Aviseringar
Rensa alla

Tristan & Isolde


Ämnesstartare

Hej! Har någon läst "Tristan och Isolde" av Joseph Bédier?
Vad tyckte ni om boken? Hur tycker ni att de förälskade upplever sin situation? På vilket sätt uppför de sig och varför? Hur reagerar de inför varandra? Hur beter de sig vid hot?

Har någon lust att diskutera boken med mig? 🙂


   
Citera

Gör ditt eget skolarbete............................................


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här är inte ens någon läxa! Vi ska diskutera boken på lektionen nästa vecka, och jag tänkte ut några punkter som vore intressanta att ta upp. Har fört mina egna anteckningar men är också intresserad av att veta hur andra tänker. T ex om det finns något som jag har missat.

Döm inte utan att veta hur saker och ting ligger till! -.-


   
SvaraCitera

mariel:

bortförklaring

Supply and Demand:

skolarbete..

nöjd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men, herregud. Om du inte vill diskutera boken med mig, vad gör du ens här? Du får säga vad du vill, orkar inte bry mig. Kan lika gärna diskutera den med någon klasskamrat i stället. Inte gör du någon nytta i alla fall...


   
SvaraCitera

Gör ditt eget skolarbete......................................................


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

......................................................

[love]


   
SvaraCitera

Läste boken när jag gick i grundskolan för många år sen och tyckte att den var väldigt bra. Har den dock inte i färskt minne riktigt :/


   
SvaraCitera
Åtta

Diskutera gärna boken, men som några medlemmar sagt så är vi inte här för att göra någon annans läxa. Generella diskussioner är dock självklart tillåtna och uppmuntras därtill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Diskutera gärna boken, men som några medlemmar sagt så är vi inte här för att göra någon annans läxa. Generella diskussioner är dock självklart tillåtna och uppmuntras därtill.

Det är just generella diskussioner som jag är ute efter. Vill absolut inte att någon ska göra min "läxa" (det räknas inte som en läxa dock!).
För att föra konversationen vidare, är det uppenbart att de försöker vara hemlighetsfulla med sin relation. Men som det står i boken kan "kärlek inte döljas" och de blir så småningom upptäckta och döms till döden. Jag upplever det som att Tristan är redo att offra sitt eget liv för Isoldes skull, bara de inte skadar henne. Vad tror ni?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och så fort ni inser att ni haft fel, orkar ni inte bry er längre. Så typiskt att folk är snabba att döma (ni som skrev "Gör ditt eget skolarbete.....................") utan att som sagt, göra någon nytta.
Har ni läst boken över huvud taget? Tror knappast det.
Aja, överlåter konversationen till de som faktiskt vill lägga ner tid på att diskutera.


   
SvaraCitera

Såg filmen. Bästa någonsin. Tänkte beställa boken, men den såg så töntig ut. Som en barnbok.


   
SvaraCitera

mariel:

Och så fort ni inser att ni haft fel, orkar ni inte bry er längre. Så typiskt att folk är snabba att döma (ni som skrev "Gör ditt eget skolarbete.....................") utan att som sagt, göra någon nytta.

Vem fan har sagt att vi har fel, det är ju skolarbete även om du inte fått det i läxa. Idiot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja, kan säga att boken är långt ifrån en barnbok. Den är relativt svårläst och språket gammalmodigt. Däremot är den knappt 150 sidor lång. Är nyfiken på att se filmen 🙂


   
SvaraCitera

mariel:

Nja, kan säga att boken är långt ifrån en barnbok. Den är relativt svårläst och språket gammalmodigt. Däremot är den knappt 150 sidor lång. Är nyfiken på att se filmen 🙂

Gör det, den är verkligen JÄTTEBRA. [smile] Jag har sett den hundra gånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Supply and Demand:

Vem fan har sagt att vi har fel, det är ju skolarbete även om du inte fått det i läxa. Idiot.

Varför skrev du "läxa" före i så fall? Skolarbete kan jag försäkra dig om att det inte är heller. Då hade vår lärare säkerligen lagt upp det under rubriken "arbeten/inlämningsarbeten". Och snälla, vårda ditt språk. Det är oerhört moget att skriva "idiot", inte. Har inte lust att diskutera ingenting med dig längre. Ciao.


   
SvaraCitera