Aviseringar
Rensa alla

Träning utan direkta resultat!!


Ämnesstartare

Rapid:

och varför är det så dåligt med glukos?

Kan inte hela den medicinska förklaringen men det som träningsexperter och kostvetare nu verkar vara ganska överens om är att det är sockerarterna som är fettbildnade alltså inte fettet!

Sen kan man ställa upp allt som en enkel ekvation. För att gå ner i vikt måste enerig ut vara större än energi in. Alltså du måste förbruka mer energi än du stoppar i dig.

Att göra detta genom att banta är helt fel. Kroppen kommer då tro att det är svårt att få energi och kommer hushålla med krafterna. När sedan minsta lilla energirika matbit kommer ner i magen kommer kroppen lagra detta för "svårare tider" Alltså lagra fett!

Rätt sätt att gå ner i vikt är att träna och äta rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaffegrabben:

Sen kan man ställa upp allt som en enkel ekvation. För att gå ner i vikt måste enerig ut vara större än energi in. Alltså du måste förbruka mer energi än du stoppar i dig.

Att göra detta genom att banta är helt fel.

Du säger emot dig själv. Först påstår du att det är något magiskt med kolhydrater och sedan visar du att du förstår energiprincipen (kcal in vs kcal ut)

Kaffegrabben:

Rätt sätt att gå ner i vikt är att träna och äta rätt.

Vad som är rätt kan ingen bestämma, då det är en smaksak. Vad som är fysisk möjligt däremot är en annan sak. Och då är det bara kalorier ut och in som avgör det.

Jag orkar inte försöka förklara detta då det förklaras bättre av andra. Kan dock säga dig att jag haft liknande inställning, vågar du ge upp den och lära dig sanningen?

rekomenderar http://traningslara.se/blogg/finns-det-en-metabol-fordel-del-iii/ när du bestämt dig. Länkade till del 3 som sammanfattar det hela, läs de två andra om du vill.


   
SvaraCitera

Rapid:

tar inte många sekunder att komma upp i puls, då har man fått upp ämnesomsättningen?

Det är inte samma sak, ämnesomsättningen förändras med tiden efter kroppen behov och tillgången på mat.

Rapid:

Kanske har sina fördelar, men inte för att öka ämnesomsättningen. Möjligtvis kanske vissa börjar slöa när de är hungriga och därmed förbrukar mindre, men regelbundet ätande i sig gör ingen skillnad.

Jo, för äter man regelbundet får man stabilare blodsocker vilket leder till mindre godissug tex. Dessutom gör rutiner det lättare att ha kontroll över vad man åter och man kan planera lite innan vad man skall äta. Sen är det så att kroppen lagrar mer energi (fett) om man äter oregelbundet.

Därför bantare aldrig lyckas, efter svälten vill kroppen bygga upp en extra fettreserv inför nästa svältperiod.. Ganska logiskt ur evolutionsvinkel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Jo, för äter man regelbundet får man stabilare blodsocker vilket leder till mindre godissug tex. Dessutom gör rutiner det lättare att ha kontroll över vad man åter och man kan planera lite innan vad man skall äta

Detta har ingenting med ämnesomsättningen att göra, att psyket påverkas av oregelbundet ätande har jag inte sagt något om.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2230075&postcount=2

Ur evolutionsvinkel är det logiskt att hjärnan vill ha mat när magen börjar bli tom. Därav den s.k överätningen som vissa drabbas av. Dock så är det ur fysikvinkel helt ologiskt att extra energi skulle uppkomma från intet och börja bilda fett.

Andy91:

Därför bantare aldrig lyckas

Varför måste man äta oregelbundet för att kalla det bantning?

Alla som misslyckas med att gå ner i vikt misslyckas för att de inte lyckats nå energiunderskott.


   
SvaraCitera

Rapid:

Bla bla bla...

