Forumet - Träningsschema

Träningsschema

362 0 3
Jag började träna för drygt 2 månader sen och i början hade jag inte riktigt något schema jag följde utan jag tränade vad jag kände för. Ibland joggade/gick jag och ibland körde jag massa olika övningar och ibland körde jag både och i samma träningspass. Men nu när jag har kommit igång med träningen så känner jag att jag vill ha ett schema att gå efter men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen.
Målen med träningen är att få bra kondition och fastare kropp med mest fokus på rumpan och magen.
I början orkade jag inte jogga mer än 1 minut utan att stanna och nu orkar jag jogga minst 15 minuter utan att stanna (jag joggar i skogen) så jag märker stor skillnad på konditionen. Benen och rumpan har också blivit lite fastare.
Så jag undrar om det här är ett bra schema att gå efter eller borde jag ändra något?
Måndag: Jogga 3-6km
Onsdag: Övningar i 30 minuter
Fredag: Jogga 3-6km
Söndag: Övningar i 30 minuter

Jag undrar också om det är bra att köra 3 set med 20 reps för det är det jag gör, borde jag ändra det eller är det bra att köra så?

(Förlåt om det blev rörigt men jag hoppas att någon iallafall kan svara på mina frågor (: )


MattiasV: Ett tips till fastare rumpa/ben är squats. Nyckeln till en smal mage är diet och kondition. Tränar du på gym?
Enligt mig när det gäller reps så är det:
1-5 reps = Styrka
6-10 = Volym
12-uppåt = Kondition/uthållighet
Skriv om du undrar något.
Eftersom jag vill få större rumpa borde jag då köra 6-10 reps när jag tränar den? Hur många olika rump övningar borde jag köra för just nu så kör jag 5 olika är det bra eller borde jag köra på färre/fler? Nej jag tränar inte på gym utan jag springer i skogen och gör övningar hemma. 

SelfishBitch:
Eftersom jag vill få större rumpa borde jag då köra 6-10 reps när jag tränar den? Hur många olika rump övningar borde jag köra för just nu så kör jag 5 olika är det bra eller borde jag köra på färre/fler? Nej jag tränar inte på gym utan jag springer i skogen och gör övningar hemma. 
Jag tränar på gym och får min erfarenhet därifrån. 100% vikt är ditt max (Du klarar bara 1 rep)
1-5 reps = 80-90% vikt
6-10 = 75% vikt
12-uppåt = 50% vikt
T.ex. du kör 6-10 reps med 75% vikt på, du ska inte klara göra mer än 10 reps eller mindre än 6 reps. Om du inte har vikter hemma som du han använda när du gör squats/knäböj så tycker jag att du ska köra tills det börjar bränna i musklerna. Det är klart att 12 reps och uppåt kommer få din rumpa att bli större och fastare.
5 rumpövningar är bra om du gör 2-3 sets på varje övning.