Aviseringar
Rensa alla

Tredje språk och Du


Ämnesstartare

Tjena, jag kopierade det här från en annan sida (det är min skrift dock). Orkar inte översätta till Svenska.

___

I'm personally quite tired of being forced to learn either French, German or Spanish.

Really, what the hell? English is the international language, English is what every single nation on this earth should learn in second priority to their native language. I think it's so dumb that it's acceptable for some people not to speak English just because their own language is forced upon me, which is then twisted into it being an ''opportunity'' for me. If a Spanish guy can't speak English, then he should learn English - I should not learn Spanish.

As for the individual arguments I tend to hear:

''But you might go to X, and then it's good to be able to speak that language'' - This is so dumb that I don't know where to start, I really don't know. This is basically saying that it's acceptable for some nations not to learn English, just because I can be forced to learn their language instead. Of course, you won't ever hear anyone say ''forced'' to learn because it's twisted into being an ''opportunity''. You try going to college and ignoring 3rd language, tell me how well it went. Arguing against anything in school is discouraged and ignored.

''Some nations don't speak English'' - Yeah too bad for them ey? it's not my duty to make up for their lack of knowledge regarding the international language. I think it's pure humiliation actually, that to make up for some hypothetical guy in Mexico not speaking English, I in Sweden need to learn Spanish. You heard me, humiliation - I don't care that my language is spoken little outside Sweden and parts of Finland and Spanish is spoken over more than 2 continents. English is what anyone should learn if they want to communicate internationally. I should not have to make up for some nations not learning English, and if they do know English, then what's the problem?

''It's good for business if you can communicate in their native language'' - basically just a more diplomatic way of saying ''it's good for asslicking if you can communicate in their native language''. Oh fancy that, I can speak German to Germans. Wonder what I'd reply if a German asked me why I spoke German to him and not English. ''Because it's uh... uhm.. well.... you're German'' I'd say, right? ''But I speak English dude'' he replies. What do you say now? Again, this is a poorly disguised way of subservience.

''Because it's already a subject in school'' - the most sheepish argument of them all. This represents the person that doesn't think of his own opinion, but merely the estabilishment. It's the same reasoning used by women that voted against women's voting rights, or serfs that didn't support abolishment etc. I really shouldn't have to explain why this is an utterly flawed way of thinking. ''Because it's already there''... a pathetic excuse to keep something.

3rd language is like a hobby. You should choose it if you want to engage in it, it should not be forced upon you. And it should not indirectly punish those who choose not to learn it, seeing as others still do and thus get grades for it. Your native and the international language are what really matter, which in my case is Swedish and English. I have no need to nor will I ever want to speak French, German or Spanish.

Sure you will say, some of those of you whose native languages are French, German or Spanish. Sure I should learn your language, it's important after all, many people speak it around the world, do they not? To you I ask, would you want to learn Swedish (doesn't actually matter if you want to or not, since you're forced) if we theorize that 500 million people spoke it, taking into account all that means and not just passing it off as ''oh sure I could''. Would you really do it? in the case that you would, I accept your opinion. In the case that you wouldn't, go away.

If you wonder about my age, I'm 16. 01/03/1993 (that's dd/mm/yy for you Americans who for some reason don't arrange them in a logical order, took me a while to figure that one out :P).


   
Citera

...okej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

...okej?

Trodde man kunde räkna med att folk skrev vad dom tycker, att det var självklart, men det verkar ju inte som det [sad]


   
SvaraCitera

orkar inte läsa bro [no-no]


   
SvaraCitera

salem1:

I'm personally quite tired of being forced to learn either French, German or Spanish.

Typ det jag läste och lite till. Jag märkte att du lade upp massa pro/con med det att läsa ett tredje språk så jag vet inte om jag bara upprepar mig nu, men iaf; DU läser ju engelska som andraspråk i Sverige så att läsa franska, spanska... whatever, blir ju bara ett tillägg. Du kan ju redan engelska så varför inte läsa ett tredje språk?

Ang. att fungera internationellt tycker jag att det ska förväntas att man ska kommunicera på det språk som är modersmål i det land man befinner sig. Självklart är det bra med engelska, men jag tycker inte att man ska förvänta sig att alla mexikaner kan engelska..


