Aviseringar
Rensa alla

Tråden om att ligga i ett dike


Ämnesstartare

Gör vad ni vill med er fantasi.

Jag föreställer mig att det är en varm sommardag, diket är fritt från vatten och gräset är mjukt. Diket ligger vid en enslig grusväg, kanske kryper någon äcklig insekt upp på min äckliga lekamen, kanske har jag en gitarr.
Men jag kan inte spela så det har jag nog inte, men visst vore det awesome, att ligga och plinka på en gitarr i ett varmt torrt dike en vacker dag.
Kanske ligger jag där för att mitt nervsystem brutit ihop, kanske för att jag vill det, diket är inte särskilt djupt och brett men mer än tillräckligt för att jag skall ligga komfortabelt.
Plockar några smultron från vägkanten och stoppar i min mun, sött och surt och somrigt, kanske tuggar jag på ett grässtrå likt en karikatyr från amerikanska södern.
En bris likt ett bälgablås rör grenarna över de gran och tall som bildar skogen kring min vila, ett ensligt barr singlar ner mot marken.
Jag funderar på saker, på molnen, på tallars ålder (de kan bli väldigt gamla), på hur jag hoppas att det inte är en geting jag hör surra kring huvudet. Det var en humla. Nåja de är snälla och harmlösa, men med attityd liksom, deras tungor är äckliga och bara drottningarna har gadd.

Nu har den flugit iväg och jag slipper tänka på insekter en stund, kanske tänker jag på grodor, vet inte varför jag skulle göra det, kanske grodan skulle trivas i ett dike, om det vore blötare.
Klockan börjar bli sen, men inte för sen, det är fortfarande varmt och jag ligger av någon anledning i ett dike.

Vart ligger ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Fick just världens nostalgikänsla, jag tänkte på när jag brukar gå ner till sjön för att smygröka. Jag kan höra vågorna som slår mot stenhällen när en gammal träbåt tuffar förbi, hur det blåser i trädkronorna och känslan av att det inte är allt för länge innan man blir upplockad av en båt för att sedan bege sig ut till en ö för att dricka öl.

Det var tider det.


   
SvaraCitera

Ja, eller bara att vandra ner till sjön en tidig sommar dag och ta ekan och ro ut mitt på sjön och kasta ut metspöt rakt ner i det blå vattnet och bara sitta där timme ut och timme in och fundera på roliga saker.[wink]


   
SvaraCitera