Aviseringar
Rensa alla

Trådlöst strul med Ubuntu på laptop


Åtta

Inte Gugge:

Det var rätt adress i listan.

Då hatar er router er dator, helt enkelt. [shake] Ett helt okrypterat nätverk ska inte vara något som helst problem. Vad har ni för nätverkskort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vad har ni för nätverkskort?

Tobias vet inte hur man kollar när han har ubuntu [crazy]

Men grejen är ju att det har fungerat innan och inget har ändrats mer än att den helt utan anledning vägrar att ansluta till det trådlösa :<

Åhhh, blir frustrerad och önskar att min kära dator kommer hit snart [cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Åtta

Inte Gugge:

Tobias vet inte hur man kollar när han har ubuntu

Han kan t.ex. köra:

sudo lshw -c NETWORK

och sedan posta outputen här (gärna inom pre-taggar).

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inte Gugge:

Men grejen är ju att det har fungerat innan och inget har ändrats mer än att den helt utan anledning vägrar att ansluta till det trådlösa :<

Känns som en typisk idiotlösning, men det kan ju inte skada att testa. Prova att högerklicka på nätverksindikatorn → Edit connections → Wireless → Markera ert nätverk → Delete

Och sedan försöka ansluta igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Och sedan försöka ansluta igen.

Fungerade icke!

Åtta:

och sedan posta outputen här (gärna inom pre-taggar).

Hur gör man pre-taggar på um? [pre ] [/ pre] ?

Men nätverkskortet hette iaf: pro/wireless4965 ag


   
SvaraCitera
Åtta

Inte Gugge:

[pre ] [/ pre] ?

Ja.

Inte Gugge:

Men nätverkskortet hette iaf: pro/wireless4965 ag

Jag har exakt samma kort och sitter på Ubuntu 10.04 just precis nu, uppkopplad till ett (krypterat) trådlöst nätverk. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag har exakt samma kort och sitter på Ubuntu 10.04 just precis nu, uppkopplad till ett (krypterat) trådlöst nätverk.

[cry][cry][cry][cry]

Ledsen när saker krånglar. Vi får nog ge upp och fortsätta att använda gemensam dator [sad]


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Av någon anledning saknar Ubuntu stöd för WPA-skyddade nätverk.

Obongo har alltid haft WPA-stöd (utom ett tag när idioterna kompilerade NetworkManager med fel flaggor så lösenord konverterades på fel sätt,) dock har vissa nätverkskort haft problem med inkompletta drivers.


   
SvaraCitera