   
SvaraCitera

Du kunde ju tagit svensk/engelska [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andante:

Typ det jag läste och lite till.

Jag la upp dom vanligaste argumenten jag hör för tredje språk, och argumenterade mot dom. Enligt mig finns det inga pros med tredje språk. Tror inte du skulle svarat på samma sätt om du hade läst allt, men ingen orkar. Inte nåt fel med det, men men [wink]

Gorgath:

Du kunde ju tagit svensk/engelska [confused]

Huh? om du inte läser tredje språk får du skolk och ett mindre betyg än dom som gör det.


   
SvaraCitera

salem1:

Jag la upp dom vanligaste argumenten jag hör för tredje språk, och argumenterade mot dom. Enligt mig finns det inga pros med tredje språk. Tror inte du skulle svarat på samma sätt om du hade läst allt, men ingen orkar. Inte nåt fel med det, men men

Ja, okej. Det kan nog stämma. Det kändes bara som att det jag läste var tillräckligt, men jag får väl läsa igenom det imorgon kanske. För nog tycker jag att det finns fördelar med att läsa ett tredje språk. Fjärde och femte också för den delen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andante:

Ja, okej. Det kan nog stämma. Det kändes bara som att det jag läste var tillräckligt, men jag får väl läsa igenom det imorgon kanske.

Ja det skulle vara bra.

Andante:

För nog tycker jag att det finns fördelar med att läsa ett tredje språk. Fjärde och femte också för den delen.

Det skulle bara sluta med att jag skrev om allt jag sa, så jag säger bara att jag absolut inte håller med dig. Du kommer förstå vad jag menar imorn så.


   
SvaraCitera

hahahaha din avatar [love] men ja, tycker å tredje språk är en rätt dum ide.


   
SvaraCitera

salem1:

Det skulle bara sluta med att jag skrev om allt jag sa, så jag säger bara att jag absolut inte håller med dig. Du kommer förstå vad jag menar imorn så.

Japp, så vi tar det då [y]


   
SvaraCitera

Eh, vad är så logiskt med att tvinga världens befolkning att lära sig engelska av alla språk? Kinesiska är talat av fler personer och dessutom är det nästan 3 ggr fler personer som talar mandarin som modersmål än som talar engelska. Jävla trams.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Andante:

Ang. att fungera internationellt tycker jag att det ska förväntas att man ska kommunicera på det språk som är modersmål i det land man befinner sig.

Märkligt resonemang. Självklart ska det inte förväntas av en att man talar modersmålet i det land man befinner sig. Sedan får man ju skylla sig själv om man väljer att besöka ett land där man inte kan kommunicera med befolkningen.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Märkligt resonemang. Självklart ska det inte förväntas av en att man talar modersmålet i det land man befinner sig. Sedan får man ju skylla sig själv om man väljer att besöka ett land där man inte kan kommunicera med befolkningen.

Ah, jag formulerade mig lite väl konstigt kanske.

Det jag menar är att man inte bör förvänta sig att folket ska prata något annat än just modersmålet, så självklart får man skylla sig själv om man reser dit utan kunskap om språket.


   
SvaraCitera

Andante:

Det jag menar är att man inte bör förvänta sig att folket ska prata något annat än just modersmålet, så självklart får man skylla sig själv om man reser dit utan kunskap om språket.

Ah, men då håller jag med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Eh, vad är så logiskt med att tvinga världens befolkning att lära sig engelska av alla språk?

Det är rätt enkelt: för inte så länge sen så var Storbritannien världens främsta nation, dom såg till att Engelska också blev det internationella språket. Nu är det fortfarande det, och ingen eller iallafall inte dom flesta verkar ha nåt emot det. Det och att jag skulle iallafall själv aldrig vilja lära mig Kinesiska.

Det är lättare och skönare att bara fortsätta med det som är när det funkar helt okej (Engelska som internationellt språk), än att ha nåt nytt bara för att Kineserna råkar vara bättre på att humpa varandra (Kinesiska som internationellt språk). Det är sanningen, och jag är en del av den.

Om jag inte var människa så skulle jag nog hållt med dig, men pga. värderingar och sånt så gör jag inte det.


   
SvaraCitera