Aviseringar
Rensa alla

Trampade på en rostig spik


Ämnesstartare

Tjena,, trampade på en rostig spik idag det gjorde ont.
Kan inte säga hur långt in spiken gick, men det gjorde ont.
Hittade inge desivon så jag tvättade med vatten.

Foten är lite svullen och gör ont, kan knappt gå.

Vad ska jag göra?

Hittar inge desivon - Funkar det att skölja med vodka?
Och sen.. är det stor risk för infektion osv


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

vafan trampade du på den för


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när tog du stelkramp sist?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Netherlick:

när tog du stelkramp sist?

Vet faktist inte länge sedan isf, är dock väldigt säker på att jag har tagit den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bloodyvengeance:

är dock väldigt säker på att jag har tagit den.

Stelkramp ska räcka i ungefär 4år har jag för mig. Skölj foten med väldigt kallt vatten elr en is-påse och se om de blir bättre annars så är de väl bara för dig att ringa sjukhuset och prata med en sån man frågar sker till xD kommer inte på vad dom heter och kan inte nr [tired]
Är inte så mycket till hjälp men den linjen behöver man inte ge personliga uppgifter osv(Har jag för mig)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

vafan trampade du på den för

Kollade inte vart jag klev


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det lär av någon anledning vara mindre farligt att trampa på en rostig spik än en i gott skick, så du behöver nog inte göra så mycket


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Det lär av någon anledning vara mindre farligt att trampa på en rostig spik än en i gott skick, så du behöver nog inte göra så mycket

Så sant, så sant. Nya spikar har nämligen ofta olja på sig och andra giftiga saker från framriken (t.ex. saker som gör att de inte skall rosta, och det vill man inte gärna ha i blodet.

När man skadar vävnad i kroppen så blir området inflammerat, detta för att kroppen pumpar dig extra mycket blod så att förhållandena skall bli så goda som möjligt för infektionsbekämpning och läkning. Om foten däremot är väldigt svullen och det gör så ont att du inte kan stödja dig på den så tycker jag du skall gå (eller be om skjuts) till doktorn.

Att använda desivon och annan sårtvätt är faktiskt inte så rekommenderat: kollar man vårdguiden.se t.ex. så rekommenderar de tvål och vatten. Vodka är sprit och går självfallet att tvätta sår med – men det är mycket, mycket dyrare än teknisk sprit (som inte är drickbar).

Netherlick:

telkramp ska räcka i ungefär 4år har jag för mig.

Den man får i åk 4 skall räcka tills man är trettio, fick jag höra då, men om man har utsatts för risk för stelkramp så brukar de göra en påfyllning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Den man får i åk 4 skall räcka tills man är trettio, fick jag höra då, men om man har utsatts för risk för stelkramp så brukar de göra en påfyllning.

Fan va dum jag känner mig xD jag kanske tänkte på en annan slags spruta?[confused]

btw skit samma 😀


   
SvaraCitera

Kan väl även påpeka att det är väldigt sällsynt att folk där i stelkramp i Sverige nuförtiden. Det är ett, två och ofta inget fall av insjuknade och att det oftast är äldre personer som aldrig blivit vaccinerade mot det som då insjuknar. Stelkramp är en farlig och svår sjukvård, men dödligheten är låg i Sverige. Däremot så är det antibiotika, motgift mot det gift som stelkrampsbakterien bildar och nedsövning och respirator som gäller p.g.a. de muskelkramper som stelkramp ger upphov till (och som tillslut, om det inte behandlas, gör att man inte kan andas och bryter ben i kroppen vilket har dödlig utgång).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Om foten däremot är väldigt svullen och det gör så ont att du inte kan stödja dig på den så tycker jag du skall gå (eller be om skjuts) till doktorn.

i nuläget så kan jag inte stödja på foten så bra, kan stödja på den lite i vissa lägen, typ om jag står på tå eller har den i sidled.
Den är lite svullen.

Det lär ju inte vara så allvarligt?
Det borde väll vara så att jag inte kan stödja på den eftersom jag har ett sår där :P?


   
SvaraCitera

Bloodyvengeance:

det gjorde ont.

Bloodyvengeance:

det gjorde ont.

Bloodyvengeance:

och gör ont,

Gjorde det ont? [bigsmile]

Nä men åk in till akuten för säkerhets skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bloodyvengeance:

Funkar det att skölja med vodka?

ja, öl fungerar ej [no-no][no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vallon:

Gjorde det ont? [bigsmile]

Nä men åk in till akuten för säkerhets skull.

det gör ont, men inte så farligt, nejmen alltså det ser inte infekterat ut, så det borde vara lugnt :P?


   
SvaraCitera

Bloodyvengeance:

så det borde vara lugnt :P?

Bäst att inte chansa, men du gör som du vill.


   
SvaraCitera