Aviseringar
Rensa alla

Trådlöst strul med Ubuntu på laptop


Ämnesstartare

Det har dykt upp ett sånt typiskt mysterium (för mig) på min laptop. Jag har senaste versionen av Ubuntu (10.04.1), Netbook-versionen. Inledningsvis fungerade det trådlösa nätverket kalasbra, både hemma i min hydda och även på annat håll. Men nu plötsligt så vill den inte ansluta längre.

Nätverken hittas, och det går att välja att ansluta, men efter att ha försökt en stund ger den bara upp.

Jag har inte ändrat något på nätverkets inställningar eller i datorn sedan dess. Jag har knappt rört den alls sedan Ubuntu installerades. Vad kan det bero på?

Help please! [sad]

Image


   
Citera
Ämnesstartare

/var/log/?

Fast, jewbuntu är skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Av någon anledning saknar Ubuntu stöd för WPA-skyddade nätverk. Måste tydligen vara wep. Kan vara värt att kolla in. Löste mina problem förr. [tard]

Fast samtidigt så byts ju sånt inte utav sig självt. Kan ej hjälpa dig. [sad] Kolla ubuntu-communityn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Givetvis har Ubuntu stöd för WPA..

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WPAHowTo

Annars, lösningen på alla jordens problem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

/var/log/?

Fast, jewbuntu är skit.

Säger mig inte så mycket... inte det första i alla fall! Det sista förstod jag utmärkt!

xsaosinx:

Av någon anledning saknar Ubuntu stöd för WPA-skyddade nätverk. Måste tydligen vara wep. Kan vara värt att kolla in. Löste mina problem förr. [tard]

Har inget skydd alls faktiskt. Det som krävs är att jag lagt till MAC-adressen på en lista till routern, och det har som sagt fungerat innan, det är det som känns så weird!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Givetvis har Ubuntu stöd för WPA..

Jaha, där ser man. Då har det visst hänt grejer sen jag var där [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

!

xsaosinx:

Kolla ubuntu-communityn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä, vi ska dissa ubuntu istället [mad][mad][mad][mad][mad]

// Nintendo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Nä, vi ska dissa ubuntu istället [mad][mad][mad][mad][mad]

Kör Arch[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Arch[blush]

[y]


   
SvaraCitera
Åtta

xsaosinx:

Av någon anledning saknar Ubuntu stöd för WPA-skyddade nätverk. Måste tydligen vara wep. Kan vara värt att kolla in. Löste mina problem förr.

Har funnits i massvis med år. Vet dock att det var lite krångel med wpa2 för typ 4 år sedan.

Tobbish:

Det som krävs är att jag lagt till MAC-adressen på en lista till routern

Låter som att detta skulle kunna vara boven. Kör följande (byt ut wlan0 mot din enhet nu kan tänkas kallas. Wlan0 känns dock mest troligt om du bara har en trådlös nätverkshenhet)

ifconfig | grep wlan0

Det du ser efter HWaddr där är enhetens MAC-adress. Kika sedan för att se om den adressen ligger i den där listan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade också liknande problem med trådlösa på min stationära. Tror helt enkelt att ubuntu </3 trådlöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Kör Arch

[crazy] Hittade ej instruktion för att få in det på usb-minnet.

Ensamvargen:

Tror helt enkelt att ubuntu </3 trådlöst.

Det fungerade tidigare ju [mad]

Åtta:

.

Tvingar Tobbish att testa det där nu, tack så mycket [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Det fungerade tidigare ju [mad]

[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det du ser efter HWaddr där är enhetens MAC-adress. Kika sedan för att se om den adressen ligger i den där listan.

Det var rätt adress i listan. [sad]


   
SvaraCitera