Aviseringar
Rensa alla

Trigonometriska formler


Ämnesstartare

Hej! 😀
Om jag endast vet vinkeln och en av kateterna på en rätvinklig triangel, hur räknar jag då ut hypotenusan och/eller den andra kateten? Exempelvis motstående katet 11 och vinkel 60. 


   
Citera

x = vinkel
sin(x) = motstående katet / hypotenusan
cos(x) = närliggande katet / hypotenusan
tan(x) = motstående katet / närliggande katet

Lös ut efter behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner till det, men begriper ändå inte hur jag räknar ut hypotenusan eller andra kateten om jag bara känner till en katet och en vinkel. Blir väl någonting annat då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World:
x = vinkel
sin(x) = motstående katet / hypotenusan
cos(x) = närliggande katet / hypotenusan
tan(x) = motstående katet / närliggande katet

Lös ut efter behov.

Känner till det, men begriper ändå inte hur jag räknar ut hypotenusan eller andra kateten om jag bara känner till en katet och en vinkel. Blir väl någonting annat då.


   
SvaraCitera

Majkie2:

Känner till det, men begriper ändå inte hur jag räknar ut hypotenusan eller andra kateten om jag bara känner till en katet och en vinkel. Blir väl någonting annat då.

Om du känner en vinkel och en sida i en rätvinklig triangel kan du alltid ta reda på de andra sidorna och vinklarna. Så du får ta det steg för steg. Om du vet motstående katet och vinkeln, använd alternativ ett för att få reda på hypotenusan. Nu har du hypotenusan och kan använda Pythagoras sats för att ta reda på den närliggande kateten.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Majkie2:
Hej! 😀
Om jag endast vet vinkeln och en av kateterna på en rätvinklig triangel, hur räknar jag då ut hypotenusan och/eller den andra kateten? Exempelvis motstående katet 11 och vinkel 60. 

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/geometri/trigonometri


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World:

Om du känner en vinkel och en sida i en rätvinklig triangel kan du alltid ta reda på de andra sidorna och vinklarna. Så du får ta det steg för steg. Om du vet motstående katet och vinkeln, använd alternativ ett för att få reda på hypotenusan. Nu har du hypotenusan och kan använda Pythagoras sats för att ta reda på den närliggande kateten.

Det var min miniräknare som visade konstigt, därför det blev så förvirrande. Den skrev ut 11/sin(60) som 22√3/3. Vilket säkert inte är förvirrande alls om man håller på med matte, men jag har aldrig sett att man ställer upp det så ^^


   
SvaraCitera