Aviseringar
Rensa alla

trakasserier ?


Ämnesstartare

Tjenare
jag och en kompis till mig har en kompis som har druckit sig redlöst full, knarkat samt gjort en hel del andra saker bakom hennes föräldras rygg. Vi har försökt hjälpa henne, vi har försökt säga att det är bara skit och att det är synd att knarka samt liknande för hon har hela hennes liv framför sig därför är det onödigt att kasta bort det för någonting onödigt. Det är självklart upp till henne vad hon vill göra med hennes liv men vi som är/var hennes vänner ville bara hennes eget bästa.

Vi bestämde oss för att skriva ett brev till hennes föräldrar där vi berättade att hon drack sig redlöst full, rökte samt knarkade
och skrev att vi ville att de skulle få reda på detta så att någon skulle kunna hjälpa henne, jag hade som föräldrar iaf velat veta vad min dotter/son höll på med.
Vi skickade även med hennes bloggar samt bilder så vi har alltså bevis på allt vi har skrivit i brever, det är alltså inte bara skitsnack.

Nu till frågan, hennes pappa är polis och hon sade till en bekant till mig som sedan berättade för mig att hon skulle skicka in papprena på labb för att anmäla personen/personerna. Hon vet att det är jag vilket jag även har erkänt för henne, jag berättade det innan vi ens skickade brevet. Vi trodde att hennes föräldrar skulle bli glada att vi berättade för dem vad deras dotter höll på med men icke sa nicke, de har nu sagt att de ska anmäla oss för trakasserier.
Så jag undrar, tror ni att detta fall kommer att tas upp av polisen och har vi ens trakasserat henne när vi inte har ljugit, utan endast berättat sannigen om vad hon håller på med samt skickat bilder på det som bevis?
Vi har INTE kallat henne för knarkare, alkis eller någonting ifall ni skulle få för er det.


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera

cassaaandra00:

tror ni att detta fall kommer att tas upp av polisen och har vi ens trakasserat henne när vi inte har ljugit, utan endast berättat sannigen om vad hon håller på med samt skickat bilder på det som bevis?

Det är möjligt.


   
SvaraCitera
Åtta

cassaaandra00:

de har nu sagt att de ska anmäla oss för trakasserier.

Så vitt jag vet så finns det inget brott som heter trakasseri. Möjligen att det skulle kunna gå som ofredande eller förtal.


   
SvaraCitera

Ni skulle nog ha kontaktat polisen istället för hennes föräldrar... Även fast hennes far är polis. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Det är möjligt.

Hur kan det anses vara trakasserier när vi inte har kallat henne för någonting nedlåtande, vi har inte använt något nedlåtade ord i vårat brev vi har endast berättat vad hon håller på med..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Så vitt jag vet så finns det inget brott som heter trakasseri

Hennes far sa det som är polis.

Åtta:

Möjligen att det skulle kunna gå som ofredande eller förtal

Okej men då lär hon anmäla oss för det, har vi varit ofredande eller brutit mot några andra lagar?

S3ON:

Ni skulle nog ha kontaktat polisen istället för hennes föräldrar... Även fast hennes far är polis.

Hon är så pass ung, endast femton år, vi skulle snarare ha kontaktat socialen men vi ville inte att hon skulle få problem utan endast hjälp


   
SvaraCitera

cassaaandra00:

vi har endast berättat vad hon håller på med..

Om det visar sig att hon är oskyldig, så har ni la ofredat henne.. [rolleyes]

cassaaandra00:

Hon är så pass ung, endast femton år, vi skulle snarare ha kontaktat socialen men vi ville inte att hon skulle få problem utan endast hjälp

Men era försök att prata med henne hjälpte tydligen inte, [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Om det visar sig att hon är oskyldig, så har ni la ofredat henne..

Hon har själv skrivit ut det i sin blogg dessutom så har vi både vittnen samt bildbevis [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Men era försök att prata med henne hjälpte tydligen inte,

vi tänkte mer att dom skulle hålla med koll på henne, att hon inte sover borta på helger för då kanske hon får i sig lite för mycket alkohol


   
SvaraCitera

Så går det när man försöker hjälpa folk [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

cassaaandra00:

Hennes far sa det som är polis.

Poliser är inte kända för att vara de mest färggranna kritorna i asken.

cassaaandra00:

har vi varit ofredande eller brutit mot några andra lagar?

Jag är inte jurist eller speciellt skolad inom jurudik, så i bästa fall kan du få en inte-speciellt-kvalificerad gissning.

Brottsbalken, kapitel 5:

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Så, ptja, är det hela sant så ska du ju enligt detta inte hållas ansvarig. Ofredande är nog mindre troligt, även om mobbare och folk som skickat otrevliga brev dömts till det.

Brottsbalken, kapitel 4:

7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).

Men som sagt, jag är ingen jurist eller något sådant. Skulle det bli så att du skulle bli anmäld så bör du ju givetvis söka riktigt juridiskt råd.


   
SvaraCitera

cassaaandra00:

tror ni att detta fall kommer att tas upp av polisen och har vi ens trakasserat henne när vi inte har ljugit, utan endast berättat sannigen om vad hon håller på med samt skickat bilder på det som bevis?

Var kom bilderna ifrån? Har hon själv lagt upp dem på nätet?

Om det enda ni gjort är att samanställa allmänt tillgänglig information för hjälpa er kompis lär det knappast bli åtal, men samtidigt kan man ju förstå att pappa polisen lever i förnekelse och utgår ifrån att allt bara är lögner och förtal. Troligen har din tjejkompis förnekat allt inför sina föräldrar med.

Kan ni inte bevisa att det ni säger är sant är det nog faktiskt förtal eller trakaserier då det ni påstår ganska allvarliga saker. Det hade nog varit bättre om ni kontaktat skolsköterskan eller liknande..


   
SvaraCitera

cassaaandra00:

vi tänkte mer att dom skulle hålla med koll på henne, att hon inte sover borta på helger för då kanske hon får i sig lite för mycket alkohol

Ni kanske bryr er en aning för mycket.. [cute]

cassaaandra00:

Hon har själv skrivit ut det i sin blogg dessutom så har vi både vittnen samt bildbevis [wink]

Skulle inte tro att det är tillräckliga bevis..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filip92:

Var kom bilderna ifrån? Har hon själv lagt upp dem på nätet?

Ja hon har själv lagt ut dom på internet, jag tror dock att en bild av bilderna vi skickade är från facebook där hennes vän lagt upp bilden.

Filip92:

Kan ni inte bevisa att det ni säger är sant är det nog faktiskt förtal eller trakaserier då det ni påstår ganska allvarliga saker.

Vi tyckte att det var allvarligt och farligt, det var just därför vi skickade papprerna och det stämde ju..

S3ON:

Ni kanske bryr er en aning för mycket..

Det gör en del föräldrar samt vänner med, det är för att de älskar personen de bryr sig om.

S3ON:

Skulle inte tro att det är tillräckliga bevis..

Har hon tillräckligt med bevis då för att det skall gå till åtal?


   
SvaraCitera

cassaaandra00:

Nu till frågan, hennes pappa är polis

Då verkar det konstigt att han vill att hans arbetskompisar ska ta del av materialet. Förmodligen säger hon bara så för att skrämmas.


   
SvaraCitera