Forumet - Trängselskatt

Trängselskatt

1235 0 30

Spana också in:


isola: fasen vad ni verkar gilla köer och avgaser
Bilarna försvinner inte för att man beskattar dem hårdare, de försvinner när det faktiskt finns ett alternativt transportmedel som fungerar. Vi har inte byggt ut vår infrastruktur sen 70-talet typ så för många så är bilen det enda vettiga alternativet.

Buddah:
Bilarna försvinner inte för att man beskattar dem hårdare, de försvinner när det faktiskt finns ett alternativt transportmedel som fungerar. Vi har inte byggt ut vår infrastruktur sen 70-talet typ så för många så är bilen det enda vettiga alternativet.
när en väg blir mindre trafikerad går färre bilar på tomgång och kan således komma fram snabbare

isola: när en väg blir mindre trafikerad går färre bilar på tomgång och kan således komma fram snabbare
Hur blir vägarna automagiskt mindre trafikerade för att man inför trängselskatt? Folk måste ändå ta sig till jobbet, köra sina varor etc.

Med samma logik så borde ju antalet bilar minska varje gång vi höjer skatten på bensin. 

Buddah:
Hur blir vägarna automagiskt mindre trafikerade för att man inför trängselskatt? Folk måste ändå ta sig till jobbet, köra sina varor etc.

Med samma logik så borde ju antalet bilar minska varje gång vi höjer skatten på bensin. 

_alla_  som åker där behöver inte åka just den vägen just den tiden.

ja flera skulle ju köra ännu mer om den vore billigare

isola: _alla_  som åker där behöver inte åka just den vägen just den tiden.
Och vad har det med trängselskatten och dess inverkan på trafikeringen att göra?

isola: ja flera skulle ju köra ännu mer om den vore billigare
Om den vore väldigt mycket billigare. Men 200 spänn extra i månaden (eller vad nu en skattehöjning brukar resultera i) är oftast inget som får folk att lämna bilen hemma. Annars hade vi sett effekt av skattehöjningarna. 

Det som du och andra storstadsbor ofta glömmer bort är ju landsbyggden. Alla kan inte ta tunnelbanan eller cykeln till jobbet. Vissa har inte lyxen att bara "lämna" bilen hemma, utan för dessa människor så krävs det ett annat alternativ som fungerar lika bra som bilen.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att bilen är världens bästa transportmedel och naturligtvis har det en negativ inverkan på miljön att vi kör så mycket bil som vi gör. Men skatter är inget som råder bot på problemet, alternativa transportmedel gör. Där behöver vi lägga våra resurser. 

isola: fasen vad ni verkar gilla köer och avgaser
Tar vi Göteborg som exempel så har det inte hjälpt detta särskilt mycket. Dem senaste gångerna jag åkt dit, förvisso tidigt på morgonen när alla ska dit, så har det varit köer när man ska in i staden.
Tyvärr så kostar kollektivtrafiken alldeles för mycket vare sig man reser få gånger eller regelbundet. Bil blir billigare då, dumt nog.

Knarko:
Tar vi Göteborg som exempel så har det inte hjälpt detta särskilt mycket. Dem senaste gångerna jag åkt dit, förvisso tidigt på morgonen när alla ska dit, så har det varit köer när man ska in i staden.
Tyvärr så kostar kollektivtrafiken alldeles för mycket vare sig man reser få gånger eller regelbundet. Bil blir billigare då, dumt nog.
Ja kollektivtrafik är alldeles för dyrt

http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/2013-01/Snabbt-resultat-av-trangselskatt-i-Goteborg/

Buddah:
Och vad har det med trängselskatten och dess inverkan på trafikeringen att göra?

Om den vore väldigt mycket billigare. Men 200 spänn extra i månaden (eller vad nu en skattehöjning brukar resultera i) är oftast inget som får folk att lämna bilen hemma. Annars hade vi sett effekt av skattehöjningarna. 

Det som du och andra storstadsbor ofta glömmer bort är ju landsbyggden. Alla kan inte ta tunnelbanan eller cykeln till jobbet. Vissa har inte lyxen att bara "lämna" bilen hemma, utan för dessa människor så krävs det ett annat alternativ som fungerar lika bra som bilen.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att bilen är världens bästa transportmedel och naturligtvis har det en negativ inverkan på miljön att vi kör så mycket bil som vi gör. Men skatter är inget som råder bot på problemet, alternativa transportmedel gör. Där behöver vi lägga våra resurser. 

Det finns alltid bussar. Har alltid vuxit upp med att man åkte buss eller så åkte man inte alls.

Det finns flera undersökningar som säger att det funkar. Det kommer inte att bli biltomt men det fungerar bättre än inget.

isola: Det finns alltid bussar. Har alltid vuxit upp med att man åkte buss eller så åkte man inte alls.
När jag bodde hos min mor nu senast, som ändå inte bor helt ute i obyggden, så gick det ungefär 4-5 bussar om dagen. Jag har full förståelse för att man då hellre väljer bilen och är på jobbet när man skall vara där istället för 1,5h innan eller måste vänta 2h innan man kan åka hem. 

isola: det fungerar bättre än inget.
Och det är just den mentaliteten som gör att vi aldrig kommer frammåt i utvecklingen. Blink

Buddah:
När jag bodde hos min mor nu senast, som ändå inte bor helt ute i obyggden, så gick det ungefär 4-5 bussar om dagen. Jag har full förståelse för att man då hellre väljer bilen och är på jobbet när man skall vara där istället för 1,5h innan eller måste vänta 2h innan man kan åka hem. 

Och det är just den mentaliteten som gör att vi aldrig kommer frammåt i utvecklingen. Blink
Ja, men så är det ju ute på landet - och där är det sällan rusningstrafik. Man kan ställa bilen någonstans och åka halva vägen med buss pga trängseln, vet flera som gör så.


Vad ska vi göra istället? Man måste börja någonstans.

Buddah:
När jag bodde hos min mor nu senast, som ändå inte bor helt ute i obyggden, så gick det ungefär 4-5 bussar om dagen. Jag har full förståelse för att man då hellre väljer bilen och är på jobbet när man skall vara där istället för 1,5h innan eller måste vänta 2h innan man kan åka hem. 

Och det är just den mentaliteten som gör att vi aldrig kommer frammåt i utvecklingen. Blink
Precis håller fan med  smart!Blink

isola: Vad ska vi göra istället? Man måste börja någonstans.
Satsa pengar på vår infrastruktur och kollektivtrafik. I många delar av landet så är inte huvudproblemet att kollektivtrafiken är för dyr, utan att den knappt existerar. Sen kanske det finns en poäng i att subventionera en större del av kollektivtrafiken än det som görs idag också, men bara att göra den mer tillgänglig hade varit en enorm hjälp.