Aviseringar
Rensa alla

Tränar jag för mycket?


Ämnesstartare

Tjena! Har börjat styrketräna på riktigt nu, men jag undrar om jag kanske tränar för mycket? Gymmar ungefär 5 dagar i veckan, ca 1 till 1 och en halv timme. Sen tränar jag hemma också, 1 gång om dan, typ 30-40 min pass. Brukar börja med 30 armhävningar, 15x3 bicycle manouver, 30 armhävningar, 15x3 crunches, 30 armhävningar, 15x3 pushups, 30 armhävningar, 15x3 rygglyft, sen har jag endast 3 kgs hantlar hemma så jag brukar göra 15x3 "lyfta armarna rakt upp", sedan 20x6 biceps. Jag springer även nån gång i veckan, ca 5 km. Brukar vila en dag helt och hållet. Jag känner inte själv att jag tränar överdrivet mycket, utan det känns ganska lagomt. Men vad tror ni? Är det bra att träna såhär mycket eller borde jag dra ner på det lite? Är ju trots allt ba 14, snart 15, och jag har hört att det inte är bra att träna för mycket i ung ålder. Men min kropp känns inte överdrivet utmattad efter ett träningspass eller så. Är ändå jävligt musklad redan.
Har även börjat käka jävligt nyttigt.
Men vad tror ni? Tränar jag för mycket eller lagomt?
Peace 😉


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

waxxyy95:

Men vad tror ni? Tränar jag för mycket eller lagomt?

Alldeles för mycket, orka träna... [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouki:

Alldeles för mycket, orka träna...

Jag älskar att träna! 😉


   
SvaraCitera

Brukar man inte säga att musklerna ska vila 48 timmar? Så du kan ju träna variera dag men du kanske ska träna olika muskelgrupper varje dag.
Jag hade en (väldigt) hård vecka förut. Det slutade med att jag gick runt som en gammal gubbe i två veckor. [n]


   
SvaraCitera

Eh? Det är under vilodagarna som musklerna återhämtar sig och träningen ger effekt. Du har inga vilodagar = fail. Så, ja, du tränar för mycket. Vila.


   
SvaraCitera

Om du ska träna sådär mycket så måste du variera vilka muskelgrupper du använder. Du ska tex inte träna biceps 2 dagar i rad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

men du kanske ska träna olika muskelgrupper varje dag.

Tränar olika muskelgrupper på gymmet, dock gör jag samma träningspass hemma nästan varje dag.

passaro:

Du har inga vilodagar = fail. Så, ja, du tränar för mycket. Vila.

Vilar en dag i veckan helt som jag skrev, och jag gymmar endast 5 dagar i veckan.


   
SvaraCitera

waxxyy95:

gymmar endast 5 dagar i veckan

endast[tard]


   
SvaraCitera

waxxyy95:

Vilar en dag i veckan helt som jag skrev, och jag gymmar endast 5 dagar i veckan.

För lite. Dessutom ser jag inte meningen med träningen hemma.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

waxxyy95:

Men vad tror ni? Tränar jag för mycket eller lagomt?

waxxyy95:

Tränar olika muskelgrupper på gymmet, dock gör jag samma träningspass hemma nästan varje dag.

Om du tar bort de muskelgrupper du precis kört ur hemmaprogrammet så ser det jävla bra ut. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

För lite. Dessutom ser jag inte meningen med träningen hemma

Jo kanske, kanske borde vila 2 dagar i veckan istället.
Tränar överkroppen mycket, mest magen. Det är ba extra träning för att få magrutor snabbare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SLCD:

Om du tar bort de muskelgrupper du precis kört ur hemmaprogrammet så ser det jävla bra ut.

Men jag tycker ändå inte att det känns som att jag tränar för hårt. Och jag tränar så mycket jag kan liksom för att få muskler snabbare. Det är därför jag kör detta pass varje dag även om jag t.ex redan tränat bröst, mage, rygg på gymmet. Men det kanske ba ger motsatt verkan om man tränar såhär mycket? 🙁


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

waxxyy95:

Men det kanske ba ger motsatt verkan om man tränar såhär mycket? 🙁

I värsta fall ja. Sen så är det vilodagarna som tillåter återhämtning och muskelväxt.


   
SvaraCitera

waxxyy95:

🙁

Du kanske inte bara ska tänka på att gymböga upp överkropp och sexpacket utan lederna behöver lite åtanke också?
Har du tränat något innan du började träna såhär? Någon sport? Tränar du bara för att bygga muskler? Beach 2010 eller tränar du bara på skoj? Har du ett mål?


   
SvaraCitera

Hur ser du ut kroppsmässigt ? Vuxit klart och allt sådant t.ex.. ?


   
SvaraCitera