Forumet - Träning utan direkta resultat!!

Träning utan direkta resultat!!

415 0 42
Jag VET att man får kämpa i flera månader innan man möjligtvis kan se tecken på en önskad kropp..
Men jag började simträna i början av december, vilket är ni liter mer än 2 månader sedan, jag äter frukost lunch och middag, och inget direkt onyttigt utöver det.

Jag simtränar nu 3-4ggr/veckan, 1h per gång. Jag slösimmar inte.. utan jag tar i så det känns, sen blir den en 40min promenad hemmåt.

Jag vägde ca 72-73kg när jag började, nu väger jag runt 70-71 kg, dugligt.

MEN... jag har hört att man ska slut väga sig och börja mäta midjemått ect. Mitt midjemått har ej förändrats ett dugg. Jag har 75 runt midjan, vilket är normalt jag vet, men däremot har jag 98 runt höfterna (där valkarna sitter).

Ska inte simning vara väldigt effektivt?? Varför förändras inte mitt midjemått, ens med ynka cm?? efter 2 månader.
Andy91:

Sen är det ju så orättvist att vissa måste kämpa hårdare för att få bra resultat, sånt är livet.


sculptura:

I dag 12:21


Därför det tar tid, eller så har du inte förlorat tillräckligt mycket fett, fettet fördelas och bränns olika från person till person.


Samtidigt har jag hört att man får biffiga muskelben av simning... ej smala å slanka, som jag vill ha. Funderar på att börja med löpning för å få slanka ben..
Jag e nog rejält svårbantad antar jag.

Spana också in:

oerfaren:

Samtidigt har jag hört att man får biffiga muskelben av simning... ej smala å slanka, som jag vill ha. Funderar på att börja med löpning för å få slanka ben..
Jag e nog rejält svårbantad antar jag.


Nej, det är bara bullshit, man får inte biffiga ben av simning. Du får nog snarare biffiga ben av löpning isåfall.

Fortsätt simma och se vad som händer, öka intensiteten osv.
Kosten är viktigare än vad du tror. Nu vet jag inte vad du stoppar i dig till frukost, lunch och middag men miska på kolhydraterna och sockret.

Fett i sig är är ingen fara om du äter rätt fett. Att leta efter lightprodukter är fel då dessa ofta innehåller mer socker. Äter du mycket pasta, ris och bröd kan du minska på dessa produkter och istället äta potats, couscous, kött, fisk och fågel.

Nötter och avokado är bra och nyttiga produkter att stoppa i sig.

Ett tips på en hemsida med hyfsat bra mat är
www.nlife.se
oerfaren:

Samtidigt har jag hört att man får biffiga muskelben av simning... ej smala å slanka, som jag vill ha. Funderar på att börja med löpning för å få slanka ben..


det finns stora muskler och det finns små muskler, det är allt du kan påverka estetiskt just vad det gäller muskelns utseende. Så antingen tränar man tungt så att de ökar i volym eller så gör man inte det. Hur du än gör så kommer bara volymen ändras.

OnT: Träning i sig sänker inte några mått, visst bränner det kalorier men det är fortfarande mängden du äter minus förbränning som avgör om du ökar eller minskar i vikt.

Punktförbränning kan du glömma, och att 1-2 kilon inte märks nämnvärt är inte så konstigt. Det kanske inte ens är fett, kroppsvätskor etc går upp och ner mycket från dag till dag.

kaffegrabben:

Att leta efter lightprodukter är fel då dessa ofta innehåller mer socker


say what?
Kaffegrabben:

Kosten är viktigare än vad du tror. Nu vet jag inte vad du stoppar i dig till frukost, lunch och middag men miska på kolhydraterna och sockret.


Kaffegrabben:

Nötter och avokado är bra och nyttiga produkter att stoppa i sig.


Jag har ersatt allt snax med chasewnötter, då jag hatar frukt och ej kan erästta snax med frukt som är så populärt, men nötterna har jag hållt mej til i 2månader nu och det går väldigt bra, över förväntan.

Till frulle äter jag oftast 2 osötade brödskivor med ägg på, lunch har jag bestämt ska vara kolhydratsfri, dvs kött å grönsaker. Middag blir det vad min sambo tillagar.. vad som helst. kanske int världens mest strikta "diet", men betydligt mycket bättre än hur jag åt innan.

Rapid:

OnT: Träning i sig sänker inte några mått, visst bränner det kalorier men det är fortfarande mängden du äter minus förbränning som avgör om du ökar eller minskar i vikt.


