Aviseringar
Rensa alla

Trafikregler! Svängningsregeln HJÄLP!


Ämnesstartare

Jag förstår inte denna svängningsregel riktigt! Betyder det att om jag i någon form av korsning använder min blinkers och ska svänga måste lämna företräde åt alla andra som inte ska svänga, och högerreglen kan därmed känna sig underprioriterad?

Det måste ju i så fall betyda att om jag kommer till en t-vägskorsning från "botten" av t:et, därt jag alltid måste välja höger eller vänster alltid har lämna företräde till alla på den andra vägen även om jag inte har någon lämna företrädet skylt!?

jag blir tokig! 😛


   
Citera
Ämnesstartare

vallmo:

Det måste ju i så fall betyda att om jag kommer till en t-vägskorsning från "botten" av t:et, därt jag alltid måste välja höger eller vänster alltid har lämna företräde till alla på den andra vägen även om jag inte har någon lämna företrädet skylt!?

Då gäller högerregeln [crazy] Om du inte kör på en huvudled och en av vägarna som vägen delas i inte är det för då ska personen på den vägen lmna företräde [crazy]


   
SvaraCitera

vallmo:

Jag förstår inte denna svängningsregel riktigt! Betyder det att om jag i någon form av korsning använder min blinkers och ska svänga måste lämna företräde åt alla andra som inte ska svänga, och högerreglen kan därmed känna sig underprioriterad?

Vad fan pratar du om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vad fan pratar du om?

Ja men i körskoleboken står det att jag inte får hindra trafik på den väg jag svänger in på. Men dom måste endast mena cyklar eller gångtrafikanter som ska korsa rakt över.. Eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Störst först brukar jag gå på, lättast så.


   
SvaraCitera

vallmo:

Ja men i körskoleboken står det att jag inte får hindra trafik på den väg jag svänger in på. Men dom måste endast mena cyklar eller gångtrafikanter som ska korsa rakt över.. Eller?

Säg att du ska köra ut på en 70 väg och det kommer bilar från båda riktningar... Se det framför dig och inse att det vore ren idioti att köra ut innan det var tomt på bilar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Säg att du ska köra ut på en 70 väg och det kommer bilar från båda riktningar... Se det framför dig och inse att det vore ren idioti att köra ut innan det var tomt på bilar.

Jo absolut! Sunt förnuft går väl före det mesta!


   
SvaraCitera

vallmo:

Sunt förnuft går väl före det mesta!

Trots att trafikreglerna ibland är väldigt korkade, är somliga trots allt grundade på just sunt förnuft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vallmo:

Jag förstår inte denna svängningsregel riktigt! Betyder det att om jag i någon form av korsning använder min blinkers och ska svänga måste lämna företräde åt alla andra som inte ska svänga, och högerreglen kan därmed känna sig underprioriterad?

Om du ska svänga av en huvudled så ska du lämna företräde till alla PÅ huvudleden, oavsett om huvudleden svänger eller inte.

Om du ska in på en huvudled så ska du lämna företräde till alla PÅ huvudleden.

Om du ska svänga vänster in på en huvudled så har dem eventuella personer som ska köra rakt(rakt över huvudleden) företräde framför dig + huvudleden.

Högerregeln gäller i alla korsningar där inte det finns några andra regler, ELLER om skylten med ett stort X finns.. Se länk:

Några fler frågor?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera