Aviseringar
Rensa alla

Träna på gym första gången!


Ämnesstartare

Hejsan alla [smile]

Jag hade tänkt att börja gymma men har lite ångest för det och massa frågor! Jag har aldrig gjort det förut, vad ska man ha på sig? Duschar man där eller hemma? Glor folk på en mycket eller är folk fokuserade på sitt? När är där minst folk? Märker man skillnad på kroppen snabbt? Vad ska man äta före/efter? Åldersgräns? Är stretching viktigt eller? Vill ju gärna kunna gå dagen efter [wink]

Vilka övningar ska jag göra? - .. jag vill bara bli fastare och smalare typ, orka mer och såklart få Lite muskler. Men vill inte bygga några stora muskler om man säger så.. Om det kan vara till någon hjälp när ni ska svara.

Tacksam för svar, hoppas ni kan svara på några frågor iaf [cute]


   
Citera
zIGGE

szara:

ad ska man ha på sig?

Träningskläder, vad du känner dig bekväm i. Obs, inte mjukbyxor eller anndra tjocka kläder, det ska vara luftigt.

szara:

Duschar man där eller hemma?

Det bestämmer du själv. Du behöver inte duscha där, och alla gör inte det.

szara:

Glor folk på en mycket eller är folk fokuserade på sitt?

Antagligen lika mycket som du bryr dig om att glo på andra.

szara:

När är där minst folk?

Mitt på dagen.

szara:

Märker man skillnad på kroppen snabbt?

Du Känner skillnad snabbt. Ditt humör blir bättre och du ser dig själv som vackrare. Rent ytligt tar det tid, men tid väl spenderat, utan tvekan.

szara:

Vad ska man äta före/efter?

Kolhydrater, direkt efteråt. Tex, en liten godisbar. Ersätt lite av ditt vanliga intag med proteiner.

szara:

Åldersgräns?

15[tard]

szara:

Är stretching viktigt eller?

För dina musklers skull, framför allt vid styrketräning.


   
SvaraCitera
zIGGE

szara:

jag vill bara bli fastare och smalare typ, orka mer och såklart få Lite muskler.

Många gör för mycket cardio och lite styrketräning för att bli fastare och smalare, det ger en oönskad effekt. För fin muskelatur och fast form ska du även styrketräna, och inte överdriva med vardio, det är viktigt.

Sen är maten minst 50% av dina resultat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

vad ska man ha på sig?

Samma kläder du hade på idrotten i skolan, kanske.

szara:

Duschar man där eller hemma?

Ja, det är väl upp till dig.

szara:

Glor folk på en mycket eller är folk fokuserade på sitt?

Folk är rätt fokuserade på sitt.

szara:

När är där minst folk?

På morgonen, tidiga eftermiddagen och sena kvällen (strax före stängning).

szara:

Vad ska man äta före/efter?

Något energirikt (frukt, mackor, gröt...) innan, något proteinrikt (en riktig måltid) efter.

szara:

Åldersgräns?

15.

szara:

Är stretching viktigt eller?

Det är bra som uppvärmning men inget måste. Du märker ju hur du känner dig dagen efter.


   
SvaraCitera
zIGGE

Schism:

På morgonen, tidiga eftermiddagen och sena kvällen (strax före stängning).

[tard]

Folk gör det på eftermiddagen, närmare kvällen, och på morgonen. Innan / efter jobb, skola eller andra aktiviteter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Kolhydrater

Tack för alla svar! Äter inte kolhydrater [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

cardio

zIGGE:

vardio

Och detdär betyder? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Folk gör det på eftermiddagen, närmare kvällen, och på morgonen. Innan / efter jobb, skola eller andra aktiviteter.

Ja?


   
SvaraCitera
zIGGE

Schism:

Ja?

Facepalm

szara:

Äter inte kolhydrater

Det ska du göra efter träning, det är viktigt att du ersätter kroppen den direkta energi du använder. Din förbränning fortsätter i timmer efter ett riktigt gympass, så en liten godisbar förstör det inte för dig.

szara:

Och detdär betyder?

Uhh.. Konditions träning. Tänk dig att dansa. Intensiv dans, är cardio. Springer du intensivt ute, är det cardio. Tränar du hemma framför tex Dance Central, är det cardio. Tränar du med att lyfta vikter, är det styrketräning. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Facepalm

Du menar att det är som mest folk på gymmet under arbetstid och strax före stängning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Det ska du göra efter träning, det är viktigt att du ersätter kroppen den direkta energi du använder.

Finns de inget annat än just kolhydrater?


   
SvaraCitera
zIGGE

szara:

Finns de inget annat än just kolhydrater?

Energilager, det är vad du gör slut på. Fyller du inte på det efter ett hårt pass, blir du bl.a trött, klänging, och din förbränning tar stopp.

Då menar jag energi i form av någon sorts socker.


   
SvaraCitera
zIGGE

Klart du behöver äta riktig mat också och inte bara en liten godisbar för att täcka ditt behov, men du förstår vad jag menar. En liten godisbar direkt efter gymmet = bra. Allt annat är skitsnack, och allt prat emot "riktiga" kolhydrater som att kolhydrater i sig gör att du inte får bättre kroppsform är också skitsnack.


   
SvaraCitera

zIGGE:

inte mjukbyxor

Varför ska alla på UM hata mjukisbyxor [cry]


   
SvaraCitera
zIGGE

Istechetvåpunktnoll:

Varför ska alla på UM hata mjukisbyxor

Älskar mjukisbyxor, men jobbigt att träna i [tard]


   
SvaraCitera