Forumet - träna som rökare

träna som rökare

346 0 29

Spana också in:

Blir ju jobbigare att få någon bra kondition när du röker.
Uhuhu jag hade sådan hemsk slemhosta när jag rökte och tränade samtidigt. Eller jag hade nog slemhosta typ jämt.


Konditionen Rökningen minskar syretagningsförmågan direkt genom att lungorna skadas av röken. Varje halsbloss dödar några av lungsäckarnas så kallade alveoler. Alveolerna tar emot luften och för över syret till blodet. När de väl skadats så växer de inte tillbaka, skadan är permanent. Alveolerna kan bli slappa, förtjockade och inflammerade. Det kan sluta med kronisk bronkit.
Man känner sig avspänd av att röka men det sitter bara i hjärnan. Kroppen stressas svårt och blir spänd. Nikotinet gör så att blodådrorna dra ihop sig. Rökning ökar ganska direkt nivåerna av kortisol och aldosteron vilket indirekt leder till högre blodtryck. Hjärtat får jobba hårdare och blodet får det svårare att ta sig fram till musklerna med syre. Du får jobba hårdare för samma effekt. Om du slutar att röka så sjunker blodtrycket inom 24 timmar.
Tobaksröken innehåller den kvävande gasen kolmonoxid. Kolmonoxiden binder sig lättare till dem röda blodkropparna än vad syret gör. Förmågan att transportera syre sätts ner med 10-15% . Konditionen försämras och det tar 8-12 timmar för all kolmonoxid att försvinna från blodet.

Skador. Ett par amerikanska studier från amerikanska armén visar att rökningen ökar risken för skador i senor och leder. Skaderisken ökar lika mycket som att vara otränad. Skadeuppehållen blir också längre – kanske för att nikotinet stör nervsignalerna till muskulaturen, vilket gör det lättare att trampa fel, men säkert vet man inte än. Och när skadan är skedd så läker det långsammare.
Immunförsvaret sätts ner vilket gör dig lättare förkyld och oftast längre än en icke-rökare.
Du får infektioner lättare. Ett sår blir mer sannolikt inflammerat än hos en icke-rökare. Eftersom rökningen sätter ner funktionen så mycket i kroppen så drabbas rökaren lättare av andra sjukdomar och återhämtar sig sämre.
Mindre känt är att rökningen påverkar kroppens förmåga att omvandla kolhydrater till musklernas bränsle, glykogen. Rökningen ökar utsöndringen av kortisol, vilket minskar upplagring av glykogen. Av samma orsak försämras muskeltillväxten efter styrketräning.

Det betyder att en rökare i genomsnitt har färre träningsdagar per år än icke-rökare och får mindre effekt av träningen. Kort sagt: att träna och röka är som att köra bil med handbromsen på.
Rymdpirat:

Om du inte konditionstränat på länge lär det kännas jobbigt ändå. Ge det några veckor och om du inte gör så mycket framgång så kanske det är läge att skära ner på rökningen.


hehe ja upplevt det när jag springer till bussen/tåget, FYFARAO

det var ett bra tips, planerar att sluta så småningom när det är rätt tidpunkt dvs när jag inte har mycket i skolan och det är mer grönt att vara ett okontrollerat och koncentrationslöst dampbarn

Brk g:

h ttp://www.youtube.com/watch?v=1qlfwcgg27E#t=0m35s


HAH AHA HAHAHAHA

jag kmr låta sådär

Nachac:

är det värt det?


nej + se rymdpirats svar