Aviseringar
Rensa alla

Träffas efter 2 veckor


Ämnesstartare

botemedlet:

Problemet med min mors åsikter kvarstår. Hur ska jag få henne att tillåta mig att åka iväg på egen hand? Så vitt jag vet finns det inte någon lag som säger att föräldrarna bestämmer över sina myndiga barn.

Din mamma har inte rätt att förbjuda dig nej, även om du bor under hennes tak. Vill du träffa honom så gör det. Hon kan inte hindra dig. Vad ska hon göra åt saken egentligen? Låsa in dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

Vad ska hon göra åt saken egentligen? Låsa in dig?

Olaga frihetsberövande är olagligt och straffbart.

"4 kap. Om brott mot frihet och frid
2 §
Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436)."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm


   
SvaraCitera

botemedlet:

Samt att hans intentioner bara är att knulla med mig.

botemedlet:

Jag är 18 och han är 5 år äldre. Han bor ensam.

Du inser väl ändå att han kommer vilja sätta på dig? Hehehe


   
SvaraCitera

botemedlet:

Är det en bra idé att åka och sova hos någon jag endast känt över internet en kort tid? Och har min mor rätt att förbjuda resan?

Var i exakt samma sits för två år sedan! Min mamma var också emot att jag ville åka och träffa killen. Hon fick för sig allt möjligt knasigt, tex. hade hon sett en bild i tidningen på en mördare och tyckte att det var likt den bilden på killen som jag visade för henne. Dock var jag envis och tjatade. Det ledde till en del bråk, men sen gav hon förslaget att själv åka med mig dit för att träffa killen och hans familj. Det gick superbra och jag och killen blev ett par! Ni kanske kan göra på samma sätt, dvs att din mamma åker med dig dit?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Olaga frihetsberövande är olagligt och straffbart.

Det var mer en hypotetisk fråga. Jag tror inte på fullt allvar att TS mamma kommer att låsa in henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejen_med_hjärtat:

tex. hade hon sett en bild i tidningen på en mördare och tyckte att det var likt den bilden på killen som jag visade för henne

[bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså jag tycker du ska åka.
Jag träffade min nuvarande pojkvän och sambo endast 5 dagar efter att vi börjat snacka med varandra på internet. Jag åkte dit på en lördag och sov över till söndagen. Han bodde i Gävle och jag i Stockholm.

Visst, sen har jag ju åkt iväg på liknande grejer och så har det inte alls klickat. Men då är man en erfarenhet rikare.

Go for it!


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Det är sant, men hon är också ganska överbeskyddande så det är inte helt konstigt att hon får för sig sådana saker [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åk inte och sov över hos honom det första du gör. Träffas på neutral mark, typ mellan era städer, och fika eller så. Dina föräldrar kan gå på bio eller ngt i samma stad om det lugnar dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Jag träffade min nuvarande pojkvän och sambo endast 5 dagar efter att vi börjat snacka med varandra på internet. Jag åkte dit på en lördag och sov över till söndagen. Han bodde i Gävle och jag i Stockholm.

mysisar 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

mysisar 🙂

Borde inte du och pickaboo träffas snart? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Borde inte du och pickaboo träffas snart?

ehehehhhe


   
SvaraCitera
Lounge

botemedlet:

Kortfattat: Är det en bra idé att åka och sova hos någon jag endast känt över internet en kort tid? Och har min mor rätt att förbjuda resan?

Nej, din mor har inte rätt att förbjuda resan. Men alltså.. vet inte om jag börjar bli mamma nu, men varför ska du åka till hans lägenhet och sova över det första ni gör? 4 timmar bort dessutom? Kan ni inte ses och hänga lite i civilmiljö innan du åker dit och sover? Vore kanske skillnad om detta var en allmänt känd snubbe på um, men om du har träffat han via någon nätdejtingsajt eller chatt tycker jag att det är en högst dålig idé detta.. om du var mitt barn skulle jag också avråda dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Åk inte och sov över hos honom det första du gör. Träffas på neutral mark, typ mellan era städer, och fika eller så. Dina föräldrar kan gå på bio eller ngt i samma stad om det lugnar dem.

[y]


   
SvaraCitera
Lounge

botemedlet:

Jag tycker det är jobbigt att träffas så kort och hastigt. Ifall vi trivs mycket bra skulle det kännas hemskt att skiljas åt genast.

är inte som att han dör direkt


   
SvaraCitera