårddisk
256 grafik.

inte jätte dålig va ? 😉


   
SvaraCitera

unintelligible:

inte jätte dålig va

Beror på vad du ska använda den till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Beror på vad du ska använda den till.

jag surfar mest ;P

fast kör cs ibland ^^ . men om jag kan spela cs på denna så kan jag nog lugnt det på den nya sen 😛


   
SvaraCitera

unintelligible:

jag surfar mest ;P

fast kör cs ibland ^^ . men om jag kan spela cs på denna så kan jag nog lugnt det på den nya sen 😛

Jasså inget mer krävande än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Jasså inget mer krävande än så.

okej så bra . [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unintelligible:

2.0 Ghz
2.0 i RAM minne
250 gb hårddisk
256 grafik.

inte jätte dålig va ? 😉

nu höftar jag bara men den där datorn hade kunant kosta allt mellan 2k och 6-8k

är omöjligt att svara om det är bra man måste ha mer specifikaation på prylaran för att kunna svara poå det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

är omöjligt att svara om det är bra man måste ha mer specifikaation på prylaran för att kunna svara poå det

jaja jag du behöver inte svara 😉 ska ha den iaf 🙂 🙂


   
SvaraCitera