Aviseringar
Rensa alla

Trång förhud, kan inte dra bak förhuden!


Hej, jag är en kille på ** år, jag är faktiskt för gammal känns det som, men va fan! 20år iallafall, ja jag är oskuld. så nu är det besvarat ifall det skulle komma till frågan!

iallfall, mitt problem jag har, är väl att jag inte kan dra bak förhuden när jag har stånd. det är inga problem alls när jag är slak, har googlat om detta, och jag har förmodlingen trångförhud!. Och antar att jag måste opereras? vilket jag hatar, hatar doktorer, och allt som har med sjukhus att göra. Men antar att det är den enda lösningen? speciellt då jag har på G med en tjej nu.

Hur går det isf till? Någon som kanske upplevt samma sak, pinsamt känns det också att gå till en doktor. Är ganska gammal också. Kostar det?

Har länge märkt att jag har haft detta problemet, men har inte tänkt på det någonting fram tills nu på senare åren.... det är inte så att förhuden sitter fast i ollonet, det känns mer som att strängen är för kort eller något liknande.. det gör ONT som satan när jag försöker dra bak den

Tacksam för alla seriösa svar!


   
Citera
Ämnesetiketter

Glömde skriva det, vart ska man gå? ifall man nu vill ha hjälp med detta? kan man ringa vårdcentralen och bara boka tid. eller är det ungdoms mottagningen som gäller... ingen aning.


   
SvaraCitera

Gå till ungdomsmottagningen. De har ibland särskilda killtider då man kan få träffa en manlig läkare, kanske känns bättre av någon anledning. Han kommer då skicka remiss till någonstans där du kan opereras. Operationen kostar inte mycket, som ett vanligt läkarbesök eller nått, någon hundring.

Kan uppmuntra dig med att det är ett enkelt ingrepp med kort läkningstid.


   
SvaraCitera

Ring lez vårdzentral.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad du än gör, ring INTE vårdcentralen!!

Jag hade trång förhud och gjorde det misstaget när jag var yngre. De började direkt prata om nån operation som tydligen var absolut nödvändig, trots att jag inte kände själv att så var fallet. Man behöver väl inte kunna dra förhuden hur långt bakåt som helst??

Hur som helst, jag kom dit och gjorde operationen. Kan berätta att det var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Gjorde fruktansvärt ont, fick ingen bedövning och läkaren (som var kvinna i 40-årsåldern) skrattade åt mig när jag skrek till av smärta och visade tydligt att hon tyckte jag var mesig.

Snittet läkte heller aldrig ordentligt, så nu har jag en två centimeter tjock ärrbildning på kuken som är brunaktig. Ser riktigt jävla illa ut när det kommer till tjejerna kan jag tala om... fy fan. Det här drar upp en jävla massa jobbiga minnen.

Du klarar dig ändå. Snälla, gör det INTE!!


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Hur som helst, jag kom dit och gjorde operationen. Kan berätta att det var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Gjorde fruktansvärt ont, fick ingen bedövning och läkaren (som var kvinna i 40-årsåldern) skrattade åt mi

Du hade en kass läkare ba. JAG KLARADE MIG FINt.

Penstrokes:

Snittet läkte heller aldrig ordentligt, så nu har jag en två centimeter tjock ärrbildning på kuken som är brunaktig

/Mvh redaktionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Du hade en kass läkare ba. JAG KLARADE MIG FINt.

[crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Penstrokes:

I

sant. om ja blir bjuden på mötet så visar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Vad du än gör, ring INTE vårdcentralen!! [...]

Öhm.. Anmälde du inte det där till HSAN? Det du beskriver är ju för fan misshandel. Man skär aldrig utan bedövning… Lättare förhudsförtränging behandlas så gott som alltid med starka steroidkrämer.

Penstrokes:

Man behöver väl inte kunna dra förhuden hur långt bakåt som helst??

Man bör kunna dra huden så att den kommer nedanför corona (ollonkanten). Detta för att dels kunna göra rent, dels för att det inte skall kunna bli infektioner (som kan leda till balanit – googla men ät inte samtidigt!!!).

snooz:

Och antar att jag måste opereras

Nej. Kan du dra tillbaka den när den är slak så kanske du inte behöver opereras. Du kan av läkaren få en kräm utskriven som du smörjer in varje kväll i sex månader som gör att huden mjukas upp. Sen skall du bara runka på som vanligt, så skall huden sakta men säkert tänjas ut. Om detta inte fungerar så är nästa möjlighet att skära ett snitt i förhuden och sedan sy ihop det, under läkningen skall man sedan dra i den lite, detta gör att ärrvävnaden under läkningen gör att det blir lite mer hud, vilket förhoppningsvis gör att man kan dra ned den helt.

Om man har svår förhudsförtränging (I had) så kan man behöva ta bort hela (I did). Men jag kunde inte dra ned förhuden i slakt tillstånd ö.h.t. och fick veta efter operationen att den delvis växt fast i ollonet. Detta lär inte komma på fråga.

snooz:

Glömde skriva det, vart ska man gå? ifall man nu vill ha hjälp med detta? kan man ringa vårdcentralen och bara boka tid. eller är det ungdoms mottagningen som gäller... ingen aning.

Du kan gå till Ungdomsmottagningen (gratis) eller till din husläkare (140:-). De båda skickar en remiss till en urolog (vanligiast) eller en androlog (finns få sådana…) som sedan undersöker dig igen (waay) för att se vad som bör göras. Äldra och utländska läkare har en tendens att proppa på omskärelse (d.v.s. ta bort allt) – säg i så fall att du väldigt ogärna gör det och är villig att testa behandling med kortisonkräm (oftast Dermovat) innan eventuellt kirurgiskt ingrepp blir aktuellt. Om du räds operation brukar det finnas möjlighet till narkos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

sant. om ja blir bjuden på mötet så visar jag.

Det kommer tyvärr inte på fråga. Styrelseposter väljs endast på årsmötet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snooz:

det gör ONT som satan när jag försöker dra bak den

Sluta med det omedelbart! Det kan leda till sprickor, som när de läker, gör att förhuden blir trängre än den var innan.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Du klarar dig ändå. Snälla, gör det INTE!!

Men sluta skrämma honom. Om dina erfarenheter är sanna, vilket jag betvivlar, så borde läkaren förlora sin legitimation. Så går det inte till.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Det kommer tyvärr inte på fråga. Styrelseposter väljs endast på årsmötet.

kuk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Operationen gör inte ont ett dugg. Men följ vårdinstruktionerna du får efteråt. Det svider en del efter operationen, men det går snabbt över, och såret läker också fort. Dessutom får man (eller jag fick iaf) en bedövande och decinfierande salva som är VÄLDIGT bra att ha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stretcha förhuden x)[y]


   
SvaraCitera