Forumet - Träningsschema till 15 åring!

Träningsschema till 15 åring!

2273 0 87
Tjena UM!

Någon som kan hjälpa mig med att lägga upp ett styrkeschema ?
är 15 år (nyss fyllt) , vill ej gå på gym och spelar fotboll.

vill bli starkare och samtidigt biffigare.

e 170 cm o 60 kg.

Kan träna runt 3 dagar i veckan och vill ha övningar som jag kan göra med hantlar =)

snälla hjälp mig någon att lägga upp ett bra schema med bra basövningar [smile]

Spana också in:

alex11:

Armhävningar + bicep curls en dag , så jag ska bara pumpa armhävningar o bicepscurl ett pass?


Precis. Jag brukar bara fokusera på 2 muskler per träningspass i en timme, t.ex triceps och bröst. Träna hårt, man ska få träningsverk dagen efter! Viktigt att inte träna samma muskler för ofta heller, utan vänta 3-4 dagar innan du kör igen. Under den tiden du vilar dom musklerna kan du ju köra andra muskler, t.ex mage, rygg, eller ben.
Yogi:

Käka mat efter varje träning också, jag brukar äta en banan, en omelett, 2 mackor med mycket ost och skinka, 2 glas mjölk. Sen middag 1 timme senare Nyttigt ska det vara också


Ja ost är ju nyttigt. Äter säkert bröd me socker i. eller bli lurad när det står "utan socker" sen är det gjort på sirap. Äggulan är nästan rent fett också.
Yogi:

Träna hårt, man ska få träningsverk dagen efter! Viktigt att inte träna samma muskler för ofta heller, utan vänta 3-4 dagar innan du kör igen


Finns inga som helst bevis på att ett tränignspass varit bättre bara för du har träningsverk gentemot ett som du inte fått det av.



Till trådskaparen.

Eftersom du är nybörjare och bara ska köra tre dagar .. så kör Måndag:Bröst,triceps,axlar,mage
Tisdag:Rygg,biceps
Onsdag:fram,baksida ben och vader.
torsdag-söndag vila.

Funkar det inte,kör träning,vila,träning,vila,träning,vila,vila

Man växer när man vilar så första exemplet är bra,funkar bra för mig och är erfaren,tränar dock mer än 3 gånger och på helt annan nivå.

Maten är viktigast av allt,tillsammans med vilan..

Ät mkt proteinrik mat,fisk,magert kött(lövbiff etc funkar) och kyckling.

Maten kmr vara ditt problem då bor hemma (förutsätter de då du är 15.)Men tänk iaf på att kanske inte äta den där såsen mamma gjorde..är maten torr,häll på 1-2msk rapsolja,bra fetter i det också som du ska ha i dig.

Sen ät med 2-3timmars mellanrum
Mrbigstuff:

Till trådskaparen.

Eftersom du är nybörjare och bara ska köra tre dagar .. så kör Måndag:Bröst,triceps,axlar,mage
Tisdag:Rygg,biceps
Onsdag:fram,baksida ben och vader.
torsdag-söndag vila.


tack för svaret!

kan du rada upp dom bästa övningar jag kan göra för rygg,vader osv?
hur många övningar per muskelgrupp ska jag göra på måndagen tex ? 1,2 ? hur många reps samt set ?

kan du inte lägga upp ett schema med övningarna samt reps och sånt [smile] TACK![love]
Mrbigstuff:

Finns inga som helst bevis på att ett tränignspass varit bättre bara för du har träningsverk gentemot ett som du inte fått det av.


Jag tycker att träningsverk är ett kvitto på ett bra träningspass. Jag får träningsverk efter varje pass och jag blir större och starkare.

Mrbigstuff:

Ja ost är ju nyttigt. Äter säkert bröd me socker i. eller bli lurad när det står "utan socker" sen är det gjort på sirap. Äggulan är nästan rent fett också.


Äter grovt knäckebröd, tror inte att det är så mycket socker i det. och ägg, visst det innehåller en del fett, men det innehåller mycket protein också! [no-no]