Inget av dina påståenden har något med mitt inlägg att göra så jag vet inte riktigt hur jag skall kommentera det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rapid:

Du säger emot dig själv. Först påstår du att det är något magiskt med kolhydrater och sedan visar du att du förstår energiprincipen (kcal in vs kcal ut)

Intressant! Kan bli en kul diskussion det här.
Men du missförstår mig en hel del. Jag förespråkar INTE att dränka sin kost i fett!!! Jag är inget fan av Atkins eller LKHF-dieter. Säger bara att du inte skall jaga fettsnåla alternativ då dessa oftare innehåller mer socker eller tillsatser av typen E-...

Jag återkommer med inlägg när jag läst igenom din länk. Orkar inte ta mig igenom den ikväll. Men när jag snabbskummade fattade jag det som att forskaren inte kunde se någon viktminskning vid typ LKHF-dieter.

Som sagt, jag tycker inte dessa dieter är bra. Men har kompisar som använt dessa. De har gått ner ganska många kg i vikt under ett halvår. Sen har de i och för sig gått upp alla kg igen. Nu har jag inte kollat hur de levt under dessa perioder. Det jag har sett är att de rasat i vikt, fått ganska taskig hy. Sedan gått upp i vikt igen.

Sen finns det även studier som stödjer dessa dieter. Jag tycker dock det är bättre att äta sunt och samtidigt motionera.

​Kostdoktorn

Rapid:

Först påstår du att det är något magiskt med kolhydrater och sedan visar du att du förstår energiprincipen (kcal in vs kcal ut)

Magiskt med kolhydrater? Absolut inte! Påstår bara att de i kroppen omvandlas till sockerarter och socker är inte bra när du vill miska i vikt.

Energiprincipen! Tja fysikens lagar gäller överallt! Enda frågan är hur du tillämpar den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men för att åtargå till frågan i tråden. Jag tycker inte du skall minska på simningen, möjligen variera med annan motion så andra muskelgrupper får jobba.

Lite ändrad kost gör att träningen ger bättre resultat!
Tex. strunta i mamma Scans köttbullar och snabbmakaroner. Vill du äta pasta så kör med fullkornspasta och egna tillagade biffar. (Köttfärs)
Ät inte vitt bröd till frukost. Ta 3% filmjölk, naturell mysli och lite nötter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu har jag läst tråden lite mer noggrant. [y] Håller med dig i många av dina åsiker Rapid, det är väl bara HUR man uppnår målen som skiljer något. Du hade visst redan nämnt "energiprinsipen" och har helt rätt i att det är svårt att minska sin vikt genom enbart träning.

Rapid:

OnT: Träning i sig sänker inte några mått, visst bränner det kalorier men det är fortfarande mängden du äter minus förbränning som avgör om du ökar eller minskar i vikt.

Sen anser jag att du är lite ute och cyklar när du anser att nötter är en dålig kost. (Självklart pratar jag inte om salta jordnötter och snaks). Nötter rekommenderas av många träningsrådgivare eftersom de innehåller bra fettsyror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaffegrabben:

Håller med dig i många av dina åsiker Rapid, det är väl bara HUR man uppnår målen som skiljer något. Du hade visst redan nämnt "energiprinsipen" och har helt rätt i att det är svårt att minska sin vikt genom enbart träning.

Egentligen handlar det inte mycket om mina åsikter, då jag inte har så många kring ämnet. Därför håller jag mig till faktan som finns tillgänglig, och den säger att allt handlar om kalorier.

Som jag redan sagt så finns det alltid en psykologisk påverkan av olika kostmetoder som kan få dig att inta mindre kalorier, men då är det fortfarande kalorierna som avgör viktnedgången.

Min poäng är att du verkar tro att kroppen "tänker" och lagrar in fett lite hur som helst, då det hela egentligen är rent matematiskt. Kalorierna är det som av gör vikten, det som är väsäntligt.

Frågan är inte vad som bränner/lagrar fett hit och dit utan vad som får den enskilda individen att lyckas nå energiunderskott, alltså äta mindre, förbruka mer eller en kombination.

Kaffegrabben:

Sen anser jag att du är lite ute och cyklar när du anser att nötter är en dålig kost.

Du misstolkar mig, faktum är som sagt att nötter är ett utmärkt sätt att få i sig bra fetter vilket jag inte sagt emot. Det jag motsäger mig till är att hon tror att nyttig kost betyder viktminskning, vilket är helt fel då kända "nyttigheter" som lax och nötter är rena kalorimomberna.

Andy91:

Inget av dina påståenden har något med mitt inlägg att göra så jag vet inte riktigt hur jag skall kommentera det.

Förlåt om jag var otydlig, men det jag främst ville säga var att få, större måltider inte påverkar ämnesomsättningen annorlunda än fler, små måltider om man utgår från att kaloriintaget är detsamma. Därav länken.


   
SvaraCitera

Rapid:

få, större måltider inte påverkar ämnesomsättningen annorlunda än fler, små måltider om man utgår från att kaloriintaget är detsamma.

Det är jag helt med på. Mitt tips handar mer om att förebygga onödigt småätande av sötsaker. Dock är det ju ganska normalt att bli hungrig efter ca 4-5 timmar.


   
SvaraCitera

oerfaren:

Jag vägde ca 72-73kg när jag började, nu väger jag runt 70-71 kg

eftersom du säger att du har gått ner i vikt så är du inne i stadiet med samma namn (viktminskningsstadium). Vilket betyder att kroppen rensar onödiga kilon , fortsätt träna så kommer du se resultat. Men vad jag tänkte skriva var : Hade musklerna börjat byggas så skulle du ha gått upp i vikt istället för att gå ner , men det kommer snart ;).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Det är jag helt med på.

Vad menade du då med:

Andy91:

. Sen är det så att kroppen lagrar mer energi (fett) om man äter oregelbundet.

?


   
SvaraCitera

Rapid:

?

Om du tex svälter (bantar) 2 veckor, så kommer kroppen försöka kompensera för det så fort du börjar äta normalt igen. Ofta går folk upp allt de bantat bort ganska snabbt.

Vill man kunna bli av med fettet måste man förebygga kroppens vilja att paniklagara energi, och det gör man genom att äta bra och regelbundet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måste bara älska när man skrivit en vägg med text som försvinner för att internet ligger nere när man klickar på "skriv svar"

[mad][mad][mad][mad]

Får väl börja om lite förenklat..

Andy91:

Om du tex svälter (bantar) 2 veckor, så kommer kroppen försöka kompensera för det så fort du börjar äta normalt igen. Ofta går folk upp allt de bantat bort ganska snabbt.

Jag vill inte diskutera hur människor påverkas psykiskt av snabba koständringar/bantning/deff/bakfylla. Ingen är tvingad att överäta efter viktfall, det är bara hungern dvs psyket som "ber" dig om det.

Kroppen kompenserar inte själv, däremot skickar den signaler om att äta. Den svage (grova ord kanske, men det är så jag ser det) faller för hungern och går upp igen. Den som kan stå emot hungern behåller vikten. Det är alltså viljan svek och inte kroppen som gör att man lägger på sig vikt igen.

Andy91:

Vill man kunna bli av med fettet måste man förebygga kroppens vilja att paniklagara energi, och det gör man genom att äta bra och regelbundet.

Det är ett jättebra råd till Johanna F_65 som inte bryr sig om träning och kostlära i sig. Sorry om det låter drygt men det är trots allt sant.

Vill man istället veta vad som gör att man tappar vikt, behåller den eller ökar i vikt rent fysiskt (eller biomekaniskt eller vad man nu säger?) så är det inte relevant vad kroppen säger till dig att göra. Du behöver inte lyssna och då har kroppens vilja ingen verkan.

blev ganska långt ändå [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oerfaren:

Varför förändras inte mitt midjemått, ens med ynka cm?? efter 2 månader.

kan vara så att din kropp fortfarande ändrar sig efter träningen, du kan tillomed byggt lite magmuskler och fått bort lite fett ...så +-0 på måttbandet.

mitt tips till dig, drick mycket vatten och håll tillbaka på saltet, du kanske håller vatten...


   
SvaraCitera