Visst vet man ju sånt.. bara det att man tänker inte på det, ibland tänker man automatiskt "jag har tränat idag så jag e värd den här godisen". Men jag har ju även förstått efter alla dessa år att maten påverkar viktnedgången, fortsätter jag i ohälsosamtakt så försvinner inga kilon på det snabba sättet som jag vill.
Problemet med mej e att jag bantat enda sen jag börja gymnasiet, nu är jag 24 år gammal. Och jag har även haft ätstörningen UNS, men är självbotad.

Nu är jag med andra ord TRÖTT på att "banta fel", jag vill göra rätt från första början.. inte skita i måltider, och inte äta överdrivet. Jag vill även ha koll på att jag bränner fett och tränar på rätt sätt utan att det blir maniskt ect. Jag vill må bra, gå ner i vikt och få en hälsosam kontroll.

Jag e trött på all bantningshets i vår värld, därför vill jag gå ner i vikt och träna rätt från första början, och samtidigt tänka på annat vid sidan om... tex min karriär.
oerfaren:

fortsätter jag i ohälsosamtakt så försvinner inga kilon på det snabba sättet som jag vill.


Egentligen så är inte så sant, nötter som du nämnde innan innehåller sjukt massa kalorier. Det största kostmässiga problemet med godis etc tycker jag är bristen på vettigt innehåll och innehållet av skit.

Sen finns det ju den mättnadsmässiga faktorn, men det är så personligt. Dock så är en liten godispåse inget som kommer förstöra din dag.

Alla får nog hitta sitt egna sätt att lära sig tappa vikt, men i slutändan handlar det bara om vilja och ingen magisk kost.
oerfaren:

Jag vill må bra, gå ner i vikt och få en hälsosam kontroll.


Att få igång kroppens ämnesomsättning tar ett tag. Det finns några viktiga saker att tänka på för dig.

Ät ofta och regelbundet, om kroppen inte vet när den får energi nästa ggn börjar den lagra(fett) energi. Ät typ 4 ggr per dag, regelbundna tider är viktigt.

Att äta nötter är visserligen bättre än godis om man blir sugen, men det är fortfarande bäst att äta riktig mat.

Någon skrev att lightprodukter bör undvikas, och det stämmer. Det är konstigt energi innehåll i dem och "vanlig" mat är nyttigare for den som faktiskt rör på sig.

oerfaren:

"jag har tränat idag så jag e värd den här godisen".


När du slutar äta sötsaker kommer du ganska snabbt att vänja dig av vid smaken och suget. Godissug betyder nästan alltid att man har lågt blodsocker och det betyder att du äter dåligt.

Sen är du väl värd ganska mycket mer än lite godis när du tränat? Spara de pengarna och köp en snygg sommarklänning till din nya slankare figur istället [cute]
Kaffegrabben:

och istället äta potats, couscous


Får rätta mig själv lite, dessa produkter är också sådär...

Saken är den att kolhydrater bryts ner till socker i kroppen. Alltså är det en fördel att minska på dessa produkter.

Vad gäller lightprodukter så innehåller också dessa ofta mer socker än "vanliga" feta produkter. Sen som jag sa innan så är det inte fettet som gör en fet! Rätt fett är helt ok att äta! Men inte transfetter, finns i fritterade saker, kakor halvfabrikat etc.
Andy91:

Att få igång kroppens ämnesomsättning tar ett tag


tar inte många sekunder att komma upp i puls, då har man fått upp ämnesomsättningen?


Andy91:

Ät ofta och regelbundet


Kanske har sina fördelar, men inte för att öka ämnesomsättningen. Möjligtvis kanske vissa börjar slöa när de är hungriga och därmed förbrukar mindre, men regelbundet ätande i sig gör ingen skillnad.

Andy91:

är konstigt energi innehåll i dem


Kaffegrabben:

Vad gäller lightprodukter så innehåller också dessa ofta mer socker än "vanliga" feta produkter


Jag trodde vi snackade om light som i lightcola och sånt, så för att göra det klart: syftar ni på lågfettprodukter eller de med konstgjorda sötningsmedel?

Kaffegrabben:

Saken är den att kolhydrater bryts ner till socker i kroppen. Alltså är det en fördel att minska på dessa produkter.


och varför är det så dåligt med glukos?
Rapid:

och varför är det så dåligt med glukos?


Kan inte hela den medicinska förklaringen men det som träningsexperter och kostvetare nu verkar vara ganska överens om är att det är sockerarterna som är fettbildnade alltså inte fettet!

Sen kan man ställa upp allt som en enkel ekvation. För att gå ner i vikt måste enerig ut vara större än energi in. Alltså du måste förbruka mer energi än du stoppar i dig.

Att göra detta genom att banta är helt fel. Kroppen kommer då tro att det är svårt att få energi och kommer hushålla med krafterna. När sedan minsta lilla energirika matbit kommer ner i magen kommer kroppen lagra detta för "svårare tider" Alltså lagra fett!

