Aviseringar
Rensa alla

Tredje språk och Du


salem1:

Det är lättare och skönare att bara fortsätta med det som är när det funkar helt okej (Engelska som internationellt språk), än att ha nåt nytt bara för att Kineserna råkar vara bättre på att humpa varandra (Kinesiska som internationellt språk). Det är den sorgliga sanningen, och jag är en del av den.

Det där är ju helt idiotiskt, med tanke på vad du skrev i första inlägget.

salem1:

''Because it's already a subject in school'' - the most sheepish argument of them all. This represents the person that doesn't think of his own opinion, but merely the estabilishment. It's the same reasoning used by women that voted against women's voting rights, or serfs that didn't support abolishment etc. I really shouldn't have to explain why this is an utterly flawed way of thinking. ''Because it's already there''... a pathetic excuse to keep something.

Och att du inte vill lära dig kinesiska ändrar ju knappast att det är ett större språk än engelska. För övrigt finns det inget som kan kallas för ett internationellt språk, det finns ett flertal språk som i kombination med varandra ger dig en någorlunda god grund att stå på om du vill kunna kommunicera med de flesta människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det där är ju helt idiotiskt, med tanke på vad du skrev i första inlägget.

Jag tänkte att du skulle skriva så. Skillnaden är bara att jag faktiskt gillar att det är där, medans argumentet i mitt första inlägg inte bryr sig - det argumentet accepterar att det är där, men det behöver annars inte ha någon åsikt om det. Förstår du skillnaden?


   
SvaraCitera

salem1:

Jag tänkte att du skulle skriva så. Skillnaden är bara att jag faktiskt gillar att det är där, medans argumentet i mitt första inlägg inte bryr sig - det argumentet accepterar att det är där, men det behöver annars inte ha någon åsikt om det. Förstår du skillnaden?

Jag förstår skillnaden. Men det du gillar är ju bara en kulturellt förvriden syn på något som inte stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska göra det klarare och kortare för dig, min syn på engelska som det språket som man bör tvinga på världen att lära sig är i grund och botten subjektiv och inte objektiv.

mediakatt:

Och att du inte vill lära dig kinesiska ändrar ju knappast att det är ett större språk än engelska.

Nej det gör det inte.

mediakatt:

För övrigt finns det inget som kan kallas för ett internationellt språk, det finns ett flertal språk som i kombination med varandra ger dig en någorlunda god grund att stå på om du vill kunna kommunicera med de flesta människor.

Det är det jag menar med ett internationellt språk. Det internationella språket (inte språken) är alltså det språk, som gör att du kan kommunicera med flest möjliga andra människor. Och nu kommer du nog peka tillbaks till där jag sa att mängd inte spelar all roll, men då måste jag påminna dig om resten av det jag sa.

En tysk vill nog hellre lära sig Engelska än Kinesiska, plus historia osv... det är så och folk gillar eller accepterar det vilket passar mig bra, så jag har inget emot det. Mina argument tar jag inte som universiella lagar, det är helt enkelt mina argument för vissa saker. Visst kan man säga att folk borde lära sig Kinesiska istället för Engelska, men folk inkl. mig vill helt enkelt inte.

mediakatt:

Jag förstår skillnaden. Men det du gillar är ju bara en kulturellt förvriden syn på något som inte stämmer.

Ja det är det tyvärr, men så är det och jag gillar att det är så. Sad but true.


   
SvaraCitera

salem1:

Det är det jag menar med ett internationellt språk. Det internationella språket (inte språken) är alltså det språk, som gör att du kan kommunicera med flest möjliga andra människor.

Och i så fall är det kinesiska och inte engelska.

salem1:

En tysk vill nog hellre lära sig Engelska än Kinesiska

Du har inte missat att världen inte består av enbart Europa va? En japan vill nog hellre lära sig kinesiska än engelska.

salem1:

Visst kan man säga att folk borde lära sig Kinesiska istället för Engelska, men folk inkl. mig vill helt enkelt inte.

Nej, så vadå? Den majoritet som redan talar kinesiska gör redan det, och de är fortfarande fler än de som talar engelska. Vad folk vill och inte vill är inte ett argument när man talar om vad folk borde göra. Om folk vill lära sig det språk som talas av flest personer så borde de inte lära sig engelska. Om folk vill kunna kommunicera med så många personer som möjligt världen över så borde de lära sig flera olika språk. Om folk är nöjda med att kunna ta sig fram i större delarna av Europa och Nordamerika så borde de lära sig engelska.

Att engelska skulle vara ett internationellt språk är felaktigt och därmed ett dåligt argument för att vi enbart ska lära oss det i skolan. Ett bra argument vore istället att engelska är det språk som är mest gångbart i den värdsdel vi lever i och det språk medelsvensken har mest användning av. Att läsa ytterligare språk borde vara en möjlighet för elever som vill det, men inte ett krav.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera