Aviseringar
Rensa alla

Träna kondition före eller efter styrketräning?


r4ll3
Ämnesstartare

Tjena! Det är såhär att jag och min kompis undrar om det är bäst att jogga före eller efter man styrketränar. Den senaste månaden har vi alltid börjat med att springa typ 45 min, sen styrketräna direkt efter. Då är vi uppvärmda och så inför styrketräningen. Men jag läste nu på en sida att det var bäst att köra kondition efter styrka. Vad anser ni om saken? Hur brukar ni köra? Är det bäst att träna kondition för eller efter styrketräning?

Vårat schema:
Måndag: Gör inget.
Tisdag: Gör inget.
Onsdag: 45 minuters joggning + styrketräning
Torsdag: Gör inget.
Fredag: 45 minuters joggning + styrketräning
Lördag: Gör inget.
Söndag: 45 minuters joggning + styrketräning

Kan tillägga att vi delar upp styrketräning i halvkroppspass, såhär:
Styrka 1: Rygg, Ben och Biceps
Styrka 2: Bröst, Axlar, Triceps och Mage
Vi repeterar alltså bara dem.


   
Citera

Har tyvärr ingen källa på det här, men utifrån vad jag har snappat upp så ska man inte alls kombinera kondition- och styrketräning vid samma tillfälle. Konditionsträningen motverkar musklernas återhämtning från styrketräningen.

Kör jogging tisdag, torsdag, lördag. Styrketräna de dagarna som ni redan gör det.


   
SvaraCitera

Efter, vad jag har hört.


   
SvaraCitera
r4ll3
Ämnesstartare

xsaosinx:

Har tyvärr ingen källa på det här, men utifrån vad jag har snappat upp så ska man inte alls kombinera kondition- och styrketräning vid samma tillfälle. Konditionsträningen motverkar musklernas återhämtning från styrketräningen.

Jag tror nog det du skrev stämmer. Jag sökte lite på google och fann en länk på kolozzeum där det stod samma sak, med bevis dessutom (eller ah, det var nån sorts rapport). Vi ska fundera på ifall vi ska dela upp dem, det kanske blir för mycket med 6ggr i veckan (eller för jobbigt att packa rättare sagt xD).

iddqd:

Efter, vad jag har hört.

Ahaaa! Jämfört med att jogga före så är det bättre alltså? Men som jag förstått nu är det bäst att dela upp dem på olika dagar. Vi får se hur vi gör 🙂

Men tack för att ni skrev! Vi ska se ifall vi delar upp dem. Men om vi inte gör det kör vi i alla fall konditionen efter styrkan, ifall det är bättre än det vi kör nu?


   
SvaraCitera

r4ll3:

(eller för jobbigt att packa rättare sagt xD).

Gå bara ut och jogga i ert hood. [zzz]


   
SvaraCitera

Det är mkt lättare att ta styrketräningen efter konditionen eftersom att man är uppvärmd och orkar mkt mer då.


   
SvaraCitera

r4ll3:

Styrka 1: Rygg, Ben och Biceps
Styrka 2: Bröst, Axlar, Triceps och Mage
Vi repeterar alltså bara dem.

Tjaaa! Om ni tränar sönder biceps och ben tror jag inte ni orkar lika mkt med dem 4 dagar senare... Ni borde köra

Styrka 1
Ben & Mage

Styrka 2
Biceps & Rygg

Styrke 3
Axlar, bröst & triceps

Värm upp ca 10 min innan träning... få igång blodet så orkar ni mera!

Om ni vill springa övrigt för att få bättre motion, starkare hjärta & få bort lite fett så musklerna syns mer så kan ni göra det dagarna då ni inte tränar eller efter om ni har nån ork kvar, dock så tycker jag att man ska vara helt körd efter en träning att man inte orkar springa så mycket... men det beror ju på hur hårt ni tränar!


   
SvaraCitera

såhär äre skulle gärna kalla er dumskallar men alla börjar nånstans och det respekterar jag, faktum är att du ska få mitt gymschema det är inte exakt såhär men generellt sett är det såhär jag gör och det lönar sig (sen tar jag steroider också menmen):

Mån: Bröst
Tis: Ben, axlar
Ons: Biceps, triceps
Tor: Rygg
Fre: Jogging
Lör: Jogging
Sön: Vila

Anledning att jag kör jogging två dar i rad och dessutom på slutet på veckan....vet från en källa att brad pitt gör så[cute]


   
SvaraCitera
r4ll3
Ämnesstartare

sexmeister:

Tjaaa! Om ni tränar sönder biceps och ben tror jag inte ni orkar lika mkt med dem 4 dagar senare...

Hmm, vad jag har hört så ska muskler vara återupplivade efter 48 timmar, d.v.s. 2 dagar. Och eftersom vi har ett uppehåll på 4 dagar med samma muskler så borde det fungera bra. Vi känner att det fungerar bra också, och vi vill helst inte träna flera dagar i veckan. Men annars så uppskattar jag det du skrev! Vi kör nog inte tillräckligt hårt i gymmet för vi klarar av att springa i 45 minuter efteråt (i ganska låg hastighet dock xD). Vi ska köra hårdare! Sen ska vi försöka placera joggningen på andra dagar vi inte styrketränar. Men min kompis verkar inte ha tid för det, han vill ha dagar där han kan spela Oblivion [chocked]

svettsvenne:

Mån: Bröst
Tis: Ben, axlar
Ons: Biceps, triceps
Tor: Rygg
Fre: Jogging
Lör: Jogging
Sön: Vila

Hmm... Det där är ju en 4-split! 4-split är väl mest för de som tränar 4-5 gånger i veckan och det har min kompis inte tid med. [smile]


   
SvaraCitera

Ähuuuuummm.....

1.Du kör mage varje gång du är på gymmet! Det tar typ 15-20min så det är värt!

2. Man ska egentligen röra på sig 30min varje dag. Det gör jag och det funkar.

3. Jag tränar måndag, onsdag och fredag och eventuellt Lördag.
Spelar fotboll tisdag och söndag.

Såhär är mitt schema:

Måndag: Biceps, rygg, mage och springa.

Onsdag: Triceps, bröst, axlar och mage och springa.

Fredag: Biceps, rygg, mage och springa.

Kan även säga att jag kör varannan vecka med biceps och triceps två gånger i veckan. Alltså ena veckan två pass med triceps och andra två med biceps. När du kör mage så behöver du bara köra Crunchs. sök på youtube för att se hur dessa utförs. Jag kör så många jag orkar á 3 set, det är tydligen så man ska göra. VARJE DAG!


   
SvaraCitera

r4ll3:

Hmm... Det där är ju en 4-split! 4-split är väl mest för de som tränar 4-5 gånger i veckan och det har min kompis inte tid med.

nja jag antar att ni går mer i skolan än vad jag gör med tanke på att min är ett jävla skämt som mer liknar en högskola ^^


   
SvaraCitera
r4ll3
Ämnesstartare

JacobK
Varför ska man träna mage varje dag? Man prioriterar väl den precis som alla andra muskler.

Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska träna! Såhär gör vi:
Måndag: Styrketräning - Rygg, ben och biceps.
Tisdag: Vila
Onsdag: Joggning - 6,4 km
Torsdag: Vila
Fredag: Styrketräning - Bröst, axlar, triceps och mage
Lördag: Vila
Söndag: Joggning - 6,4 km

Vi tränar alltså då styrka och kondition två gånger i veckan. Totalt tränar vi 4 gånger i veckan. [bigsmile]

Ifall vi vill träna oftare är det väl inga problem. Då gör vi bara som första kommentaren skrev. [smile]


   
SvaraCitera

Till de flesta här: Ni måste bestämma er för vad ni vill uppnå: en massa löpkondition ELLER till starkare och större muskler.
Långlöpning befordrar INTE muskeluppbyggnad, knappt ens för benen. Kör max 2 löp-pass i veckan och 3 (tunga!) styrketräningspass för armar, bröst, rygg och ben.
MAG-musklerna är INTE som andra muskler och kan med toppenbra resultat tränas VARJE dag. Eller 5-6 dagar per vecka om du verkligen vill komma nånstans.


   
SvaraCitera
r4ll3
Ämnesstartare

absolutabs:

MAG-musklerna är INTE som andra muskler och kan med toppenbra resultat tränas VARJE dag. Eller 5-6 dagar per vecka om du verkligen vill komma nånstans.

Jag visste inte det! Tack för att du berättade, vi kommer att använda det. [smile] Sen har vi nu ändra schemat för sista gången. Nu är det bra hoppas vi. [cool]

Schemat:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/traningsschema.rtf

EDIT: Btw, JacobK, sorry, du hade rätt!


   
SvaraCitera

Na, det är klart att ni måste ändra schema sen när ni blir starkare, tyngre vikter, fler reps and sets, nya grejer eller så.
Starkt av er att acceptera argument från såna som redan testat. Ni verkar rätt sort, Kör hårt, Good Luck!
Också Grattis till om ni är två riktiga kompisar som jobbar ihop, det är en dj-gt bra att ha en träningspolare. Jag saknar min (flyttat) störtmycke, vi pushade och hjälpte varandra som bara den. Man var lika glad när han gjorde framsteg eller kämpade extra tufft som när man själv gjorde det. Man behöver inte jobba med exakt samma vikter och antal, knappt ens alltid samma övningar (man är ju olika stark i olika delar av kroppen) bara man inspirerar varandra.


   
SvaraCitera