Rätt sätt att gå ner i vikt är att träna och äta rätt.
Kaffegrabben:

Sen kan man ställa upp allt som en enkel ekvation. För att gå ner i vikt måste enerig ut vara större än energi in. Alltså du måste förbruka mer energi än du stoppar i dig.

Att göra detta genom att banta är helt fel.


Du säger emot dig själv. Först påstår du att det är något magiskt med kolhydrater och sedan visar du att du förstår energiprincipen (kcal in vs kcal ut)

Kaffegrabben:

Rätt sätt att gå ner i vikt är att träna och äta rätt.


Vad som är rätt kan ingen bestämma, då det är en smaksak. Vad som är fysisk möjligt däremot är en annan sak. Och då är det bara kalorier ut och in som avgör det.

Jag orkar inte försöka förklara detta då det förklaras bättre av andra. Kan dock säga dig att jag haft liknande inställning, vågar du ge upp den och lära dig sanningen?

rekomenderar http://traningslara.se/blogg/finns-det-en-metabol-fordel-del-iii/ när du bestämt dig. Länkade till del 3 som sammanfattar det hela, läs de två andra om du vill.
Rapid:

tar inte många sekunder att komma upp i puls, då har man fått upp ämnesomsättningen?


Det är inte samma sak, ämnesomsättningen förändras med tiden efter kroppen behov och tillgången på mat.


Rapid:

Kanske har sina fördelar, men inte för att öka ämnesomsättningen. Möjligtvis kanske vissa börjar slöa när de är hungriga och därmed förbrukar mindre, men regelbundet ätande i sig gör ingen skillnad.


Jo, för äter man regelbundet får man stabilare blodsocker vilket leder till mindre godissug tex. Dessutom gör rutiner det lättare att ha kontroll över vad man åter och man kan planera lite innan vad man skall äta. Sen är det så att kroppen lagrar mer energi (fett) om man äter oregelbundet.

Därför bantare aldrig lyckas, efter svälten vill kroppen bygga upp en extra fettreserv inför nästa svältperiod.. Ganska logiskt ur evolutionsvinkel.
Andy91:

Jo, för äter man regelbundet får man stabilare blodsocker vilket leder till mindre godissug tex. Dessutom gör rutiner det lättare att ha kontroll över vad man åter och man kan planera lite innan vad man skall äta


Detta har ingenting med ämnesomsättningen att göra, att psyket påverkas av oregelbundet ätande har jag inte sagt något om.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2230075&postcount=2

Ur evolutionsvinkel är det logiskt att hjärnan vill ha mat när magen börjar bli tom. Därav den s.k överätningen som vissa drabbas av. Dock så är det ur fysikvinkel helt ologiskt att extra energi skulle uppkomma från intet och börja bilda fett.


Andy91:

Därför bantare aldrig lyckas


Varför måste man äta oregelbundet för att kalla det bantning?

Alla som misslyckas med att gå ner i vikt misslyckas för att de inte lyckats nå energiunderskott.
Rapid:

Du säger emot dig själv. Först påstår du att det är något magiskt med kolhydrater och sedan visar du att du förstår energiprincipen (kcal in vs kcal ut)


Intressant! Kan bli en kul diskussion det här.
Men du missförstår mig en hel del. Jag förespråkar INTE att dränka sin kost i fett!!! Jag är inget fan av Atkins eller LKHF-dieter. Säger bara att du inte skall jaga fettsnåla alternativ då dessa oftare innehåller mer socker eller tillsatser av typen E-...

Jag återkommer med inlägg när jag läst igenom din länk. Orkar inte ta mig igenom den ikväll. Men när jag snabbskummade fattade jag det som att forskaren inte kunde se någon viktminskning vid typ LKHF-dieter.

Som sagt, jag tycker inte dessa dieter är bra. Men har kompisar som använt dessa. De har gått ner ganska många kg i vikt under ett halvår. Sen har de i och för sig gått upp alla kg igen. Nu har jag inte kollat hur de levt under dessa perioder. Det jag har sett är att de rasat i vikt, fått ganska taskig hy. Sedan gått upp i vikt igen.

Sen finns det även studier som stödjer dessa dieter. Jag tycker dock det är bättre att äta sunt och samtidigt motionera.

​Kostdoktorn


Rapid:

Först påstår du att det är något magiskt med kolhydrater och sedan visar du att du förstår energiprincipen (kcal in vs kcal ut)


Magiskt med kolhydrater? Absolut inte! Påstår bara att de i kroppen omvandlas till sockerarter och socker är inte bra när du vill miska i vikt.

Energiprincipen! Tja fysikens lagar gäller överallt! Enda frågan är hur du tillämpar den!