Aviseringar
Rensa alla

Trådlöst internet i ubuntu 10.04


Ämnesstartare

Hej. Det här kanske är helt fel forum att vända sig till men, UM är allt jag har. [love] Så, frågan är:

Hur gör jag för att få mitt d-link air plus kort att fungera? Jag har installerat ett paket för att kunna använda windows drivrutinerna och har installerat dom och den hittar min trådlösa router och den försöker ansluta och jag får ange min WEP-kod osv men får aldrig någon internet anslutning. Vad är det som kan gå fel? [sad]


   
Citera

Du ska inte behöva göra någonting alls för att få det att funka, så du har troligtvis ställt till det för dig genom att installera ndiswrapper (paketet för att använda Windowsdrivers.) Alla guider jag hittar som vill använda ndiswrapper är 3+ år gamla, vilket är en evighet när det gäller drivers.

Ta bort ndiswrapper och starta om datorn, funkar det inte direkt så öppnar du en terminal och kör följande kommandon:

sudo lspci -vv

dmesg

Sedan postar du resultatet från respektive kommando här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*bump* :$


   
SvaraCitera

Jahaja, D-link har bytt till ett helt annat chipset på det kortet utan att indikera det på något som helst sätt. En driver finns att tillgå här, men har inte sett någon utveckling på två år så jag misstänker att det kan vara rätt jobbigt att få det att funka.

Jag rekommenderar att du skaffar ett nytt kort istället för det antika skräpet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Jag rekommenderar att du skaffar ett nytt kort istället för det antika skräpet.

Okay. Då cuttar jag en ny sladd och skiter i vad mamma säger om en sladd i hallen.


   
SvaraCitera