Forumet - Träning och övervikt!

Träning och övervikt!

2170 0 9
Jag är en 15-åring som verkligen AVSKYR träning. Det är imo det värsta som finns. Jag har dock försökt utöva olika former av träning så att det på något sätt ska bli roligare och mer motiverande, men ingenting fungerar. Jag har inget intresse för det överhuvudtaget. Nu är det dock så att jag har kommit till ett stadie då detta blivit jobbigt. Förut kunde jag dölja min dåliga kondition, men nu går inte det längre. Jag svettas mycket, har gått upp massor i vikt och även 1 klädstorlek. Kläder har börjat sitta åt och blir anfådd av att gå i trappor och andas jättehögt hela tiden, vilket inte är jättekul. 

Jag undrar mest om ni kunde hjälpa mig på något sätt? Typ komma med tips på hur man kan gå ner i vikt och/eller få bättre kondis med 0 motivation överhuvudtaget ((kom ej med förslaget att jag ska göra ett träningsschema, har redan provat det flera gånger men min ADD gör så att jag har svårt att följa sådant))

Inga kommentarer

Senast ändrad 6 Oct 2014, 23:45 av Jäirfm
Tråden har 9 svar. Sortera efter:

Bästa svaret

Jag kände rätt mycket som du innan jag började träna karate. tror de allra flesta kan hitta något sätt att idrotta som de gillar, men man behöver kanske leta runt lite. du kan alltid kolla upp vad för idrottsklubbar som finns där du bor och försöka prova lite olika idrotter du inte testat förut. 

för mig, som är en ganska lat person, funkar det inte att motivera mig själv om jag inte tycker att det är roligt, får lite känslan av att du är likadan, och det är troligtvis därför du inte orkar följa träningsscheman. 

om du inte hittar något annat du gillar kan du alltid ta promenader och t. ex lyssna på radio/musik/podcasts samtidigt
Man tränar inte för att gå ner i vikt. Man äter mindre (och nyttigare) och rör sig mer. 
Asså det kan ju va svårt att börja med att träna o lixom få in rutinen men när du gjort det kommer du inte känna dig lika lat o du kommer själv vilja träna typ helatin  du kan ju lyssna på musik medans du tränar det brukar öka energin det räcker ju med 1-2 timmar varje dag du väljer själv men ju tidigare du börjar o typ tvingar dig själv att fortsätta så kommer det bli enklare sen du kan lixom lägga upp en bild på nån snygg kropp du vill likna o jobba för att se ut så kolla upp hur olika modeller träna o planera in viss sån träning i ditt schema 

Spana också in:

När jag gick ner i vikt så gick jag på promenader och lyssnade på musik när jag hade tråkigt. Annars är det lätt att man äter något onyttigt istället, bara för att man är uttråkad. Började följa bloggar med nyttiga och roliga recept utan socker, och började baka en massa nyttigt och mumsigt. Glad
Jag är lite rund av mig, och jag har märkt att sedan jag började äta nyttigare mat (mest ekologisk mat, utan massa tillsatser och så) så känner jag faktiskt för att röra på mig och så har jag tappat närmare 5kg på en månad. Jag vill heller inte ha godis eller så längre eftersom jag tycker att det smakar kemiskt. Och dessutom har jag lyckats sluta röka! xD
Första gången jag röstar upp japans skrift Galen
  Nämen... för att man ska trivas och att attityden till något skall vara bra så måste man tycka om det man gör. Alltså roligt måste det vara det du vill göra. Vad du än gör så ha skoj Hjärta
  Skoj = Motivering = Handling = Bättre och det blir mer skoj och konditionen blir bättre. 

Grejen är den att du skall finna något du trivs bra med! Är säker på att du tänkt igenom en massa olika saker men testa något annorlunda och det behöver inte vara fotbollslag eller boxning osv... Gör någonting som du kan träna ensam och när du känner för det så kan du träna i 3 minuter och om en månad 40 minuter... juh roligare desto mer vill man syssla med något och juh bättre blir man Hjärta

Hoppas verkligen att du hittar något som håller och som är skojsamt. Lycka till hörru!
Börja med små saker som att alltid ta trapporna, gå av en hållplats tidigare och sluta äta godis och dricka läsk. Om du nu gör sådant.
Grejer blir ju lätt övermäktiga när man sätter upp  jättestora mål.
Du gör det här i en månad och nästa månad kan du bara äta normalt och träna regelbundet. låt det ej gå överstyr.

Uteslut vitt socker, ät hellre/oftare grönsaker än frukt, drick mycket kallt vatten, drick varmt, kokat vatten med ingefära & lime. mkt citron helst lite chili också. Ät så lite fett som möjligt. yoghurt är bra, ha i kanel för ökad förbränning.
Om du blir sugen på ngt riktigt sött: dadlar, russin, torkad frukt, fikon, honung, annan frukt.

Gå minst 40-60 min per dag. försök gå så snabbt som möjligt men värm upp innan - viktigt!
Du kan träna hur mycket du vill också men annars räcker det med att röra på sig så ofta som möjligt. Sitt inte ned 2 timmar i sträck. Sov mycket, minst 8 timmar.

Om du inte går ned minst 6 kg på en månad... Då har du gjort fel eller är tillräckligt smal.