Aviseringar
Rensa alla

Trasig kamera!


Ämnesstartare

Hej hej! Min digitalkamera är drygt två år gammal, köptes sommaren 2008. (Det är en casio exilim Z-100) Nu har den blivit trasig. Finns det någon vänlig människa här som kan det här med kameror?

När jag ska föra över bilderna i datorn och öppnar mappen med bilderna i så är den helt tom.. Om jag däremot använder photoshop sorterare för att föra över bilderna så går det hur bra som helst och alla bilder är där..
- Varför har det blivit såhär? Kan det bero på att jag har använt kameran på datacaféer i utlandet? Kan man få datavirus i en kamera? Detta hände nämligen efter att jag kom hem från indien..

Dessutom har nu blixten på kameran slutat att fungera.. Vet inte riktigt hur det gick till, kan hända att jag har tappat kameran i golvet..

Så nu undrar jag.. är det ens värt att laga kameran? Hur mycket kan det kosta? Eller bör jag helt enkel köpa en ny?


   
Citera
Ämnesetiketter

Starlights:

- Varför har det blivit såhär? Kan det bero på att jag har använt kameran på datacaféer i utlandet? Kan man få datavirus i en kamera? Detta hände nämligen efter att jag kom hem från indien..

mh så måste det vara, har hört om indiska hackers som har utvecklat virus till digitalkameror, som gör att bilderna bara kan öppnas i photoshop. finns tyvärr ingen bot mot det än.


   
SvaraCitera

En vanlig digitalkamera kostar väl inte mycket alls i dagens läge? [confused]


   
SvaraCitera

är nog bäst att bara köpa en ny direkt! innan du infekterar din dator med det också, kommer viruset in i datorn kommer alla bilder på den bli upponervända, samt din visningsbild på msn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

kommer viruset in i datorn kommer alla bilder på den bli upponervända, samt din visningsbild på msn.

jag är inte trög, försöker bara få lite hjälp här. du behöver inte vara så dum.. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

En vanlig digitalkamera kostar väl inte mycket alls i dagens läge?

Beror väl på hur bra kamera man vill ha.. sen är man inte särskillt rik när man är student..


   
SvaraCitera

Starlights:

Beror väl på hur bra kamera man vill ha.. sen är man inte särskillt rik när man är student..

Men om du nöjer dig med en sån du hade, 2 år gammal teknologi brukar blivit otroligt gammalt.

Antar att det inte är någon garanti kvar?


   
SvaraCitera

Tippar på att du gjort något på datorn, eller ändrat någon inställning på kameran? Provat att återställa alla inställningarna på kameran?


   
SvaraCitera

Starlights:

jag är inte trög, försöker bara få lite hjälp här. du behöver inte vara så dum.. [n]

förlåt :C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Antar att det inte är någon garanti kvar?

Nej grantan har gått ut i sommar.. dessutom hittar jag inte mitt kvitto.. [shake]

baconkebab:

Tippar på att du gjort något på datorn, eller ändrat någon inställning på kameran? Provat att återställa alla inställningarna på kameran?

Inställning på datorn kan det då inte vara eftersom det inte fungerar på nån dator, har testat på flera.. Jag kan ju återställa inställningarna, men blixten är ju ändå trasig..


   
SvaraCitera

Starlights:

Nej grantan har gått ut i sommar.. dessutom hittar jag inte mitt kvitto.. [shake]

De flesta elektronikkedjor har ändå register med ditt namn och så. Har i alla fall haft så på MediMarkt med allt jag köpt där [cute]

Men du kan ju slå en titt på vad en liknande kostar.

Kolla mappinställningarna på kamerans fotomapp.


   
SvaraCitera

Starlights:

Jag kan ju återställa inställningarna, men blixten är ju ändå trasig.

Ser du bilderna på datorn om du återställer inställningarna i kameran då? Prova det, annars är jag out of ideas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baconkebab:

återställer inställningarna i kameran då?

Hur gör jag det då? [rolleyes]

Jag valde "återställer menyinställningar till grundinställningar"..
Har jag gjort rätt då? ^^


   
SvaraCitera

Starlights:

Nu har den blivit trasig

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enda som finns när jag försöker hämta bilderna är en mapp som heter BOOTEX.. Om jag klickar på den kommer det upp en text där det står såhär:

Kontrollerar filsystemet på G:
Filsystemet är av typen FAT.

En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras. Du kan avbryta diskkontrollen, men du rekommenderas att låta den fortsätta.
Disken kommer nu att kontrolleras.
Volymens serienummer är 3435-3837
Filsystemet har kontrollerats. Inga problem påträffades.

1015283712 byte diskutrymme totalt
32768 byte i 2 mappar
780451840 byte i 369 filer
234799104 byte diskutrymme tillgängligt

16384 byte i varje allokeringsenhet.
61968 allokeringsenheter finns totalt på disken.
14331 allokeringsenheter är tillgängliga på disken.

Alltså.. jag förstår ingenting av det här!

Och hur kan det stå att jag har 780451840 byte i 369 filer, när jag inte har några bilder på kameran? Jag tömde den ju precis..


   
SvaraCitera